• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem Batteriet?

Jocke56

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
38268
Medlemskap
2026
Hej på er kunniga. Jag testar här innan jag gör något mer åt saken. Har en Ford Transit MK2 -07 och husbilen är Hobby. Har två startbatterier under förarstolen och bilen har blivit svårstartad. Började redan förra sommaren. Precis som batteristyrkan räcker inte till. Startar alltid men det låter som det är det sista det gör i startögonblicket. Nu är frågan om den ena batteriet är på väg att ge upp? Har en solcell på taket och förmodligen laddar den startbatteriet med. Mätte nu batterierna och den första har jag 14.10 när motor är inte igång men solen lyser. Den andra har bara 12.67 och bilen inte igång. IMG_2536.jpegIMG_2537.jpegSamma siffror när jag tog ut den ”dåliga”. Dessutom får jag inget ström när jag mäter den ”dåliga” batteriets kabelskon som den är. Men 14.10 på den andra med liknande situation. Är det något som är fel här? Isåfall vad? Batterierna snart 3 år gamla så garantin gäller. Tacksam för svaren…

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Tycker kablarna ser klena ut för att vara startbatteri. Ska du mäta batterierna och de är sammankopplade så har du samma spänning om du inte plockar av minuspolerna och mäter. Får du olika spänning när du mäter utan att ta bort någon kabelsko så är inte båda startbatterier och de är inte sammankopplade. Var har du bodelsbatteriet sitter?

Jocke56

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
38268
Medlemskap
2026
Tycker kablarna ser klena ut för att vara startbatteri. Ska du mäta batterierna och de är sammankopplade så har du samma spänning om du inte plockar av minuspolerna och mäter. Får du olika spänning när du mäter utan att ta bort någon kabelsko så är inte båda startbatterier och de är inte sammankopplade. Var har du bodelsbatteriet sitter?
Hej. Har bodelsbatteriet under passagerarstolen…..det var olika spänning i batterierna som jag skrev. Kan den ena vara på G att ge upp då?

Jocke56

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
38268
Medlemskap
2026
Hej.
Är du säker på att det är 2 startbatterier (ganska ovanligt)?
Kan inte något om Ford chassie, men tror mera på att det är ett bodelsbatteri och ett startbatteri.
Verkar också vara så att solcellen, i så fall, enbart laddar bodelsbatteriet.

Hälsar
Bettan o Einar
Hej. Jag är inte hemma i det elektriska så vet inget om dom här mer än det jag skrev. Men det var 0 i det högra batteriet och 14.10 i det vänstra när dom var inte kopplade till batteriet. Står att det är startbatterier och likadana. 12 v 80 Ah 660 A (EN)

Jocke56

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
38268
Medlemskap
2026
Biltema-batterierna är kända för att ge upp i förtid...det finns trådar om detta. Kablarna ser klena ut för att vara till ett startbatteri. Jag har heller aldrig hört talas om dubbla startbatterier.
Dom kablarna har väl suttit i den bilen sen början kan jag tänka mig. Är väl annars himla jobb att byta dessa..... Bilen har ju funkat fint men redan förra sommaren märkte jag att just när man fricampar och startar bilen dagen efter så är det som han tar ut det sista innan den startar....

Anders.pe

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2026
du har lite konstiga värden på dina batterier, ett bly-syra batteri som du har, är fulladdat när det visar 12,7 V och tomt när det visar 11,7 V, så att det ena batteriet visar 14,10V är konstigt det verkar som den får ström från annat håll.
Har du möjlighet att mäta volten under tiden startmotorn går. jag tror att om den går ner till under 10-9 V så är nog batterierna slut.
Men kolla varför du har 14,10 V i vilospänning, kan vara att den får laddning någonstans ifrån, när generatorn går så bör du ha ca 14,10- 14,25 V till batterierna

Jocke56

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
38268
Medlemskap
2026
du har lite konstiga värden på dina batterier, ett bly-syra batteri som du har, är fulladdat när det visar 12,7 V och tomt när det visar 11,7 V, så att det ena batteriet visar 14,10V är konstigt det verkar som den får ström från annat håll.
Har du möjlighet att mäta volten under tiden startmotorn går. jag tror att om den går ner till under 10-9 V så är nog batterierna slut.
Men kolla varför du har 14,10 V i vilospänning, kan vara att den får laddning någonstans ifrån, när generatorn går så bör du ha ca 14,10- 14,25 V till batterierna
Hej. Har plockat ut den högra batteriet nu och ska lämna tillbaka den till Biltema....om det går. Och då går det inte att strata bilen just nu. Går inte att låsa med fjärren dörrarna heller så den måste vara startbatteri iaf. Att det finns spänning på den vänstra på 14.10 v kan jag inte förklara mer än att det är från solcellen på taket kanske. Ska kolla detta engång till när solen går i moln om det är så.... Nu var jag i bilen och kollade detta. Pluskabeln på den vänstra batteriet spottar ut 14.08 nu oavsett om det är sol eller inte. Kan den vara ihopkopplad till bodelsbatteriet tro?

