• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem Batterifråga

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag anser mig ha hygglig förståelse för el i allmänhet, inklusive 12 volt förbrukningssystem i husbilen. (Minus för canbus dock).

Jag har alltid lyft minuspolen på mina batterier inför vintervila. Både start- och förbrukningsbatterier. Bevakat och ibland underhållsladdat med en liten Ctek. Har alltid kunnat ha mina batterier i 8 - 10 år. Byter ändå i god tid.

Sedan 2022 har jag en bil med LiFePo4 förbrukningsbatteri med Victron laddkällor: 230, DCDC och MPPT. Så sedan 2022 laddar jag bara upp LiFePo4 batteriet till ca 70% på hösten, öppnar batterifrånskiljaren och låter det vara utan laddning över vintern. Kollar då och då men batteriet har väldigt liten självurladdning. De två tidigare vintrarna har jag haft drygt 60% kvar till våren.

Däremot lyfter jag fortfarande minuspolen på startbatteriet. Kollar också med jämna mellanrum om jag behöver underhållsladda med liten Ctek. Mäter då direkt på polerna med multimeter.

Upptäckte nu, att om jag sluter batterifrånskiljaren och aktiverar 12 volt bodelsel, så kan jag givetvis avläsa bodelsbatteriets spänning och den ström som går ut eller in i batteriet i den inbyggda Hobbydisplayen. Men jag kan göra samma sak med startbatteriet! Den inbyggda displayen visar rätt spänning. Har nu jämfört med några veckors mellanrum och startbatteriets vilospänning har sjunkit normalt från 12,9 volt till 12,7 volt, vilket också återges i Hobbydisplayen. Dubbelkollat med multimetern.

Men hur i helsicke kan den inbyggda Hobbydisplayen hämta spänningen från startbatteriet när minuspolen är lyft? Det går definitivt ingen spänning från startbatteriet till bilen i övrigt!

Hjälp mig att förstå! :)

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag trodde också först på senast inställda värdet. Men värdet har sjunkit från 12,9 V till 12,7 V på några veckor. Samma värde i multimetern som i displayen.

Trådlös spänning tror jag inte på..., tanken är rätt kul, men livsfarlig!

Nej, kabelskon kan inte falla ner. Har en isolerande skiva emellan.

Funderade ett tag på om skillnaden mellan DC/DC isolated och non isolated kan spela roll. Jag har en isolated. Men inte fasen ska den kunna hämta upp jord, från ett frånkopplat startbatteri.

Har en snabbkoppling till Ctekladdaren ansluten men den är inte inkopplad till laddaren. Fast det verkar också ologiskt.

Jag bevakar vidare och ska kanske fundera lite över Håkans och Muskattens livsåskådningar! :D

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Jag trodde också först på senast inställda värdet. Men värdet har sjunkit från 12,9 V till 12,7 V på några veckor. Samma värde i multimetern som i displayen.

Trådlös spänning tror jag inte på..., tanken är rätt kul, men livsfarlig!

Nej, kabelskon kan inte falla ner. Har en isolerande skiva emellan.

Funderade ett tag på om skillnaden mellan DC/DC isolated och non isolated kan spela roll. Jag har en isolated. Men inte fasen ska den kunna hämta upp jord, från ett frånkopplat startbatteri.

Har en snabbkoppling till Ctekladdaren ansluten men den är inte inkopplad till laddaren. Fast det verkar också ologiskt.

Jag bevakar vidare och ska kanske fundera lite över Håkans och Muskattens livsåskådningar! :D
Kabeln till snabbkopplingen kan vara skadad och kommer åt chassit.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Där ser man. jag trodde min kommentar var uppenbart löjlig/skämt.

Något att påminna oss om, även vi som skriver ofta till varandra i forumet missförstår.
Visst skulle ett batteri med intelligens internt kunna mäta spänningen och överföra det via blåtand till någon blåtandsmottgare som varit sammankopplad med displayen. Så det var nog inte så löjligt egentligen! Men det här är spännande.

RV-campare

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2025
230 är inte inkopplat.
Misstänkte att det var så, men jag frågade för att jag själv blev fundersam när min display visare spänning på ett startbatteri jagjust hade tagit ur. Men så kom jag på att laddaren var ju inkopplad...
Men var den mäter vet jag inte!
Då kanske felet helt enkelt är att mätningen inte alls sker på starbatteriet?? Fast då är ju återigen frågan var mätningen sker... :msn_dontknow:

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Visst skulle ett batteri med intelligens internt kunna mäta spänningen och överföra det via blåtand till någon blåtandsmottgare som varit sammankopplad med displayen. Så det var nog inte så löjligt egentligen! Men det här är spännande.
Kan det vara regulatorn för solcellen som är boven i dramat.
Om det finns en utgång för att ladda startbatteriet som är aktiverad och inkopplad.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Kan det vara regulatorn för solcellen som är boven i dramat.
Om det finns en utgång för att ladda startbatteriet som är aktiverad och inkopplad.
Det där är intressant! Får ju upp regulatorn, som enda laddkälla i Victronappen, även när batterifrånskiljaren till bodelsbatteriet är öppen och minuspolen lyft från startbatteriet. Den är iofs ansluten till bodelsbatteriet innanför batterifrånskiljaren, men skulle den på något sätt kunna ge jord åt Hobbydisplayen även gällande startbatteriet, när jag sluter batterifrånskiljaren? Njae..., skumt men spännande.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Är det inte så att solcellsladdaren har två utgångar en för bodelsbatteriet och en för startbatteriet. Men jordarna (-) är sammankopplade?
Den har utgång för bodelsbatteriet och en s k belastningsutgång som tillhandahåller begränsad ström och jord till förbrukningssystemet, vilket skulle kunna inkludera startbatteriet. Har inte kollat dragningen. Men fortfarande är minuspolen lyft från startbatteriet. Men skulle Hobbydisplayen kunna mäta spänningen i startbatteriet med hjälp av jord från regulatorn, trots avsaknad av fysisk jord från startbatteriet?

Toppen