Sv: Batteriköp!
Ha'
- nej så enkelt är det inte tyvärr, när vi använder mer än ett batteri i hela husbilen.
Om batterier används som fritidsbatteri eller startbatteri,
beror på hur många batterier du laddar och / eller urladdar.
Batteri nominell kapacitet som framgår av inskriptionen, testas genom mätmetod C20, som sträcker sig över 20 timmar från fulladdat ner till 10,5 volt.
Skadat batteri, men sådan är mätningen.
Bördan av min mätning är ca. 30 watt eller 2,5 A för ett 70 Ah batteri ner till 11,5 volt - inte skadat batteri.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/522029
Min 2000 watt inverter kan använda så mycket som en startmotor ca. 200 ampere.
Jag har fyra 70 Ah AGM-batterier som urladdas med 50 A varje,
är det som startbatteri eller fritidsbatteri?
C20 mätmetoden gäller både fritidsbatterier och startbatterier.
När du köper batterier, du betalar för antal av Ah och batterityp (= laddningstid, självurladdning, täthet av syra, kvalitet, livslängd, etc.)
Jag tror att du helt kan glömma bort predikat för startbatterier och fritidsbatterier vid fler batterier eller stora batterier jämfört med förbruk.
Ett 400 Ah GEL batteri kan vara mot normal, okej används som startbatteri när startmotorn är tillräckligt liten.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/476824
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/607879
I ett annat inlägg, för ca. 2 månader sedan, skrev jag att jag gör ett nytt test av mina battriers prestanda när utomhustemperaturen och därmed batterierna är ca. 15 -20 grader.
Så jag väntar.
Jag väntar också fortfarande, om någon annan har snabbare laddning eller bättre nivå prestanda, än mina harmoniska AGM batterier.
Möjligheten finns - men jag ignorerar alla superlative påståenden om
mirakel ström - tills jag ser konkreta fakta med relevanta mätningar på en husbil med fler batterier.
PS. Jag tror att många blandar ihop batteriet öppen eller stängd batteri, start eller fritidsbatteri, och jämställa det med laddning och urladdning metod.
PS.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t77420/