Jag anser mig ha hygglig förståelse för el i allmänhet, inklusive 12 volt förbrukningssystem i husbilen. (Minus för canbus dock).
Jag har alltid lyft minuspolen på mina batterier inför vintervila. Både start- och förbrukningsbatterier. Bevakat och ibland underhållsladdat med en liten Ctek. Har alltid kunnat ha mina batterier i 8 - 10 år. Byter ändå i god tid.
Sedan 2022 har jag en bil med LiFePo4 förbrukningsbatteri med Victron laddkällor: 230, DCDC och MPPT. Så sedan 2022 laddar jag bara upp LiFePo4 batteriet till ca 70% på hösten, öppnar batterifrånskiljaren och låter det vara utan laddning över vintern. Kollar då och då men batteriet har väldigt liten självurladdning. De två tidigare vintrarna har jag haft drygt 60% kvar till våren.
Däremot lyfter jag fortfarande minuspolen på startbatteriet. Kollar också med jämna mellanrum om jag behöver underhållsladda med liten Ctek. Mäter då direkt på polerna med multimeter.
Upptäckte nu, att om jag sluter batterifrånskiljaren och aktiverar 12 volt bodelsel, så kan jag givetvis avläsa bodelsbatteriets spänning och den ström som går ut eller in i batteriet i den inbyggda Hobbydisplayen. Men jag kan göra samma sak med startbatteriet! Den inbyggda displayen visar rätt spänning. Har nu jämfört med några veckors mellanrum och startbatteriets vilospänning har sjunkit normalt från 12,9 volt till 12,7 volt, vilket också återges i Hobbydisplayen. Dubbelkollat med multimetern.
Men hur i helsicke kan den inbyggda Hobbydisplayen hämta spänningen från startbatteriet när minuspolen är lyft? Det går definitivt ingen spänning från startbatteriet till bilen i övrigt!
Hjälp mig att förstå!
Jag har alltid lyft minuspolen på mina batterier inför vintervila. Både start- och förbrukningsbatterier. Bevakat och ibland underhållsladdat med en liten Ctek. Har alltid kunnat ha mina batterier i 8 - 10 år. Byter ändå i god tid.
Sedan 2022 har jag en bil med LiFePo4 förbrukningsbatteri med Victron laddkällor: 230, DCDC och MPPT. Så sedan 2022 laddar jag bara upp LiFePo4 batteriet till ca 70% på hösten, öppnar batterifrånskiljaren och låter det vara utan laddning över vintern. Kollar då och då men batteriet har väldigt liten självurladdning. De två tidigare vintrarna har jag haft drygt 60% kvar till våren.
Däremot lyfter jag fortfarande minuspolen på startbatteriet. Kollar också med jämna mellanrum om jag behöver underhållsladda med liten Ctek. Mäter då direkt på polerna med multimeter.
Upptäckte nu, att om jag sluter batterifrånskiljaren och aktiverar 12 volt bodelsel, så kan jag givetvis avläsa bodelsbatteriets spänning och den ström som går ut eller in i batteriet i den inbyggda Hobbydisplayen. Men jag kan göra samma sak med startbatteriet! Den inbyggda displayen visar rätt spänning. Har nu jämfört med några veckors mellanrum och startbatteriets vilospänning har sjunkit normalt från 12,9 volt till 12,7 volt, vilket också återges i Hobbydisplayen. Dubbelkollat med multimetern.
Men hur i helsicke kan den inbyggda Hobbydisplayen hämta spänningen från startbatteriet när minuspolen är lyft? Det går definitivt ingen spänning från startbatteriet till bilen i övrigt!
Hjälp mig att förstå!