• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteri laddar ur fort

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Ford
Chassiemodell: Eriba
Chassietyp: Standard
Motortyp: 140 hp 2,2 lit
Årsmodell Chassie: 2009
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: Eriba car
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2009
Ämnesområde: Elsystem
Batteriet tömmer sig fort. Efter 4 dagar på ström och 55 mils körning, TV-tittande ca 3 tim och ett par ledlampor tända så var spänningen nere på 12,5 volt,. Det var kallt i morse och värmen på i 30 min så var den nere på 12.2 volt. Det verkar som ett mycket mindre batteri sitter där numera. Det är två år gammalt. Är det slut så det bara är att byta till nytt.

Per-Åke
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.600
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan Per-Åke, det är alltid svårt att svara på en sådan fråga.
Det är som vanligt tyvärr nödvändigt att kunna mäta och kolla olika varianter för att vara säker på orsaken.
Ett batteri som bara är två år gammalt och blivit laddat på rätt sätt och inte plågat genom för stora uttag och nerdraget för mycket skall ju klara sig betydligt mycket längre.
Det kan ju även bero på något galet med laddningen eller spänningsfall på kablarna till bobatteriet m.m.
Men eftersom laddning skett både med laddare och körning så borde det inte vara laddkablarna från generatorn och ev. reläer till det som är problemet.
Även om det kan vara besvärligt att ta reda på orsaken så borde det vara något som förstört batteriet eller hindrar att det blir rejält laddat.
Har du djupurladdat det för mycket några gånger som du är medveten om, så kan det bidra till att batteriet inte mår bra utan att det behöver vara något fel på själva laddningen.
Ett nytt batteri kan ju hjälpa upp det hela men det är ju inte säkert hur länge det blir bättre, och om det är dålig laddning så kan problemet snart vara tillbaka.
Svårt att säga om man bara skall byta batteri på vinst och förlust tyvärr.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 53814

Guest
JANKRO skrev:
Hejsan Per-Åke, det är alltid svårt att svara på en sådan fråga.
Det är som vanligt tyvärr nödvändigt att kunna mäta och kolla olika varianter för att vara säker på orsaken.
Ett batteri som bara är två år gammalt och blivit laddat på rätt sätt och inte plågat genom för stora uttag och nerdraget för mycket skall ju klara sig betydligt mycket längre.
Det kan ju även bero på något galet med laddningen eller spänningsfall på kablarna till bobatteriet m.m.
Men eftersom laddning skett både med laddare och körning så borde det inte vara laddkablarna från generatorn och ev. reläer till det som är problemet.
Även om det kan vara besvärligt att ta reda på orsaken så borde det vara något som förstört batteriet eller hindrar att det blir rejält laddat.
Har du djupurladdat det för mycket några gånger som du är medveten om, så kan det bidra till att batteriet inte mår bra utan att det behöver vara något fel på själva laddningen.
Ett nytt batteri kan ju hjälpa upp det hela men det är ju inte säkert hur länge det blir bättre, och om det är dålig laddning så kan problemet snart vara tillbaka.
Svårt att säga om man bara skall byta batteri på vinst och förlust tyvärr.

M.v.h. JANKRO.

Först, vilken kapacitet har batteriet? Du skriver att det verkar litet, hur litet?
Nästa fråga, vad är det för fabrikat och typ av batteri?
När vi vet det så kan vi tycka med lite större chans att pricka rätt.
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Glömde att ange att det finns solcell troligen 150W som också anger laddning. Batteriet har aldrig varit urladdat mer än en gång till mer än 12,2V som jag sett. Storleken kan jag inte ange för det sitter under stolen och svårt att komma åt så jag väntar men borde vara 90Ah ca.

Kapaciteten verkar vara ca 25% av det som det hade tidigare.

Bilen är köpt begagnad och samma fel uppstod med det batteri som då satt i. Det som nu bråkar fick jag då på garanti. Kan det vara så att både 220 + solcell ger så mycket att det "bränner" sönder batteriet. Bilens voltmätare går till max 13,5 V

Per-Åke
 
F

F.d. 53814

Guest
Per-Åke skrev:
Glömde att ange att det finns solcell troligen 150W som också anger laddning. Batteriet har aldrig varit urladdat mer än en gång till mer än 12,2V som jag sett. Storleken kan jag inte ange för det sitter under stolen och svårt att komma åt så jag väntar men borde vara 90Ah ca.

Kapaciteten verkar vara ca 25% av det som det hade tidigare.

