• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Basutrustning?

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Det är inte nödvändigt med fyrhjulsdrift på husbilar, vilket jag är klar över. Längsta körsträckan (mer än 20.000 mil) blev det från slutet av 70-talet med vår första husbil, ett litet framhjulsdrivet hembygge.

Men fyrhjulsdrift och lågväxlar (=tillsatsväxellåda) gör större skillnad på en husbil jämfört med på en personbil. Medför en drastiskt förbättrad användbarhet under vinterförhållanden och även på sommaren exempelvis vid hantering av båtsläp.

Jag har skrivit om detta tidigare, men ser ingen påtaglig ökning av antalet husbilar med AWD. Se dessa länkar http://www.husbilsklubben.se/forums/t65520/ och även denna äldre http://www.husbilsklubben.se/forums/t49384/

aake
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Basutrustning?

Jag delar fullt din åsikt om fyrhjulsdrift aake och anser att förklaringen till dess sällsynthet är att förstakunderna (de som köper nytt) sällan brukar bilen på vintern och/eller som dragbil.
Jag har 4WD som punkt ett för nästa bil då framhjulsdrift är för slät väg endast och inte när båten (vår lilla) ska ner i sjön.
En riktig vinterhusbil med 4WD skulle ge mig massor av fin snökoterkörning i princip var som helst under vintern, en framhjulsdriven husbil är en ren sommarbil och då på som sagt på hårda vägar.
En bakhjulsdriven med diffspärr känns som halvvägs till en bra draghusbil men även de är mycket sällsynta.
Personbil med bakhjulsdrift och diffspärr har jag många mils erfarenhet av, de fungerar mycket bra med släp på vintern.
Fruns personbil är en AWD och min lilla pendlarbil är ar tyvärr FWD, gissa om min bil är ogillad av mig när väglaget är uselt (som denna vecka) och jag var tvungen att dra släp till jobbet.
Det går helt enkelt inte att jämföra dessa två personbiler på vinterväg!
Fruns bil är suverän oavsett före med last eller släp och min är dålig olastad samt frustrerande värdelös, ja rent sagt farlig, med last+släp.
Jag litar på din slutsats att skillnaden blir ännu större när vi pratar husbilar, jag körde vår gamla husbil med släp på regnig grusväg och kom snabbt fram till att den ska vara avställd hela vintern!
Men på asfalt går vår veteranhusbil mycket bra att dra släp med, synd att skoterföret är så dålig sommartid....
 
F

F.d. 55532

Guest
Sv: Basutrustning?

Har samma erfarenhet 4-hjulsdrift - överlägset vid dåligt väglag.
Utbudet av 4-hjulsdrift för husbilar är begränsat och det kräver en välfylld plånbok.
Funderade på att istället för traditionell husbil ha en Camper men lite trist att
behöva gå ur bilen för att nå bodelen.

Har sett att även plåtisar byggda på Fiat nu går att få med 4-hjulsdrift om man inte vill gå "all in" med Mercedes. (La Strada)

Har någon erfarenhet av Fiats 4-hjulsdrift.
/ingel
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Basutrustning?

Det er ikke mange 4x4 eller AWD husbiler, den rimeligste nye jeg har funnet er Explorer Motorhome | Explorer Compass | Explorer Vision | Motorhomes R Us - brukbar topersoners til rundt en mill ny. Dessverre ikke på det europeiske markedet.

Den mer ekstreme er Expedition vehicle | Best travel vehicle | World’s largest chassis manufacture denne produseres også for EU markedet i flere varianter. Vinterisolasjon til tross for hevbart tak. Ut i fra de priser jeg har fått vil denne starte på litt over 1,5 mill - maks utstyrt blir prisen et stykke over 2 mill. Met aktuell for EU er på Iveco Daily AWD - enkel eller dobbel cabmed 2 til 7 seter. Twincab med 4 luftfjærede kapteinstoler og en maks hengervekt på 3500 kg kunne være kult. Min fav er singlecab LWB og litt større påbygg - utstyrt med supersingle semioffroad dekk. Michelen sine mil offroad dekk slites for fort på vanlig vei og koster en formue - disse trenger en for lengre ørkenturer som gjennom Simpson dessert.

Earthcruiser kommer standard med diesel varme og kokeplate og selvfølgelig kompressor kyl, innebygget i taket er solpaneler.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Basutrustning?

Kul med en tråd som heter Basutrustning. Här finns ju alla möjligheter att rangordna sina behov/önskemål.

Men tyvärr är fantasin för de flesta av oss större än plånboken..

mvh
marunga
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Basutrustning?

Nåväl Marunga, det var ett frågetecken med i rubriken, önskan om att väcka diskussion inför årets andra högsäsong.

Jag tror att orsaken till att så många ställer av under vintern inte i första hand beror på att man inte vill ut i naturen (på skidturer, skoterfärder, isfiske etc) utan på att man skaffat sig en husbil som inte klarar vinterförhållanden.

Och för Knut vill jag berätta att det förutom de custombyggda Bimobil, Woelcke och Bocklet har kommit flera andra som bygger på fyrhjulsdrivna Sprinter. Exempelvis Wochner och Phoenix. Nyligen såg jag en annons om en nästan ny Wochner från Rovaniemi, där det nog också blir vinter och på mobile.de finns ett par fabriksnya Phoenix alkovbilar på samma chassie som min bil.

aake
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Basutrustning?

