• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteri under vinterförvaring ?

F

F.d. 55425

Guest
Hej hur gör ni med batteriet till själva bilen när ni ställer av den för vintern ? Bodels batteriet har vi lyft ur men batteriet till bilen vill ägaren till uppställnings platsen att vi bara lossade kablarna till.Vi hade tänkt ta hem det oxå men det gick han inte med på ifall han behövde flytta på husbilen. Riskerar vi nu att batteriet går sönder eller ????​
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Batteri under vinterförvaring ?

Ett fungerande välladdat batteri klarar en vinter utan problem.
Så gör de flesta båtägare.
Är man lite orolig så kan man ladda batteriet 1-2 ggr under vintern.
 
F

F.d. 55425

Guest
Sv: Batteri under vinterförvaring ?

Har tyvärr inte möjlighet att ladda det. Bilen står i en hangar liknande byggnad 5-6 mil från oss. Bara att hålla tummarna då. Tack för hjälpen. Min första husbil så det är mycket som är nytt för en annan Kram Agge :wub:
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Batteri under vinterförvaring ?

Har lokalägaren även era nycklar ? Annars har han ju inte så mycket användning för batteriet.

Peter :)
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Batteri under vinterförvaring ?

Det är inga problem med batteriet att klara vintern. Som nämnts tidigare se till at ställa av bilen med fulladdat batteri och lyft av pluspolen från batteriet.
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Batteri under vinterförvaring ?

Man ska koppla loss massan (minuspol, jord) från det fulladdade batteriet.

Läs även i husbilens handbok. Jag håller dagligen på med sådana instruktioner till olika bilmärken.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52978

Guest
Sv: Batteri under vinterförvaring ?

kan man ha underhållsladdning på hela vintern 13,8 v
bengt:)
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Batteri under vinterförvaring ?

Ett batteri är frostskyddat om det är fulladdat.Därfor är det viktigt att inget "standby"ligger och drar ström.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Batteri under vinterförvaring ?

Tack PeterPan för information om att det skall vara minuspolen (massan) som skall kopplas loss från batteriet. Kan vi be dig utveckla detta till oss som inte har kunskapen, så att vi förstår varför vi (jag) gör fel när jag lossar pluspolen. Hoppas att lära mig något av detta.

MVH/Per-Olof:yes:
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Batteri under vinterförvaring ?

Goldfinger: Lossar du minuspolen så gör det inget om du stöter emot karrossen med verktyget under arbetet.
Lossar du däremot pluspolen och stöter emot karossen med verktyget får du se på gnistor då du orsakar kortslutning. har du tur går bara huvudsäkringen sönder. I värsta fall mer..
 
F

F.d. 29916

Guest
Sv: Batteri under vinterförvaring ?

Ta hem det! Gjorde jag med mina båtbatterier.
ha det Göran
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Batteri under vinterförvaring ?

Tack för denna VIKTIGA information, jag har nog levt farligt under mina rundor under huven. Jag tar åt mig visdomen och skall arbeta säkert framöver. Tack!
:wideeyed:
 
F

F.d. 18506

Guest
Sv: Batteri under vinterförvaring ?

Jag har varit i helgen till husbilen som är kall-förvarad i ett förråd och jag har kopplat in strömmen till husbilen för att batterierna skulle laddas upp. Gör det något om man har strömmen kopplad in till bilen under längre tid? Eller vad är skillnad på om man kopplar in såna CTEK laddare som underhållsladdar och som jag inte har?

Nu har jag också läst tidigare i denna tråd att man ska ta loss minuspolen och det skulle jag har läst innan :rolleyes: det blev gnistor men som tur höll all elektronik.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Batteri under vinterförvaring ?

Om batteriet är OK (inga dåliga celler) och laddaren rätt justerad kan den vara ansluten en längre tid utan problem. Om man är osäker tycker jag det är bättre att koppla loss laddaren efter en viss tid om man har möjlighet.

En så kallad "intelligent laddare" typ CETEK avbryter bulkladdningen efter en viss tid även om inte polspänningen på batteriet nått den inställda nivån. Bulkladdning är den fas när laddaren driver maximal ström till batteriet.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Batteri under vinterförvaring ?

För att vara på den säkra sidan ska man nog inte ha laddaren på ständigt utan tillsyn , om det blir fel på den så kan batteriet bli överladdat ( börja koka) och då kan gaser o syra äventyra kablar o slangar i motorrummet onödigt att riskera sånt ,man kan kanske ha två batteier o byta ibland ,om man inte har tillsyn ofta,
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.866
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Batteri under vinterförvaring ?

Jag har haft en 7dygnstimer kopplad till h-bilen, varje söndag har jag låtit den slå till i 12 timmar.

Så har jag gjort och det har fungerat bra. :rolleyes:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Batteri under vinterförvaring ?

De flesta metoder att ladda batterier är säkert bra och användbara, men vid all 230v laddning av batterier i ex husbilar, men lämna inte bilen utan tillsyn när yttre el är inkopplad!

Vad kan hända(?), jo ex;
¤ kortlutning i batteri med åtföljande uppvärmning .... fel på laddaren .... krypströmmar .... andra kortslutningar, avgnagda ledningar orsakade av ex möss kan påverka elektronik, mm ... (ytterst brand)!
¤ Om yttre laddning av någon orsak upphör, medverkar laddaren till att "dra ur batterierna", utan tillsyn är i det läget samtliga batterier utslagna till våren!

Alternativ till vinterladdning, finns det - ja;
¤ Se till att batterierna är fulladdade, då krävs 230v laddning före avställning - obs, att bilen själv bara klarar att ladda till 80% under körning.
¤ Koppla bort minuspolen på samtliga batterier, förutsätter nu att batterierna är "friska" och har haft förmåga att ta emot full laddning!
Nu kan bilen fri från all el, utan risk, lämnas helt utan tillsyn fram till våren!

När batteriernas minuspoler är bortkopplade under vinterhalvårets lägre yttertemperaturer (under +5 grader) blir självurladdningen i dessa "friska" batterier så liten att man kan bortse från laddningsbehov! Om batterierna trots allt inte skulle klara vintern bör man inse att batterierna inte var så "friska" som de borde vara inför nästa säsong (= förbrukade, ändå dags att byta ut)!

Fö ett icke "fullt friskt" batteri som står under ständig laddning är en fara i sig för omgivningen! För egen del kan jag inte tänka mig att lämna en husbil inkopplad på 230v utan mycket noggrann tillsyn, det finns så mycket som kan gå fel inkl laddaren (varken 12 eller 230v är "harmlösa" vad gäller plötsliga fel någonstädes)
 
F

F.d. 18506

Guest
Sv: Batteri under vinterförvaring ?

Tack för all info. Men då har jag fundering. Om man står på en camping kopplad till 230V till husbilen, kan det inte vara samma problem med att batterier börjar koka? När man laddar batterierna från bilen hemma i garaget så brukar man ju alltid skruva upp/öppna batteri?
 
Toppen