Bilen är köpt begagnad och samma fel uppstod med det batteri som då satt i. Det som nu bråkar fick jag då på garanti. Kan det vara så att både 220 + solcell ger så mycket att det "bränner" sönder batteriet. Bilens voltmätare går till max 13,5 V

Per-Åke

Om du kan mäta spänningen när batteriet är fulladdat, helst laddat med en annan laddare än bilens så kan du sedan göra några mätningar var dag och se om det verkar hålla laddning till att börja med.
Sedan bör du mäta när bilen sköter laddningen, med solpanelen bortkopplad och så slutligen med endast solpanelen en riktigt solig dag.
Då har du en bas för felsökning.
Lycka till!
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Har skruvat bort så jag kommer åt batteriet. Global 95 Ah, lämpat för start stop eller bilar med stort energiuttag. Låter för mig att det är ett startbatteri och inte lämpat som bostadsbatteri.

Spänningen nu på morgonen 13,87 V med solcell. Efter kopplat in en H7 lampa 55 W sjönk direkt till 13,2 V. Nu får den stå på ett par timmar så skall jag sen mäta igen.

Så vitt jag förstår bör ett sådant batteri underhållsladdas under vinteruppehållet som i mitt fall är 6 mån. Jag har inte den möjligheten så det kanske har varit nere på farligt låga nivåer. Det har dock tydligen läckt in dagsljus i lokalen så laddning skett via solcell för på våren har det alltid varit fullt.

Per-Åke
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Efter 3 tim nere på 12,7 volt så batteriet verkar vara i ordning. Med kylskåpet kopplat till batteriet en tim, visserligen med solcell på men mulet nere på 12,5 V. Så fort kylen stängs av stiger det till 12,7 V.

Börjar söka efter jordfel någonstans på minuskabeln, för det lutar åt det nu.

P-Å
 
F

F.d. 53814

Guest
Per-Åke skrev:
Efter 3 tim nere på 12,7 volt så batteriet verkar vara i ordning. Med kylskåpet kopplat till batteriet en tim, visserligen med solcell på men mulet nere på 12,5 V. Så fort kylen stängs av stiger det till 12,7 V.

Börjar söka efter jordfel någonstans på minuskabeln, för det lutar åt det nu.

P-Å
Ditt batteri är ju ett bra märke och hyfsat stort.
Kylen drar ju rätt ordentligt men om du kan så mät strömmen ut från batteriet utan kylen igång. Många universalinstrument fixar 10 À så det räcker nog. Det är ju bra om du kan se om du har någon strömtjuv.
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Utgående ström från batteriet när allt är avstängt mycket lågt, endast TV i standby.

Start med lite dagsljus kvar och spänning 13 V, belastning med innerbelysn tänd 10 LED om 1,5 W och TV igång 3,5 timmars drift batteriet på 12,2 V enligt panelen i bilen. Det verkar trots allt som batteriet trots allt inte är friskt.

Per-Åke
 
F

F.d. 53814

Guest
Per-Åke skrev:
Utgående ström från batteriet när allt är avstängt mycket lågt, endast TV i standby.

Start med lite dagsljus kvar och spänning 13 V, belastning med innerbelysn tänd 10 LED om 1,5 W och TV igång 3,5 timmars drift batteriet på 12,2 V enligt panelen i bilen. Det verkar trots allt som batteriet trots allt inte är friskt.

Per-Åke

Nej tyvärr verkar något vara skumt med batteriet.
Ta med det till någon verkstad som kan göra ett belastningsprov.
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Det har jag gjort idag och beskedet är ett mycket bra batteri! Då tror jag bara att det återstår att leta efter ett jordfel där strömmen så att säga förbrukas. Felet visas även på displayen i bilen som låg spänning.

Per-Åke
 
F

F.d. 53814

Guest
Per-Åke skrev:
Det har jag gjort idag och beskedet är ett mycket bra batteri! Då tror jag bara att det återstår att leta efter ett jordfel där strömmen så att säga förbrukas. Felet visas även på displayen i bilen som låg spänning.

Per-Åke
I tidigare inlägg frågade jag om du mätt utgående ström utan kylen igång och jag tolkade ditt svar som att du hade gjort det?
Om inte så mät genom ett bra mätinstrument. Ta bort minuskabeln, koppla instrumentet emellan och läs av.
För att göra det riktigt seriöst så dra säkringarna en och en till strömmen faller nära noll, så hittar du din tjuvande krets.
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Mätt mellan -pol och chassit, 0,1 V, så jag kopplade en kabel mellan - på batteriet och direkt till chassit provisoriskt för att kolla och det verkar fungera. Tydligen är det dålig jordning från batteriet som hela tiden spökat.

Tack för alla tips att kolla och prova.

Per-Åke
 

Bengt Uvéus

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Lund
HBK-Nr
7035
Medlemskap
2025
Har en vän som hade samma problem de byte 3 batterier inom loppet av 3 år
Sedan åkte ner till ystad till en firma där som bland annat säljer solceller och de mätte alt och kom fram till att det var fel på regulatorn till solcellerna den gav över 15 volt så batteriet kokte sönder de fick byt ut regulatorn sedan har de inte haft några problem så mitt råd prova att få mätt regulatorn hur mycket den ger den skall max ge 14,2 volt
 
Toppen