Bennsan
FD HBK Medlem
Hej
Jag vänder mig till alla som kan bidraga med råd angående mitt val av batterier/solpaneler till bodelen.
Elförbrukarna består av TV, radio, kyl (när jag kör) & belysning (allt LED).
Jag har idag 2 Biltema Silver-Kalcium-batterier på 70A vardera. Hur är dessa i förhållande till AGM, GEL, SMF mm.
Jag har även tänkt att montera solpaneler för att bli oberoende av elstolpe. Hur många solpaneler & hur stora (W) behöver jag ha? De paneler jag tänkt mej är A grade monokristallina. När det gäller batterierna däremot är jag lite vilsen eftersom jag också försöker hålla ner kostnaden där det går. Batterityperna (70A) varierar avsevärt i pris ex. :
SMF 73A 799:- (Biltema)
Silver-Kalcium 70A 999:- (Biltema)
AGM 70A 1499:- (Biltema)
Gel 75A 2555:- (Batterilagret)
Mina frågor är således :
1. Hur många solpaneler & hur stora?
2. Hur mycket batterikapacitet & vilken typ?
Bennie
Jag vänder mig till alla som kan bidraga med råd angående mitt val av batterier/solpaneler till bodelen.
Elförbrukarna består av TV, radio, kyl (när jag kör) & belysning (allt LED).
Jag har idag 2 Biltema Silver-Kalcium-batterier på 70A vardera. Hur är dessa i förhållande till AGM, GEL, SMF mm.
Jag har även tänkt att montera solpaneler för att bli oberoende av elstolpe. Hur många solpaneler & hur stora (W) behöver jag ha? De paneler jag tänkt mej är A grade monokristallina. När det gäller batterierna däremot är jag lite vilsen eftersom jag också försöker hålla ner kostnaden där det går. Batterityperna (70A) varierar avsevärt i pris ex. :
SMF 73A 799:- (Biltema)
Silver-Kalcium 70A 999:- (Biltema)
AGM 70A 1499:- (Biltema)
Gel 75A 2555:- (Batterilagret)
Mina frågor är således :
1. Hur många solpaneler & hur stora?
2. Hur mycket batterikapacitet & vilken typ?
Bennie