Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Lead Carbon Batteries - The Future Of Lead Acid ?LeadCarbon..träsket. Ska kolla lite..risk att jag hamnar i det... träsk som träsk.
Vem delar ut råd ut råd till höger och vänster utan erfarenhet?
Jag försöker ställa frågor för att man ska tänka ett varv till.
Intresant att du bygger ett litium system. Hoppas att delar med dig av dina erfarenher.
Jag kan finna det lite intressant är att för några inlägg sedan räckte det med två 95Ah blybatterier.
Vad är det för fel att sätta sig in i sitt behov av ström? Det är väl liksom grunden I alla elistalationer.
El systemet på våran veteranbil är just nu tämligen obefintligt. Finns lite kabel 2m2 solpanel på 345Watt , en solcellsregulator.
3st 80Ah fritids batterier . Billigaste batteri lösningen, min tanke med det är prova hur länge funkar det i praktiken för oss.
Vet inte om vi ledsnat på husbilen till hösten och går tillbaka till husvagnen.
Min tro om litiumbatterier är att priset är på väg nedåt.
Blir inte klok på det här forumet, det finns folk som har långerfarenhet men delar inte med sig av den.
Jag är på forumet för att försöka bli lite klokare på el vatten och avlopp. När det gäller el sidan kan jag säga som så att en del råd och påståenden som jag fått som svar stämmer dåligt med sånt som avhandlas på andra ställen.
Sjöberg jag vidhåller nog att blybatterier är på väg ut och ersätts med litiumbatterier då dessa är betydligt energi tätare .Men det kommer att ta långtid.
Göran i Björnarbo
Och det finns bara en här på forumet som ger råd till höger och vänster utan minsta erfarenheter i ämnet.
Montreal ditt senaste svar ligger väldigt nära mina tankar om batterier. Då återstår det bara för mig att ta reda på vilka celler och BMS jag ska leta fram till mitt byte av batterier.
Göran i Björnarbo
Mitt tips på högkvalitativa celler och bms blir dessa.
LFP-celler
BMS
BMS'et går att finna på kinesiska nätshoppar till bättre priser, har ingen bra länk just nu, osäker på ifall Overkill i usa skickar till europa, blir hur som helst mycket dyrare än direkt från kina, (obs de heter inte overkill i kina)
Jag skulle inte rekommendera Smart123-bms, men har det själv, det kräver ytterligare reläer,
men vill du gå på det så finns ett till salu för bra pris under våra annonser.
Du får säkert fler/bättre tips snart av fler här.
Lycka till
runt 500$Den här får också fina recensioner:
REC BMS – REC Battery Management System
www.rec-bms.com
Men, smakar det så kostar det..?
runt 500$
Ja, visst vill man ha bra grejer som man verkligen har nytta av. Men kanske lite som att köpa dom värstaste fotbollsskorna, den ballaste mountainbiken och dom snyggaste fälgarna till husbilen så är det ofta "lite kul" med det extra som egentligen inte påverkar funktionen eller ger något praktiskt även fast det kostar mer pengar än kanske nödvändigt.Citatet är från Roger, inte Gösta, äras den som äras bör!
Helt otroligt, har det blivit något slags Killhäftigt att stoppa in pengar i husbilen utan någon vettig användning, jag stoppar också in en hel del pengar i hobbies, varav husbilen är en, men naturligtvis funderar jag på nyttan med grejorna innan jag köper dom, och givetvis dimensionerar jag prylarna så att de gör optimal nytta till det jag har tänkt mej, annars blir jag bara besviken på mej själv och min tankeförmåga.
Fast du är ju snart uppe i 300 inlägg så det kommer inte att funka så länge till så det blir att bita i den sura äppleJag handlar gärna lite dyrare prylar om jag tror att dom är bättre. Har aldrig köpt något för att glänsa. Snarare att jag skryter med att min mobiltelefon är 5 år, så länge den funkar byter jag den inte.
Göran i Björnarbo
Dom går fort GöranÄr väl runt väl 15-20 kvar, surt äpple?
Göran i Björnarbo
Tack för alla svar ,jag är nöjd men inget klokare .
Tack för alla svar ,jag är nöjd men inget klokare
Det är som det brukar när snillen spekulerar