Anders.pe

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2026
Hej. Har plockat ut den högra batteriet nu och ska lämna tillbaka den till Biltema....om det går. Och då går det inte att strata bilen just nu. Går inte att låsa med fjärren dörrarna heller så den måste vara startbatteri iaf. Att det finns spänning på den vänstra på 14.10 v kan jag inte förklara mer än att det är från solcellen på taket kanske. Ska kolla detta engång till när solen går i moln om det är så....
Det är säkert från solcellerna

Jocke56

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
38268
Medlemskap
2026
Det stämmer, och om jag inte minns helt fel monterade Ford också specialbatterier som kräver högre laddningsspänning typ 14,7V.
Därför mår standarbatterier inte bra.
Kopplas den andra....den vänstra in då när bilen är igång? Om den nu skulle vara förbrukningsbatteri...... Men som jag skrev matas den med 14,08 V någonstans ifrån.....just nu när bilen är inte igång.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kopplas den andra....den vänstra in då när bilen är igång? Om den nu skulle vara förbrukningsbatteri...... Men som jag skrev matas den med 14,08 V någonstans ifrån.....just nu när bilen är inte igång.
Ett batteri matar motordelen, det andra resten, de är separerade när motorn inte går, och kopplas ihop för laddning när motorn är igång.
På din bil ser det ut som att det är påkopplat extra kablar på bägge batterierna? Vart går dom?
F.ö. pressningarna på kablarna ser rätt suspekta ut, borde nog göras om innan något händer.
Har du solceller?

Jocke56

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
38268
Medlemskap
2026
Ett batteri matar motordelen, det andra resten, de är separerade när motorn inte går, och kopplas ihop för laddning när motorn är igång.
På din bil ser det ut som att det är påkopplat extra kablar på bägge batterierna? Vart går dom?
F.ö. pressningarna på kablarna ser rätt suspekta ut, borde nog göras om innan något händer.
Har du solceller?
Ja....finns en solpanel på taket. Följer man kablarna så ser det ut att dom går under stolen på passagerasidan där bodelsbatteriet är.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja....finns en solpanel på taket. Följer man kablarna så ser det ut att dom går under stolen på passagerasidan där bodelsbatteriet är.
Då är det väl därifrån laddningen kommer, täck över den och kolla om det slutar?
F.ö. Det jag har skrivit här är plockat ur minnet, jag såg info om detta för längesedan, så jag kan inte garantera att allt är rätt.! :wideeyed:

Jocke56

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
38268
Medlemskap
2026
Då är det väl därifrån laddningen kommer, täck över den och kolla om det slutar?
F.ö. Det jag har skrivit här är plockat ur minnet, jag såg info om detta för längesedan, så jag kan inte garantera att allt är rätt.! :wideeyed:
Täckte över solpanelen men det kommer 14.08 V ut ändå. Vilket är väl att det kommer från bodelsbatteriet.....eller?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Nu har jag inte detaljstuderat Ford Transit, men att de med flera har dubbla startbatterier vet jag.
Däremot kan jag inte se hur de är anslutna.
Det är viktigt att diagonalansluta parallellkopplade batterier, annars kommer det ena "alltid" att ge upp före det andra, vet dock inte hur Ford har löst detta.

Jocke56

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
38268
Medlemskap
2026
Nu har jag inte detaljstuderat Ford Transit, men att de med flera har dubbla startbatterier vet jag.
Däremot kan jag inte se hur de är anslutna.
Det är viktigt att diagonalansluta parallellkopplade batterier, annars kommer det ena "alltid" att ge upp före det andra, vet dock inte hur Ford har löst detta.
Hur menar du nu....diagonalansluta parallellkopplade batterier.....Kan du rita den så man ser hur man skulle koppla detta då tack?

Toppen