• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Basvaror på resa söderut

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Hej alla matglada!
Planeringen inför vår 3-månaders trip till Spanien (den "första") börjar närma sig slutspurten. Börjar förhoppningsvis resan 2/1.

Vår fråga är, vad är viktigt att ha med när det gäller matbasvaror?
Alltså sådant som är svårt att få tag på eller är mycket dyrare utanför Sverige.
Att vi måste bunkra snabbkaffe vet vi, det är ju sanslöst dyrt utanför Sverige.

Tacksam för svar från alla många övervintrare.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Basvaror på resa söderut

Vad som är roligt när man reser är att prova på B.l.a matvanor ni skall ju bara vara borta i tre månader så då hinner ni inte prova så mycket av det Spanska köket.:D Om ni längtar efter någon speciell julmat så kanske det inte finns här. Annars finns pepparkakor, sill, lax, julglögg, m.m i dom större städerna på IKEA
Den Svenska butiken i Fuengirola är tyvärr stängd p.g.a sjukdom och är till salu om någon är intresserad. Det finns ochså en butik i Nueva Andalucia som gör smörgåstårtor koldolmar mm
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Basvaror på resa söderut

Russiner - hvis du icke foretrekker sultanas!

Hvis du bruker grovt mjøl i noe så ta med det, kan noen steder få fatt på tyske blandinger, men ikke råg, graham og slikt.

Saltet smør er ikke vanlig i alle dagligvarer og kan være svært dyrt i Frankrike og Spania.

Mange steder finner du Lidl med samme utvalg som i Tyskland.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Basvaror på resa söderut

Det låter bra glöm inte snus det är svårt att få tag i det är klassat som lätt narkotika i dom flesta EU länder, men eftersom polisen inte vet vad det är så är det inga problem .. Ni kanske inte snusar, men dom som snusar ta med rejält eller sluta...
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Basvaror på resa söderut

Jag vet!!!
För 5-6 år sedan på väg uppför Öresundsbron, upptäcker att jag glömt köpa snus.
Den semestern blev en pärs. Mest förbannad var jag kanske för att jag upptäckte hur beroende jag var. Alltså skulle jag sluta!
Men, så fort det rörde ihop sig i trafiken, i varenda holländsk rondell var jag i dörrfickan och trevade.
Tog nog ett par år innan suget gav sig. Men kan ändå längta efter smaken ibland.
Det är inte samma med ett bloss till kaffet!

Men frågan kommer sig av att vi tänkt laga mycket mat "hemma" i bilen.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Basvaror på resa söderut

Vi har vistats ett antal veckor i Spanien, nästan varje år, sedan 1981. I början var det lite si och så med livsmedelsutbudet i affärerna. Idag är det i stort inget vi saknar av de basvaror som vi är vana vid här hemma. Det börjar finns mer att välja på då det gäller t.ex. brödet som tidigare nästan enbart var tråkigt vitt bröd. Kaffe tog min hustru med under ett antal år men inte nu längre.
Nu kör vi som regel med Café con Leche och till den tar jag efter lunchen ett glas brandy, Magno Osborne som jag verkligen rekommenderar.
När jag brukar bli lite mer varm i kläderna och känner mig mer rutinerad då övergår jag till en cognac, Osborn Veterano. Ja, även den efter lunch, men absolut bara i Spanien.
Jo, en sak brukar jag sakna och det är Arlas filmjölk, men det är klart det finns ju Yoghert som alternativ.
V-backen :rolleyes:
 
Senast ändrad:

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Basvaror på resa söderut

Hej! Hur är det med Knäckebröd, vi har ändast hittat det i Holland ingen annanstans
Mvh Frank
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Basvaror på resa söderut

Det finns Kalles Kaviar, knäckebröd, surströmming, pepparkakor, koldolmar, köttbullar, glögg, godis, renskav, rödbetssallad,lingonsylt, mm.mm på varenda IKEA i hela världen Hjortonsylt hade dom inte inne för tillfället
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Basvaror på resa söderut

Juan, om du sier Europa og ikke verden om IKEA sine dagligvare så holder jeg med. Har besøkt IKEA i Sydney - utvalget er mye mindre, men knäkkebröd, kaviar og sylt er på plass. Surströmning og reinskav manglet, utvalget av godis var ikke stort.
 
