Sv: Batteri under vinterförvaring ?
De flesta metoder att ladda batterier är säkert bra och användbara, men vid all 230v laddning av batterier i ex husbilar, men lämna inte bilen utan tillsyn när yttre el är inkopplad!
Vad kan hända(?), jo ex;
¤ kortlutning i batteri med åtföljande uppvärmning .... fel på laddaren .... krypströmmar .... andra kortslutningar, avgnagda ledningar orsakade av ex möss kan påverka elektronik, mm ... (ytterst brand)!
¤ Om yttre laddning av någon orsak upphör, medverkar laddaren till att "dra ur batterierna", utan tillsyn är i det läget samtliga batterier utslagna till våren!
Alternativ till vinterladdning, finns det - ja;
¤ Se till att batterierna är fulladdade, då krävs 230v laddning före avställning - obs, att bilen själv bara klarar att ladda till 80% under körning.
¤ Koppla bort minuspolen på samtliga batterier, förutsätter nu att batterierna är "friska" och har haft förmåga att ta emot full laddning!
Nu kan bilen fri från all el, utan risk, lämnas helt utan tillsyn fram till våren!
När batteriernas minuspoler är bortkopplade under vinterhalvårets lägre yttertemperaturer (under +5 grader) blir självurladdningen i dessa "friska" batterier så liten att man kan bortse från laddningsbehov! Om batterierna trots allt inte skulle klara vintern bör man inse att batterierna inte var så "friska" som de borde vara inför nästa säsong (= förbrukade, ändå dags att byta ut)!
Fö ett icke "fullt friskt" batteri som står under ständig laddning är en fara i sig för omgivningen! För egen del kan jag inte tänka mig att lämna en husbil inkopplad på 230v utan mycket noggrann tillsyn, det finns så mycket som kan gå fel inkl laddaren (varken 12 eller 230v är "harmlösa" vad gäller plötsliga fel någonstädes)