• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Batterierna tappar i effekt fort.

F

F.d. 30254

Guest
Hejsan.
Har ett litet dilemma. Var ute under helgen och fricampade i det soliga vädret. Solcellerna på taket 175W totalt laddar perfekt dagtid och batteridisplayen visar 100% relativt fort.
Sen på kvällen när vi ska typ kolla på tv, Batterispänningen fortfarande 100%,och har för övrigt bara tv,n på (övrig belysning är led) så tappar batterierna kraft mycket fort och bara efter ca 1-1,5 timma knappt så är spänningen nere i 45-50 % ( då är det bara tv,n på)
Är det normalt med så stort tapp på så kort tid eller är batterierna trötta och kassa??

Batterierna är av modell: AGM 95ah 850A 2st. pluss,pluss- minus,minus.
Husbilen är från 2012 och batterierna bör vara original. Köpte själv inte husbilen fabriksny utan en ägare innan före mig.

Hur länge är det vanligt att man kan kolla på tv innan det börjar bli allt för tomt i Batterierna? Allt annat på bilen i belysning är led.

Tv,n jag har nu står det på baksidan: 3,9A 47W

Dags för nya batterier kanske??? :cool:

Ha de gott där ute!!
//jocke.:)

F

F.d. 55883

Guest
Sv: Batterierna tappar i effekt fort.

Hej!

Hänger på med en fråga i detta ämne:

Vid en påskresa till Rügen nu i April var det runt +5 på nätterna och vi körde vår Webasto dieselvärmare under natten. (Fricampade) Den sattes på vid 20-tiden på kvällen men vid kl 04.00 var batteriet urladdat. Ställde över vredet på 1+2 (det extra batteriet) och sedan kunde vi ha värme resten av natten/morgonen.

Fråga: Är det normalt att en Webasto drar ur ett batteri på 6-8 timmar och borde jag redan från början ställa batteriomkopplaren i 1+2-läge för att klara hela natten?

Bilen är en Ducato / CI Riviera Garage från 2011 och jag vet inte vilka batterier jag har.

Hälsningar
Anders

F

F.d. 8562

Guest

Det är spännande läsning, mycket undran och några verkar tro att alla andra har samma bil och elutrustning, jag har skrivit i andra forum om el, solceller mm och fått både ris o ros men håller mig till fakta, först så måste ju ett batteri skötas efter dess förutsättningar dvs laddas med en lämplig regulator då håller det längst.
Har här på HBK läst om någon som kopplat in solcell direkt till batteri utan regulator, ungefär som att alltid ha vattenkranen öppen och tro att pumpen stannar när jag sover....
Om ni är rädda om era batterier och strömförsörjning så läs på, allt finns på nätet och om ni inte förstår så ta hjälp, det lönar sig istället för att köra omkring och "plötsligt" är batterierna slut.
Kolla upp era förbrukare, hur mycket effekt (W) använder dom, hur mycket A = ampere förbrukar dom tillsammans och hur många Ah ger era energikällor dvs solceller och batteri, har ni landström dvs 230 v så behöver ni bara bekymra er om avsäkringen att den är rätt.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Hej!

Hänger på med en fråga i detta ämne:

Vid en påskresa till Rügen nu i April var det runt +5 på nätterna och vi körde vår Webasto dieselvärmare under natten. (Fricampade) Den sattes på vid 20-tiden på kvällen men vid kl 04.00 var batteriet urladdat. Ställde över vredet på 1+2 (det extra batteriet) och sedan kunde vi ha värme resten av natten/morgonen.

Fråga: Är det normalt att en Webasto drar ur ett batteri på 6-8 timmar och borde jag redan från början ställa batteriomkopplaren i 1+2-läge för att klara hela natten?

Bilen är en Ducato / CI Riviera Garage från 2011 och jag vet inte vilka batterier jag har.

Hälsningar
Anders

Då är något fel. Vet inte hur mycket Webaston drar men våran Eberspächer drar 2-3A, 6-8A vid uppstart men sjunker ganska omgående.

Peter :)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Frågan är ju om batteriet var fulladdat när ni startade värmaren, om ni bara kör kortare resor varje dag och kör värmaren på nätterna, då blir det problem med att få laddat batteriet tillröckligt. Hade ni ingen annan förbrukning? Belysning, TV, dator?

F

F.d. 55883

Guest

Hej Montreal!

Vi hade kört från Stockholm, laddat en natt i Halmstad o sen tuffat vidare med kvällsfärjan från Trelleborg. Har solceller. Ingen speciell annan förbrukning på kvällen förutom några ledlampor.

Under vintern har vi underhållsladdat då och då. Jag funderar dock på om batteriet inte tog laddning under vintern då vi ställde batteriomkopplaren på O (noll) i höstas för att förhindra att översiktspanelen stod och blinkade om att det var tomt på vatten i tanken ( eftersom vi tömt ur den helt). Läste dock nånstans på forumet att det inte skulle spela nån roll för laddningen hur omkopplaren står.

Hur som får jag väl göra ett belastningsprov även om jag inte tror vi kommer behöva värmaren hela nätterna i sommar (man är ju optimist)

Anders

Toppen