• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriindikator (antal amp kvar?)

A

Amatören

Guest
Har precis köpt och installerat en 80W solcell och skulle vilja ha lite bättre koll på hur mycket som finns i batteriet. Nu är det en lampa på regulatorn som är antingen grön eller röd.

På det tämligen antika (bilen är en -84) elblocket som heter ZIG CF2000 kan man också kolla men även där är den en lampa som visar normal eller low.

Men jag vill veta exakt, finns det ingen mätare som kan se hur många ampere det är kvar i batteriet? Alltså ingen amperemätare som visar förbrukning såna finns ju överallt. 1-100% är väl med okej men som det är nu med två lägen är lite för oexakt.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Batteriindikator (antal amp kvar?)

Den enda skillnaden är storleken .

Den lilla brukar jag montera i instrumentpaneler i båtar som har mindre plats.

Finns i vitt eller i svart, kretskortet är det samma.
Den enda funktion som dessa apparter har till startbatteriet är att dom mäter spänningen. Bara en kabel till + & -
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Batteriindikator (antal amp kvar?)

Den enda skillnaden är storleken .

Den lilla brukar jag montera i instrumentpaneler i båtar som har mindre plats.

Finns i vitt eller i svart, kretskortet är det samma.
Den enda funktion som dessa apparter har till startbatteriet är att dom mäter spänningen. Bara en kabel till + & -

Det verkar vara färre knappar på den lilla modellen...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Batteriindikator (antal amp kvar?)

den lilla är mycket lättare att montera, man behöver inte såga hål i väggarna för att montera den, bara ett hål för kabeln, och två skruvar! :)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Batteriindikator (antal amp kvar?)

Det stämmer att den har färre knappar, men dom har dubbelfunktion.
Hur det är med belysningen kommer jag inte ihåg.

Om du tycker att 100A är lite så har det precis kommit ut en ny modell som heter BM2 den klarar 200A och kostar lika mycket. Jag har inte instalerat någon sådan ännu, men väntar på en som jag har beställt till en kund.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Batteriindikator (antal amp kvar?)

Det stämmer att den har färre knappar, men dom har dubbelfunktion.
Hur det är med belysningen kommer jag inte ihåg.

Om du tycker att 100A är lite så har det precis kommit ut en ny modell som heter BM2 den klarar 200A och kostar lika mycket. Jag har inte instalerat någon sådan ännu, men väntar på en som jag har beställt till en kund.

Jag köpte compact-versionen, men det måste vara mindre funktioner, ingen dubbelfunktion på knapparna...
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Batteriindikator (antal amp kvar?)

Hur dum i huvudet får man igentligen vara? Efter att ha kollat alla anslutningar till min BM-1, säkert tio gånger, så kollade jag igenom alla anslutningar igen, eftersom jag lovat det till en kille på Marinwebben, som jag pratatade i telefon med idag, han bad mej kolla igen, om det då var rätt kopplat så skulle han skicka ny i morgon (för övrigt en väldigt trevlig kille).
Och vad f-n jag hade skiftat gul och svartvita sladdar på shunten, enklaste möjliga fel.
Ber alla om ursäkt för att tagit upp eran tid med denna dumhet, men LITE kul är det i alla fall.
Nu funkar min BM-1 fint i alla fall.

Mvh/Jerry
Du är inte ensam om att få den att visa åt fel håll , gjorde samma tabbe , kommer doch inte ihåg vad jag gjort för fel men det var kanske samma
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Batteriindikator (antal amp kvar?)

Har nyligen kopplat in fordonsbatteriet i mätaren men jag undrar vad "5t" under antal volt står för, det ändrar sig varken vid förbrukning eller laddning och jag hittar inget i instruktionen, någon som vet vad det står för?

mvh
 

Bilagor

  • IMAG0303.jpg
    IMAG0303.jpg
    877 KB · Visningar: 7

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Batteriindikator (antal amp kvar?)

Jag undrar hur batteriet kan sjunka till ca 80% när man tänder alla lampor, går ca 12A. Sedan när man släcker dem efter ca 10 min så stiger batteriet till fullt igen. Vilket är rätt, fullt eller 80%?
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Batteriindikator (antal amp kvar?)

Lite osäker men är det inte så att en rättvis mätning av ett batteri skall ske under belastning.
mvh
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Batteriindikator (antal amp kvar?)

Nja, mitt batteri var kasst efter en halv säsong men med BM mätaren kan man ju ha störtkoll på förbrukningen i de två nya bodelsbatterierna, nog farligt för batteriet om man drar ur för mycket ur batteriet eller ve o fasa tömmer det helt-
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Batteriindikator (antal amp kvar?)

Nja, mitt batteri var kasst efter en halv säsong men med BM mätaren kan man ju ha störtkoll på förbrukningen i de två nya bodelsbatterierna, nog farligt för batteriet om man drar ur för mycket ur batteriet eller ve o fasa tömmer det helt-

Ja, man vet ju inte hur förra ägaren skötte batterierna.
Vid belastningen som jag skrev ovan så gick batterispänningen ner till 12,6v enl Nasa-mätaren, 80%. Kan den vara felinställd... Har kollat att Ah är rätt..
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Batteriindikator (antal amp kvar?)

Har nyligen kopplat in fordonsbatteriet i mätaren men jag undrar vad "5t" under antal volt står för, det ändrar sig varken vid förbrukning eller laddning och jag hittar inget i instruktionen, någon som vet vad det står för?
http://www.nasamarine.com/images/file/BM1+-BM2+.pdf

ST Starter battery mäter endast spänningen på startbatteriet.

Av Spänningen så har man en uppfattning av batteriets laddning.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Batteriindikator (antal amp kvar?)

Har nyligen kopplat in fordonsbatteriet i mätaren men jag undrar vad "5t" under antal volt står för, det ändrar sig varken vid förbrukning eller laddning och jag hittar inget i instruktionen, någon som vet vad det står för?
http://www.nasamarine.com/images/file/BM1+-BM2+.pdf

ST Starter battery mäter endast spänningen på startbatteriet.

Av Spänningen så har man en uppfattning av batteriets laddning.

Hmm... Manualen nämner 'St' (inte '5t') som betyder starter battery. Kan det vara det.

"A second press on V&A will display the starter battery voltage together with the symbol 'St' "

Såg att det var jerryling som var ursrunget till frågan...
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Batteriindikator (antal amp kvar?)

Angan: visst sjutton måste det vara som du skrev, det jag tolkade som "5" är ju naturligtvis ett "S", mycket tack för hjälpen :)

mvh
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Batteriindikator (antal amp kvar?)

Du ska ställa in den temp dina batterier står i samt den totala amp h du har.
Det gör skillnad om det inte stämmer, men har du gjort detta så kan dina batterier vara på upphällningen.

/R
 
Toppen