• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriköp!

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Jag köpte två nya AGM batterier på Harald Nyborg i Varberg.Dessa kostade 1399:-/st 90 amp, och jag var naturligtvis jätteglad över detta pris.:msn_laugh:
Nu har jag kapasitetstestat dessa och är inte så glad längre.Det ena gav efter en vecka 45,5 amp och det andra 47,6 amp.Det betyder att jag fick hälften av det jag köpte.:msn_angry:
Nu har jag lämnat dom i retur och beställt två nya hos en leverantör i Göteborg.
Det är tydligen sant att man får vad man betalar för.:msn_weird:
Anders.B
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Batteriköp!

Hur har du gjort mätningarna ?
Jag är som mange andra nöjd med Haralds AGM batterier.

Vissa företag är bra på att hålla kostnaderna nere andra låter dem springa fritt och stängs.
Det sistnämnda är inte prestige - det är dumhet.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Batteriköp!

Anders B
Har sett att du använder en äldre typ av batteriladdare CBE516 - lite av samma typ som min ersättare laddare CBE A812-2. (1996) (switchmode/trafo.)
Det är inte bestående laddare som kan upprätthålla batterierna och få dem att hålla i många år med en god kapacitet.
5 (6) år är för kort batteritid.
Ersätta snarare med en CTEK MXS 25A eller 10A CTEKs MXS
8 - stegs och afsulfaterende - bra teknologi.
Vilka batterier (GEL) är husbil utrustad med från början - storlek och hur många?
 
Senast redigerad av en moderator:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Batteriköp!

Jag köpte två nya AGM batterier på Harald Nyborg i Varberg.Dessa kostade 1399:-/st 90 amp, och jag var naturligtvis jätteglad över detta pris.:msn_laugh:
Nu har jag kapasitetstestat dessa och är inte så glad längre.Det ena gav efter en vecka 45,5 amp och det andra 47,6 amp.Det betyder att jag fick hälften av det jag köpte.:msn_angry:
Nu har jag lämnat dom i retur och beställt två nya hos en leverantör i Göteborg.
Det är tydligen sant att man får vad man betalar för.:msn_weird:
Anders.B

Er ikke det bra da? Enig med Bredo, at her er det viktig hvordan du har gjort målingene?

Et fritidsbatteri bør ikke tappes ned noe serlig under 50% og da er spenningen ca 11,7 V og ved spenning uder det er det ikke så mye av utstyret i bobilen som virker heller.

Du får ut ca 50% av dine batterier så tidlig og det er bra.
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Batteriköp!

Hur testet är utfört har jag ingen aning om.Jag lämnade batterierna till en firma som bygger elbilar i Göteborg,dom utförde testet för att simulera användandet i bodel.
Det kan också vara så att jag fick dåliga ex för när jag lämnade dom i retur så stod det sex styck andra som också gått i retur.
Enligt testpersonen ,som handlar mycket med Indien och Kina där batterierna tillverkas,så är många lågprisbatterier gjorda med återanvänt bly.
Jag har inte beställt dom nya av testpersonen.Han är alltså inte partisk.
Anders.B
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Batteriköp!

Anders B.

Noteras.
För ditt påstående inte är att bli subjektiva påståenden, skulle jag veta vad batteriet du har köpt i stället. :msn_question:
Fabrikat, storlek, typ och pris :msn_question:
Vilka mätningar Ah :msn_question:

Vill även byta en av mina äldsta batterier 6 - 7 år som har haft dålig behandling i 6 år på grund av en dålig laddare vilket motsvarar din laddare.
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Batteriköp!

Jag har också köpt ett AGM-batteri av Harald Nyborg och tycker att det fungerar bra. Leverar ca. 40-50 Ah med laddning av husbilens inbyggda laddare och mer kan man nog inte begära.

De båda GEL-batterier jag har haft tidigare har inte varit ens hälften så bra men dubbelt så dyra.
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Batteriköp!

De nya batterierna är på 115ah AGM och jag kommer givetvis att testa dom också.
Om man får 45ah på ett 90ah batteri så inbillar jag mig att man betalar för mycket.45 ah räcker inte för oss som sällan eller aldrig "ligger" på ström.
Jag har dessutom skaffat en DC/DC laddare för solfångare och generatoladdning.
Återkommer när jag har mer kött på benen om dom nya batterierna.
Anders
 
C

Cat3208

Guest
Sv: Batteriköp!

Anders.B
Kan du spørre om hvordan målingen gjenomføres
Kapasitet er jo noe en kan måle basert på en standard i forhold til karakteristiken som oppgis på batteri.

Nå virker det som debatten går på at strikken (gummibandet) er for kort.

90 AH C20 batteri skal greie 4,5 amper konstant i 20 timer. Målingen avsluttes ved 10,5 volt. Tid ganger strøm gir AH.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Batteriköp!

Har just denna förmiddag investerat i 2 nya 70 Ah AGM från Harald Nyborg
895, - Dkr stycket.

FRITIDSBATTERI 70 AH AGM X0511 - Best.nr. 6674

Anledningen till att jag inte använder 90 Ah är storleken (cm x cm) inte passar och att alla mina batterier, är att föredra för samma storlek Ah.
Nu hoppas jag att använda cirka 1,5 kw.
De gamla batterierna hanterade nära 1 kW - men de var misshandlat av den gamla dåliga laddaren.
Nu använder jag 3 x 70 Ah AGM.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Batteriköp!

