• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batterierna slut?

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Jag installerade 3 st solpaneler på vardera 100W. En MPPT-regulator (som kan ladda både bodel och start), samt två stycken 100Ah AGM deep cyclebatterier (som suttit i en UPS-anläggning). Jag testade batterierna så gott det gick med en Topdon-testare även om jag inte kunde använda CCA. De verkade vara helt ok. Så nu har vi testat alltihop ett par nätter vid två tillfällen. Vi hade på dagen full kräm, typ 14.4V på batterierna. På kvällen (när panelerna inte laddade) hade vilospänningen på batterierna sjunkit till typ 13.2V utan belastning. Dieselvärmaren vägrade att starta. Spänningern sjönk till 12.5V när värmaren gick igång med full belastning (och efter en halv minut gav E-2 kod). Batterierna, en solig dag med full laddning ligger på 14.5V. Stänger jag av panelerna, så sjunker spänningen till 13.2V på 7-8 min. Startar jag dieselvärmaren, så blir det som tidigare, för låg spänning och E-2. Sätter jag på solpanelerna, så stiger batterispänningen igen på några sek till 14.5V Min egen slutsats är att batterierna är antingen slut, eller det finns en felkoppling någonstans som jag inte lyckats hitta. Jag tror mest på första, batterierna slut. Vad tror experterna här?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag installerade 3 st solpaneler på vardera 100W. En MPPT-regulator (som kan ladda både bodel och start), samt två stycken 100Ah AGM deep cyclebatterier (som suttit i en UPS-anläggning). Jag testade batterierna så gott det gick med en Topdon-testare även om jag inte kunde använda CCA. De verkade vara helt ok. Så nu har vi testat alltihop ett par nätter vid två tillfällen. Vi hade på dagen full kräm, typ 14.4V på batterierna. På kvällen (när panelerna inte laddade) hade vilospänningen på batterierna sjunkit till typ 13.2V utan belastning. Dieselvärmaren vägrade att starta. Spänningern sjönk till 12.5V när värmaren gick igång med full belastning (och efter en halv minut gav E-2 kod). Batterierna, en solig dag med full laddning ligger på 14.5V. Stänger jag av panelerna, så sjunker spänningen till 13.2V på 7-8 min. Startar jag dieselvärmaren, så blir det som tidigare, för låg spänning och E-2. Sätter jag på solpanelerna, så stiger batterispänningen igen på några sek till 14.5V Min egen slutsats är att batterierna är antingen slut, eller det finns en felkoppling någonstans som jag inte lyckats hitta. Jag tror mest på första, batterierna slut. Vad tror experterna här?

Har dieselvärmaren suttit i bilen och använts förut, eller har du installerat den nu tillsammans med batterierna och solcellerna?
 

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Dieselvärmaren är min installation, likaså paneler och batterier. Den fungerar utmärkt med solpanelerna kopplade till batterierna. Strömmen ligger på typ 10Ah när värmaren startar (vara bara nån minut, sedan sjunker det till 1-2). Slår jag av panelerna så sjunker spänningen och värmaren får felkod E-2 vilket betyder för låg volt. Det borde ju inte vara nåt installationsfel eller jordningsfel när panelerna är på och stöttar batterierna. Utan panelerna så orkar inte batterierna leverera 10Ah.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Dieselvärmaren är min installation, likaså paneler och batterier. Den fungerar utmärkt med solpanelerna kopplade till batterierna. Strömmen ligger på typ 10Ah när värmaren startar (vara bara nån minut, sedan sjunker det till 1-2). Slår jag av panelerna så sjunker spänningen och värmaren får felkod E-2 vilket betyder för låg volt. Det borde ju inte vara nåt installationsfel eller jordningsfel när panelerna är på och stöttar batterierna. Utan panelerna så orkar inte batterierna leverera 10Ah.

Hur långa och hur grova kablar har du från batterierna till värmaren?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja, spänningen som sjunker och skiftar ser du den på en display som sitter i sladdsystemet eller mäts den direkt på batteripolerna.
Om spänningen sjunker över själva batteripolerna när de belastas av startande värmare så är nog batterierna slaka, men du kan ju ha någon dålig kontakt någonstans som ger spänningsförlust vid brännaren, men då skall ju mätning över batteripolerna fortfarande ge bra värde när brännaren drar igång och protesterar.

M.v.h. JANKRO.

Ps. det kom in flera inlägg när jag skrev.... Om brännaren får bra ström med solpaneler inkopplade så beror ju även det på var i systemet de trycker in sin kraft. Före eller efter en ev. dålig kontakt från batterierna.
 

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Jag har 6mm2-kablar, typ 2 m som längsta. mellan batteri och EBL. 4 mm2 till värmaren, men bara 1.5 m. Volten får jag via MPPT-regulatorns display. Men jag kan mäta direkt på batterierna som jämförelse så vi kan kryssa av ev felkällor. Men eftersom batterierna klara belastning med panelerna som stöttning, så verkar det nog vara så att det är batterierna som inte klarar det ensamma.
 

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Nu har jag mätt på alla tänkbara ställen inkl. EBL'n internt och det är just där problemet finns. När MPPT'n visar 13.2V och mätning på batterierna samma, så går det bara fram 10.5V till dieslvärmaren vid belastning. Så nu väntar lite fix i EBL'n så att den kan leverera fullt till värmaren.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.777
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Nu har jag mätt på alla tänkbara ställen inkl. EBL'n internt och det är just där problemet finns. När MPPT'n visar 13.2V och mätning på batterierna samma, så går det bara fram 10.5V till dieslvärmaren vid belastning. Så nu väntar lite fix i EBL'n så att den kan leverera fullt till värmaren.
Kontakterna mellan kablar och EBL är urdåliga. Vi hade solcell på 110 W kopplad via EBL och hade lyckats dra ur batterierna totalt och när vi glömt 12 V AC drog som ca 600 W, vi hade då, drog ur dem trots att vi körde. Ingången till EBL var både kabel och kontaktblocket helt sönderbränt, även inne EBL. Köpte kontakter (likadana) och bytte ut men kopplade in solcellerna via en riktig kontakt. Som tur var satt EBL bredvid passagerarsätet i en låda där så frugan såg att det började ryka och det luktade bränt.
 

jocke65

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
17801
Medlemskap
2028
Dieselvärmaren är min installation, likaså paneler och batterier. Den fungerar utmärkt med solpanelerna kopplade till batterierna. Strömmen ligger på typ 10Ah när värmaren startar (vara bara nån minut, sedan sjunker det till 1-2). Slår jag av panelerna så sjunker spänningen och värmaren får felkod E-2 vilket betyder för låg volt. Det borde ju inte vara nåt installationsfel eller jordningsfel när panelerna är på och stöttar batterierna. Utan panelerna så orkar inte batterierna leverera 10Ah.
Du ska ej gå under 12 v
 
Toppen