F

F.d. 29801

Guest
Sv: Basvaror på resa söderut

Vill bara korrigera ett tidigare inlägg om svensk butik i Fuengirola, det har i flera år varit två
butiker i Fuengirola. Den som återstår heter Casa Nordica och finns vid Feria platsen.
Desutom finns det Danska slaktaren, Euromarket som säljer hårtbröd div. sill inläggningar,
Kalles kaviar m.m. Nu till jul finns även bl.a färdigkokt Svensk jul skinka att tillgå. Vill man
ha färskt bröd finns Danska bagaren.Så ingen behöver vara utan sina efterlägtande produkter.

Roland. :santa-5-icon::
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Basvaror på resa söderut

Vi reser ganska mycket, sommartid, med husbilen på kontinenten,vintertid ca 3 veckor sol och bad oftast sista minuten med enbart handbagage. En stor del av nöjet är ju att försöka anpassa sig till landet man vistas i. Detta gäller ju även maten. Enda eftergiften i matväg är att frysen fylls med ca 20 portioner kött, fisk, o.dyl detta för att ha lager att ta av för att slippa långkok i bilen. Har sett svenskar med Kalles kaviar sittande på frukosten i Goa morgon efter morgon, samtidigt som en frukost med lokal fil,müsliblandning, färskpressad juice av melon, citron, mango står framdukat för ca 15 kr. På sommaren finns det ju alltid torghandel med frukt, bagerier med inhemskt bröd, andra specialiteter som går att skaffa. Det gäller oftast att hitta lokala handlare, inte stora "supermercado". Vi håller oss oftast utanför turiststråken och handlar i små affärer i byarna. Livet blir mycket roligare och inte särskilt dyrt när det mesta sker oplanerat. Ibland skiter det sig, men oftast fixar sig det mesta. Språket är oftast inget problem, ett litet lexikon, gester och ett leende brukar räcka långt.
Ove.G
 

Stina/Rolle

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
2165
Medlemskap
2024
Sv: Basvaror på resa söderut

Hej alla matglada!
Planeringen inför vår 3-månaders trip till Spanien (den "första") börjar närma sig slutspurten. Börjar förhoppningsvis resan 2/1.

Vår fråga är, vad är viktigt att ha med när det gäller matbasvaror?
Alltså sådant som är svårt att få tag på eller är mycket dyrare utanför Sverige.
Att vi måste bunkra snabbkaffe vet vi, det är ju sanslöst dyrt utanför Sverige.

Tacksam för svar från alla många övervintrare.
Om du inte gillar att steka i olja, tycker jag att du skall ta med flytande margarin.Det har jag inte sett i någon affär i Spanien.
Stina
 
F

F.d. 29801

Guest
Sv: Basvaror på resa söderut

Snart rullar pizzaautomaterna ut i Sverige
Entreprenören Jabra Gabro som i dagsläget driver två snabbmatställen i Jönköping har nu lagt beslag på de nordiska rättigheterna för en italiensk pizzaautomat. Det innebär att han har möjlighet att börja placera ut automater på exempelvis campingplatser, större arbetsplatser och vandrarhem. Kunderna kan själv välja om de vill köpa en fryst eller en värmd pizza och den stora finessen med automaten är att den innehåller en riktig ugn och inte någon mikro.

roland.:msn_pizza::mat:
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Basvaror på resa söderut

Självklart gäller smör! Margarin är bannlyst.

Tackar för alla tips!
Vad vi tar med av basvaror blir snabbkaffe (många påsar), ekologiska Digestive från Göteborgs Kex och lite nödproviant som några påsar soppa och burkar med Bullens. Ibland blir det fel med stopp och handling, viktigt då att man snabbt kan få till lite bukfylla.

Då har vi löst matpackningen. Blir plats över...

Nu ska vi fundera över vilka böcker förutom flera kilo kartor som ska med. Där behöver vi inga tips.

Sen kommer det svåra. Kläder!
Oftast har vi haft mer än hälften av kläderna oanvända när vi kommer tillbaka hem efter semesterresorna. Nu har vi våran Plåtis så vi får/kan bara ta med det vi verkligen behöver.
Kan väl inte vara så svårt? Det är väl alltid varmt och vackert väder i södra Spanien?!

Planeringen fortskrider!
Britt&Gunnar
 
F

F.d. 29801

Guest
Sv: Basvaror på resa söderut

Hej!

Vi bor i Fuengirola 3 mil söder om Malaga, idag på morgonen var temperaturen 10 plusgrader klockan 8,00. Har varit med om temperaturer nära 0 vintertid.

Roland Lotta. :msn_sunglasses:
 
Toppen