• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

BatteriKondition

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Kan man lita på indikatorn på batteriet?
Grönt=ok
Svart= ladda
Vit = ersätt batteri
Batteriet var nere på 0 volt på svärdotterns sommarbil som tyvärr inte använts i sommar.
Har laddat detta 2 dygn. Borde visa grönt tycker jag, men ser bara en vit plupp därnere i ögat.
Tommy

DSC_0001.JPG
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.755
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om batteriet varit nera på 0 volt så är det nog tyvärr förstört och måste bytas.
Om du vill försöka rädda batteriet, koppla på en gammal liten transformatorladdare (5A) och låt den stå på ett par dygn så kan det börja ta laddning. Det blir inte som nytt men kan fungera ett tag medans det är varmt ute.
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Om batteriet är helt uttömt går det inte att ladda med en smartladdare, typ CTEK el. liknande. Man kan prova att kicka igång batteriet med en gammaldags laddare i 4-6 timmar och se om det händer nåt. Sen kan man se om det fungerar med smartladdare. Men det troliga är nog tyvärr att det har blivit förstört.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.280
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Som det redan skrivits så kan en gammal laddare få igång det med lite tur. Har du en gammal pinnsvets kan du prova att chocka igång det, finns lite på Youtube om du söker där. När det gäller biltema batteri har jag ett som sitter på gräsklipparen, det köpte jag några månader innan 911 och det fungerar fortfarande klanderfritt. Så över 22 år har det gjort sin plikt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.881
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Du kan även testa att koppla startkablar från ett annat laddat 12V-batteri, det kan ibland väcka upp ett dött batteri.
Men det kommer inte att prestera som tidigare, ifall du lyckas få det att ta emot laddning.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Har haft laddning på med laddare från gamla Micro bildelar från 70-talet inställd på normalladdning i 2 dygn. Ingen synlig förändring på amperemätaren (nära 0 Amp) slog över till snabbladdning=börjar ladda med 6-8A. Efter 1dygn gått ned till 3-4 A. Kopplar loss, mäter 13,25V, efter 2 dygn 13,16 V. Visserligen obelastad men vad säger ni kunniga?
 
Toppen