• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem Batterifråga

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.726
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag anser mig ha hygglig förståelse för el i allmänhet, inklusive 12 volt förbrukningssystem i husbilen. (Minus för canbus dock).

Jag har alltid lyft minuspolen på mina batterier inför vintervila. Både start- och förbrukningsbatterier. Bevakat och ibland underhållsladdat med en liten Ctek. Har alltid kunnat ha mina batterier i 8 - 10 år. Byter ändå i god tid.

Sedan 2022 har jag en bil med LiFePo4 förbrukningsbatteri med Victron laddkällor: 230, DCDC och MPPT. Så sedan 2022 laddar jag bara upp LiFePo4 batteriet till ca 70% på hösten, öppnar batterifrånskiljaren och låter det vara utan laddning över vintern. Kollar då och då men batteriet har väldigt liten självurladdning. De två tidigare vintrarna har jag haft drygt 60% kvar till våren.

Däremot lyfter jag fortfarande minuspolen på startbatteriet. Kollar också med jämna mellanrum om jag behöver underhållsladda med liten Ctek. Mäter då direkt på polerna med multimeter.

Upptäckte nu, att om jag sluter batterifrånskiljaren och aktiverar 12 volt bodelsel, så kan jag givetvis avläsa bodelsbatteriets spänning och den ström som går ut eller in i batteriet i den inbyggda Hobbydisplayen. Men jag kan göra samma sak med startbatteriet! Den inbyggda displayen visar rätt spänning. Har nu jämfört med några veckors mellanrum och startbatteriets vilospänning har sjunkit normalt från 12,9 volt till 12,7 volt, vilket också återges i Hobbydisplayen. Dubbelkollat med multimetern.

Men hur i helsicke kan den inbyggda Hobbydisplayen hämta spänningen från startbatteriet när minuspolen är lyft? Det går definitivt ingen spänning från startbatteriet till bilen i övrigt!

Hjälp mig att förstå! :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.031
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, på många regulatorer för olika användning m.m. från Victron finns ju också två varianter som man kanske inte tänker på för det funkar egentligen med båda varianter fast lite olika.
Den med två anslutningar för panel och två anslutningar för batteri, som troligen är gjord för träbåtar och träbilar/husbilar. Där man drar både plus och minuskabel med runt till allting.

Den med tre anslutningar, för plus in från panelen och plus ut till batteriet, och en gemensam jordanslutning som troligen är ämnad till att en kort sladd går direkt till ett ex. plåtchassi som gör allt i en hel plåtbil gemensamt jordat.
Den ena benämns Isolerad och den andra Ej isolerad.

Visserligen blir ju allt sammanjordat i båda fallen, men kanske jordsladdar som jordar allt hänger samman på ett annat sätt hela tiden utan avbrott....
Men att du skulle kunna läsa av spänningen på ett bortkopplat batteri är som Göte J påpekar omöjligt, annars så är det dags att söka patent...:).
Eller lossa någon pluskabel i taget vid någon Victron för att se vilken källa/spänning som avläses av mätaren eller mät på utgångarna. Eller lägg en pappskiva över solpanelen/panelerna..... Men Victron brukar stänga av utgången om den inte känner av någon mottagare.

VICTRON isolerad inte.JPG


M.v.h. JANKRO.

Ps. jag såg nu att du har skrivit isolerad... men jordsladdar till allt.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.031
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sen är väl minus hopkopplat innanför det blå skalet?
Ja det hänger samman (eller om de ev. har någon styrning också ?) jag har kollat/läst lite (eller för lite) och vet faktiskt inte om det bara är en eller två minus klämmor som skiljer, eller om om även skalet fästet är minus/jord på den med en minusanslutning och inte den andra, och den ensamma jorden bara är till för "elektroniken" eftersom de heter isolerad eller Ej isolerad ??
Men i en husbil borde nog den med två in och två ut alltid vara det rätta eftersom i princip allt, i alla fall till bodelen bygger på två kablar och långt till gemensam metallkaross, och verkar vettigast när man monterar typ en till solpaneler.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen