Har två 100Ah, Yuasa fritidsbatterier (bly) i husbilen. Bara c:a 3 år gamla (nya i ny bil 2019). Jag misstänkte att något inte var ok så jag kopplade bort den ena, laddade upp under mer än ett dygn. Sen gjorde jag ett belastningstest, dvs urladdning med c:a 12-13A. Det höll 1 timme, sen dök spänningen raskt under kritisk nivå. Det betyder att jag får ut max 13Ah av ett 100Ah batteri. Har provat att "rekonda" med Ctek-laddare två gånger. Samma resultat som tidigare.
Nu kollar jag det andra batteriet men misstanken är att det inte kan ha klarat sig det heller.
Har aldrig urladdat batterierna under kritisk nivå, alltid fulladdat, står på laddning när bilen är hemma. Har solpanel på taket så jag har eg. inte upplevt elbrist vid fricamping förrän nu för en vecka sedan, då bilen stod ett dygn eller så i mörker, utan 230V-stolpe.
Känns som att det bara är att kasta batterierna och köpa nya för sidådär 2000kr/styck.
Någon i forumet som tycker att jag kan göra något för att rädda batterierna??
Nu kollar jag det andra batteriet men misstanken är att det inte kan ha klarat sig det heller.
Har aldrig urladdat batterierna under kritisk nivå, alltid fulladdat, står på laddning när bilen är hemma. Har solpanel på taket så jag har eg. inte upplevt elbrist vid fricamping förrän nu för en vecka sedan, då bilen stod ett dygn eller så i mörker, utan 230V-stolpe.
Känns som att det bara är att kasta batterierna och köpa nya för sidådär 2000kr/styck.
Någon i forumet som tycker att jag kan göra något för att rädda batterierna??