• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteri

roslagen

FD HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
1232
Medlemskap
2023
Där jag vinterförvarar min husbil så säger han som hyr ut att jag måste ta ur batterierna för att han försäkringsbolag säger så. (Länsförsäkringar)

Får ni göra samma sak?
 
J

Jarn

Guest
Sv: Batteri

I den ladan som jag stod i för några år sedan, där fick jag besked om att pluspolerna på alla batterierna måste vara bortkopplade.
Där jag har den nu, har jag inte fått det beskedet. Om det beror på ägarens okunnighet eller regler för ett annat förs.bolag vet jag ej.

När det gäller min försäkring på bilen, så finns det inga regler om det vid uppställning.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Batteri

Det borde jag räcka med att lossa minuspolen från batteriet på så sätt kan det ju inte bli kortslutning på något sätt .
Får du även plocka ur gasoltuberna det är ju samma "risk" ?
 
J

Jarn

Guest
Sv: Batteri

Nja, en stängd gasolflaska är inte riktigt samma risk.
Det förs.bolagen tänker sig bl.a. är väl om det är några gnagare framme och skapar kortslutning genom att bita i kablarna.

Bita i sönder gasolflaskorna är nog inte lika lätt.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Batteri

Jo men lossar du minus eller pluspolen på ett batteri hur skall det då bli kortslutning ? Det enda sättet är ju för råttan och sätta sig på minuspolen och bita i pluspolen .
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Batteri

Att gasolflaskan skall ur bilen beror nog till största delen på att OM det skulle bli en brand, så blir konsekvenserna en aning större.
Sen är det lite snällare mot Räddningstjänsten, OM dom skulle behöva rycka ut, att slippa få en gasolexplosion i ansiktet. Om man inte har en skylt på dörren att det finns gaolflaskor inne vill säga.

/Thomas
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Batteri

Nja, Äke Linder, inte ens om råttan sätter sig på minuspolen och biter i pluspolen blir det kortslutning. I EKG-sammanhang brukar man räkna med att hudimpedansen (på människa) är 1 kohm prrallet med 0,15 uF. Dvs en ström i storleksordningen 12 mA , det kallar inte jag kortslutning! Det räcker möjligen till att ge råttan lite värme !
Men skämt å sido, menar ni att försäkringsbolagen verkligen kräver bortkopplat batteri och borttagna gasoltuber. Inte kan väl räddningsverket vara speciellt förtjusta i att gasoltuberna ställs i källare o diverse förråd i ställt ??

// Göte J
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Batteri

Nä det var det jag menade lite för att om man kopplar bort anslutningarna på batteriet så gör det ju ingen skada om det är kvar där .

mvh Bengt-Åke Linder ;) ...
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Batteri

Vår tillhandahållare av vinterförvaring har också krav från sitt brandförsäkringsbolag att batteripol ska kopplas loss, vilket jag får signera att det är gjort. Inga krav på att gasoltuber ska tas bort.
Det är en fördel att lossa batterierna eftersom vid gamla vinterförvaringsplatsen, där inga sådana krav fanns, var batteriet tomt på våren och fick då starta med startkablar.
Mvh Bengt Andersson
 
Toppen