De nya batterierna är på 115ah AGM och jag kommer givetvis att testa dom också.
Om man får 45ah på ett 90ah batteri så inbillar jag mig att man betalar för mycket.45 ah räcker inte för oss som sällan eller aldrig "ligger" på ström.
Jag har dessutom skaffat en DC/DC laddare för solfångare och generatoladdning.
Återkommer när jag har mer kött på benen om dom nya batterierna.
Anders

Hej Det framgår inte om du har solceller. Har du det räcker det gott. Annars är det lagom med tex. 2x100w och en mppt regulator. Då behöver du inte ligga på el överhuvudtaget - varken hemma eller borta. Solcellerna klarar behovet gott och väl.

Mvh Per
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Batteriköp!

Jag sitter på 450 Ah. Börjar förstå att det är rätt mycket :msn_laugh:
/Cotte

Jag "sitter" på 1080 Ah - vikten har jag ingen aning om, men det spelar inte så stor roll när man får lasta 3 ton :)
Får ungarna som de vill o ha precis allt igång samtidigt så suger man dock ur batterierna ganska kvickt ändå!
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Batteriköp!

Jag "sitter" på 1080 Ah - vikten har jag ingen aning om, men det spelar inte så stor roll när man får lasta 3 ton :)
Får ungarna som de vill o ha precis allt igång samtidigt så suger man dock ur batterierna ganska kvickt ändå!

Kul! :msn_sunglasses:

Jag har åkt många turneér i din "Nightrider", redan på 80 talet:bock:

/Malbeck
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.816
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Batteriköp!

Hej Det framgår inte om du har solceller. Har du det räcker det gott. Annars är det lagom med tex. 2x100w och en mppt regulator. Då behöver du inte ligga på el överhuvudtaget - varken hemma eller borta. Solcellerna klarar behovet gott och väl.

Mvh Per

Det fungerar under tre säsonger, men inte på vintern, då har man högre förbrukning och nästan ingen laddning från liggande solceller. En vertikal/rörlig gör däremot gott då! :msn_wink:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Batteriköp!- Batteriköp! - Batteriköp!

Batteriköp! Batteriköp! Batteriköp!

Jag köpte två nya AGM batterier på Harald Nyborg i Varberg.Dessa kostade 1399:-/st 90 amp, och jag var naturligtvis jätteglad över detta pris.:msn_laugh:
Nu har jag kapasitetstestat dessa och är inte så glad längre.Det ena gav efter en vecka 45,5 amp och det andra 47,6 amp.Det betyder att jag fick hälften av det jag köpte.:msn_angry:
Nu har jag lämnat dom i retur och beställt två nya hos en leverantör i Göteborg.
Det är tydligen sant att man får vad man betalar för.:msn_weird:
Anders.B

Har just denna förmiddag investerat i 2 nya 70 Ah AGM från Harald Nyborg
895, - Dkr stycket.

FRITIDSBATTERI 70 AH AGM X0511 - Best.nr. 6674

Anledningen till att jag inte använder 90 Ah är storleken (cm x cm) inte passar och att alla mina batterier, är att föredra för samma storlek Ah.
Nu hoppas jag att använda cirka 1,5 kwh.
De gamla batterierna hanterade nära 1 kWh - men de var misshandlat av den gamla dåliga laddaren.
Nu använder jag 3 x 70 Ah AGM.
 
Senast redigerad av en moderator:

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Batteriköp!

Jag hoppas givet att alla som köper nya batterier blir nöjda.Jag blev inte det.
Mitt förhållande till batterier är samma som för tandläkaren,när han säger att något är galet så är det så.Jag måste ju för himmelens namn lita på dom som är "experter"när dom säger att något är åt he--te.
Jag har solfångare så jag hoppas klara mig bra med dom nya.
Anders.B
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Batteriköp!

Körde 60 km ( 2 x frem - 2 x tilbaka) extra för att få dess 70 amp AGM-batteriera batterier, när jag först köpte den 11: e november 2010 har fungerat otroligt bra och stor kapacitet från början.
FRITIDSBATTERI 70 AH AGM X0511 - Best.nr. 6674
Det skulle förvåna mig om de returnerade batterierna inte för gammal på Ha.Ny.s lager?

Nu borttagen från den nya 2012 katalogen och gamla säljs inte mer än ca. 20% av Harald Nyborg butiker.

De bör kasseras eller kontrolleras tillräckligt - innan försäljningen.
Oseriöst när man vet der finns problemer.

Det skulle förvåna mig om 90 ampere. AGM-batterier från Ha.Ny. också börjar bli för gammal.
De har förvisso sålt dem på 100, - kr rabatt nu.
FRITIDSBATTERI 90AH - Best.nr. 6779

Kristider för mindre omsättning av goda produkter och den stora inköp blir för gammal innan den sista säljs - tror jag.

Jag testar nu en 70amp AGM 1249,- från Biltema ( Horsens ) hmmmm :quest: :msn_weird:
AGM-batteri - Biltema
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen