• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Basutrustning?

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.371
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Basutrustning?

Eftesom här diskuteras 4wd, så det jag förundras över, är att varje år när halkan och snön kommer.
Då ökar alltid antalet 4wd suvar med skador som vi får in på verkstaden.
Det är troligtvis förare som överskattar 4wd driften och tror man kan köra som på sommarväglag.
När det sedan släpper klarar dom inte av att häva sladden med den sortens bil.
Det är enda förklaringen jag har.
Hade själv en Ford Ranger 2+2 i arbetet ett par år, och njöt varje dag av 4 hjulsdriften.
Men den husbilen vi har idag upplever inte jag som något problem vid normal vinterkörning trots framhjulsdrift då den har kort överhäng.
Krister.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Basutrustning?

Krister Ursula 18

Vi har kört fyrhjulsdrivna personbilar ända sedan vi köpte en Range Rover -74 och visst fick man lov att lära sig var gränserna ligger. Men det moderna systemet i nyare MB är nästan idiotsäkert; elektroniken häver sladdtendenser effektivt och känner också av ökad last och högre tyngdpunkt och kompenserar för detta. Se denna länk (välj språk uppe t hö): Mercedes-Benz Sprinter 4x4: zuschaltbarer Allradantrieb für Nutzfahrzeug-Profis | Daimler Global Media Site > Marken & Produkte > Mercedes-Benz Vans > Viano
Och till skillnad mot systemet i Mercedes personbilar så kan man välja i-och urkopplingsbar 4WD i Sprinter, den bästa av alla världar alltså!

Jag har tidigare berättat att jag -92 lät bygga en Pillos husbil på ett fyrhjulsdrivet Peugeot-chassie, men den bilen hade ingen tillsatsväxellåda (saknade lågväxlar), varför jag brände kopplingen vid uppdragning av båtsläp på sandstrand.

Mina senaste husbilar har varit utrustade med såväl lågväxel som diffspärrar (mekaniska eller med elektronik som i kombination med ABS och antisladd skall sköta denna uppgift i den sista bilen) och det är en trygghetsfaktor när man ger sig ut på dåligt plogade fjällvägar. Diffspärrar klarar vi oss utan i personbilarna (hustrun har en vanlig Subaru men jag har i alla fall lågväxel och diffbroms i min Mitsubischi pick-up), men för husbil är det alltså även detta värdefull basutrustning, i vilket fall för den som vill dra släp och inte har råd att hålla sig med både sommar- och vinterhusbil.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Basutrustning?

Marunga

Försökta jag fiska lax eller torsk från detta monster så skulle jag inte behöva gruva mig för att hamna in en låda och rimligen inte heller för saltvattnets inverkan på bilen. Varken bil eller förare kan bli långlivade ute på öppet hav.

aake
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Basutrustning?

det var väl begränsningen, bara sjöar o floder..

Men lite coolt är det..

/M
 
L

Logitech

Guest
Sv: Basutrustning?

Hej Marunga ! Du skriver att "Tyvärr är fantasin större hos dom flesta av oss,större än plånboken".erkar someerkar Jag håller fullständigt med dej.Men det är klart:Har man en fet libra,så kan man ju kosta på sej allehanda lyx.Det är upp till var och en,vad han/hon vill lägga stålarna på. MVH. Logitech:msn_tongue:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Basutrustning?

Hej Marunga ! Du skriver att "Tyvärr är fantasin större hos dom flesta av oss,större än plånboken".erkar someerkar Jag håller fullständigt med dej.Men det är klart:Har man en fet libra,så kan man ju kosta på sej allehanda lyx.Det är upp till var och en,vad han/hon vill lägga stålarna på. MVH. Logitech:msn_tongue:

Nåja, allt har sin tid. Det framgår inte hur gammal du är eller hur länge du har sysslat med denna hobby, men inte hade jag råd med en så påkostad husbil som du har när jag var ung.
Min första husbil (1979) var ett hembygge på en några år gammal skåpbil och i den åkte vi med två barn året runt i flera år:
Första husbilen efter omlackering.jpg

aake
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.371
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Basutrustning?

Svar på inlägg 23.
aake, eftersom jag inte såg skaderapporterna på suvarna vi fick in, så finns möjligheten att dom blivit påkörda eftersom skadorna i många fall fanns på sidor och bakdörrar.
Ibland kan det va problem när något fungerar för bra.
Krister.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Basutrustning?

Denna modell presenterades av kvalitetstillverkaren Phoenix lagom till Düsseldorfmässa i år och finns hos ett par återförsäljare på mobile.de: Phoenix A 7100 RSL Allrad auf Mercedes Sprinter Euro5 als Alkoven in Neunkirchen am Brand

Rejält byggd med tjock PU-isolering. Längsgående bäddar i den förhöjda alkoven. Alde vattenburen värme.

Det lär sannolikt dröja något år innan ngt begagnat kommer ut på marknaden. Man bör också betänka att Sprinter nu med årgång -14 kommit i en ny version, vilken dock inte tycks skilja sig ssk mycket från denna årgång -13.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Basutrustning?

På Phoenix hemsida kan man läsa att i vilket fall någon av alkovmodellerna även går att beställa på Iveco´s fyrhjulsdrivna 5 ton chassie.

Jag flyg ner till München för provkörning av en nästan ny husbil på detta chassie, en Bimobil EX-345, i fjol sommar. Detta är ett regelrätt terrängfordon och lite overkill om man avser att hålla sig på sådant som liknar vägar. En synnerligen gedigen expeditionsbil men mycket opraktiskt inredd för min tänkta användning. Säljaren var en av dessa olyckliga tyskar som planerat en trans - Sahara färd, men som ångrat sig pga den uppkomna situationen med fara för terror, kidnappningar och annat liknande som inte riktigt passar in i semesterplanerna.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Basutrustning?

Framme i Myrkdalen. Utan 4x4 skulle det nog inte gått. Hamnade mitt i detta kaos och kom oss förbi som ett av få fordon ( med lite initiativförmåga).
Vogntog sperra E16 - Hordaland

På gamlahusbilen hade vi en Oyster parabol som efter 4 säsonger inte ville fälla upp korrekt mer i kyla. I -9 låg jag på taket i Skien ovanför Oslo och skruvade isär parabolen inför jullovet ifjol. En liten microbrytare i foten, vilken känner av om den är nedfälld, fryser fast i nedfällt läge. Diskuterade detta en hel del med JR larmcenter inför nymontering på nya husbilen. Verkar inte ha blivit bättre, ny nedmontering på taket i snöstormen Sven. Oyster verkar inte vara vinterdugligt. :(

Anders
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Basutrustning?

Roligt att höra att det gick bra. Har du dubbade vinterdäck?

En gång för snart 20 år sedan blev vi fast på fjället i Sör-Tröndelag i snöstorm. Bilen tog sig fram med 4WD och lågväxel, men båtsläpet började ploga snö framför sig så vi nödgades stanna vid vägkanten till fram mot morgonen då plogbilen kom.

Min Oyster 85 har inte krånglat trots att jag använt den i betydligt kallare väder en vad du varit ute för nu, men jag har väl haft tur?

aake
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Basutrustning?

Roligt att höra att det gick bra. Har du dubbade vinterdäck?

En gång för snart 20 år sedan blev vi fast på fjället i Sör-Tröndelag i snöstorm. Bilen tog sig fram med 4WD och lågväxel, men båtsläpet började ploga snö framför sig så vi nödgades stanna vid vägkanten till fram mot morgonen då plogbilen kom.

Min Oyster 85 har inte krånglat trots att jag använt den i betydligt kallare väder en vad du varit ute för nu, men jag har väl haft tur?

aake

Har kört dubbfritt på alla bilar i 20 år, inga problem.

Oysters ganska dåliga gummipackningar runt bultar, kabelgenomföringar och själva roterande basen släpper in fukt och snö. Genom tunnlar med +17 i och sedan ut i snöstorm och -10 några gånger och det verkar kört.

Anders
 
Toppen