Det hade varit toppen med en riktig vinterbil med drivning på alla hjulen. Det skall dock också vara saltfritt på vägen. Att köra husbil i saltsörja tror jag är helt förödande för livslängden. Det går givetvis att förbättra litet med diverse behandlingar men på sikt tar det mesta stryk.
Saltfria vägar i hela landet så skall jag också njuta av vinterturer med husbil. :)
Som det nu är gäller vinteride och då räcker framhjulsdrift.:wink:
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Basutrustning?

Det är väl så att husbil i sig inte är någon självklarhet. Det innebär att man kör ner näven i plånboken ordentligt och gräver. Skall man sedan ha fullt vinterkit som du har, är det genast en fördubbling av insatsen. Och det måste kanske balanseras mot annat..

Sedan måste jag tillstå att vinter för mig är något jag gärna skulle välja bort. Det är bara en lång väntan på våren..

mvh/
marunga
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.143
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Basutrustning?

För drygt 20 år sedan körde jag camper m 4WD bla nere i Sydeuropa. Det blev många härliga övernattningar med framsulorna nästan i vattenbrynet på stränderna. Vi tuggade oss fram på flera omöjliga "kostigar" utanför allfarvägarna.

Sen blev det husvagn och bil med 4WD istället. När jag beställde husbilen för 3 år sedan var inte 4WD inom räckhåll ekonomiskt och camper är för trist med att alltid springa ut och sen klättra in där bak, då hade jag lika gärna kunnat behålla husvagnen.

Tror det kommer mer och mer med 4WD på husbilar, iaf plåtisar och då kommer säkert priserna bli rimligare dessutom. Så har det ju blivit på vanliga personbilar. Hoppas det är verklighet den dán det är dags för mig att byta HB.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Basutrustning?

Men självklart skall ni flytta norrut i samband med att ni realiserar ert dyra boende i södern. Då får ni råd med vinterduglig husbil och slipper dessutom saltet!:D

aake
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Basutrustning?

Men självklart skall ni flytta norrut i samband med att ni realiserar ert dyra boende i södern. Då får ni råd med vinterduglig husbil och slipper dessutom saltet!:D

aake

Alternativet till att flytta till fina jämtland är att rymma söderut till ex. Spanien över vintern.
Ett inte helt lätt val men långt från pest o kolera:) Byta hus eller husbil är frågan som prins Hamlet sa:)
 
F

F.d. 55532

Guest
vad kostar 4-hjulsdrift

Kollade lite på La Stradas tyska hemsida. 4-hjulsdrift på en La Strada Avanti EB
kostar ca 10000 euro extra och väger 150 kg extra.

Varför är denna 4-hjulsdrift så mycket dyrare än på en personbil???

Ok serielängder gör sitt men ändå i saftigaste laget

/inge
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Basutrustning?

Ingel

Dels är drivlinan ombyggd av ett österrikiskt företag, Obereigner, eller (för vissa riktigt terränganpassade versioner) av Iglhaut och dels är det mer än antalet drivande hjul som skiljer, exempelvis markfrigången. Och det kostar faktiskt ytterligare ett par tusen € om man vill ha tillsatsväxellåda (lågväxlar) och det hör absolut till! Dessa ombyggnader omfattas av Mercedes vanliga garantier.

MB är inte ensamma på marknaden; det franska företaget Dangel bygger om Fiat till fyrhjulsdriven version, men jag har ingen förstahandserfarenhet av hur detta blir.

aake
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55532

Guest
Sv: Basutrustning?

aake
Vad jag är ute efter är en "enkel" fyrhjulsdrift som skillnaden mellan V70
och v70 AWD. 4-hjulsdrift som kopplas in när det behövs automatiskt.
Mina behov är inte terrängkörning utan snarare trygghet vid dåligt väglag och hjälp att ta mig upp till min bostad när det snöat 5 cm.

La Strada Avanti är byggd på Fiat men finns som 4-hjulsdrift kanske franska
företaget du nämner modifierat den?

Some advantages of an Avanti 4x4:

- 4x4 transmission with automatic power transfer by visco coupling device
- an unchanged gear box
- optional: a 100% rear differential or a rear limited slip differential.
- total weight of the equipment 150kg
- ground clearance: 15mm/ front and 23mm/ rear

Also the function of the gear reduction remains unchanged as well as the tyres
 
Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Basutrustning?

Med 4WD, automatlåda och diffbroms på bakaxeln så komer du säkert hem även om det kommer ett par dm nysnö.

aake
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.490
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Basutrustning?

Det verkar ju ganska överdrivet att skaffa fyrhjulsdrift för att klara 5cm nysnö, det gör vilken Ducato som helst, förutsatt att man har bra vinterdäck. Oftast 15cm också, jag har provat! :) Fyrhjulsdriften för ju med sig en del nackdelar också, 100-150Kg högre vikt, ca 10% högre bränsleförbrukning, högre och därigenom ostabilare bil, sämre framkomlighet p.g.a. ökad höjd?! Jag är absolut ingen moståndare till fyrhjulsdrift, men det finns också nackdelar. ;)
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Basutrustning?

För egen del har jag annan basutrustning än AWD på önskelistan...

Bl.a. vintersäkert vatten/avlopp. Men där kan man faktiskt göra en del själv.

Sen hatar jag att ligga i låda, dvs ha vägg vid fot/huvudändan.

Men jag vill inte pracka på någon mitt tyckande...

/marunga
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027
Sv: Basutrustning?

Fanns en 4wd Knaus plåtis på Fiat chassi till salu fpör någon månad sedan på Husbilslandet. Jag vet egentligen inte mycket om den men den var inte hutlöst dyr vad jag minns.
 
Toppen