• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bankkort / Kreditkort

F

F.d. 53358

Guest
Sv: Bankkort / Kreditkort

Redan på min tid som bankanställd på 70- och 80-tal var kontanthanteringen ytterst kostsam. Några anställda var fullt upptagna med att räkna butikernas insättningar från bankboxar på heltid.

Dessutom var rånrisken uppenbar, många råkade ut för detta, jag själv inräknad.

Nu är rånrisken flyttad från bankerna till käringar o gubba på 60+. Bra för bankerna, ett helvete för den som blir drabbad, som Ritva.
Det finns väl ingen, som tror att tjuveriet upphör med kort, de hittar bara nya vägar.
Kortavgifter, Min grabb, som har biltvätt i Uddevalla betalar 2,6% av omsättningen till en Norsk bank. Svenska banker tar mellan 5 och 6% .
Från omsättningen är minst hälften, driftkostnader. Det handlar om stora pengar.
50-60 kronor på varje 1000 lapp tycker jag är mycket pengar för ingenting. Om man ska växla till sig ett 1:- rör som innehåller 50:- kostar det 18:-.
Avgiften för kort varierar men ca 250:-/ år

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Ändå är det en bråkdel av vad kontanthantering och sedeltryck/myntframställning kostar!

Jag väljer kort utan årsavgift men med bonus för inköpen. Det blir några hundringar varje år som kan komma väl till pass.

Det största problemet är danska och vissa tyska butiker som endast godkänner inhemska kort.

F

F.d. 53358

Guest

Varje månad ringer det någon eller några personer som säger att vi tagit ut pengar på deras konto. Visa MC för över pengarna direkt. bankkort för över vid månadsskiftet, därför kan det ta en månad och då har kunden glömt. Senast denna månad. En kund hade blivit av med 60:-, han ringde till banken och var väldigt otrevlig, sedan ringde han till min son och var inte trevligare. Efter mycket letande hittade vi tiden för tvätten, i början av maj. Allt detta arbete för 60:- Svaret från kunden " ja ja man kan ju glömma" ingen ursäkt.

F

F.d. 55374

Guest

Att bankerna struntar i den lilla människan fick vi ett exempel på
när vi fick ett uttag dubbelt registrerat vid ett bankomatuttag
på Gran Canaria i mars månad.
Det tog 70 dygn innan vi fick tillbaka våra pengar (200 euro),
enligt Swedbank behöver en Spansk bank 45 dygn för att utreda
en sådan här sak, resterande 25 dygnen behövde Swedbank.

Tommy R

F

F.d. 25045

Guest

Den organiserade brottsligheten o svartjobb skulle till stor del försvinna om kontanter försvann. Det är tankeväckande.

F

F.d. 53358

Guest

Om jag minns rätt, så var det väl en engelsk storbank som gick omkull och det berodde på en banktjänsteman som spelade bort hela banken på aktier eller vad det var.
Så brottsligheten försvinner inte med kontanterna, de tar bara nya vägar och sväller till gigantiska former.
Att räkna kontanter med en sedelräknare tar en sekund / 100 sedlar, så inte vore det så väldigt betungande för banken. Forex klarar det.

Med tanke på att banken tar ca. 5 % av allt man köper, innebär det att varorna har blivit 5% dyrare, än nödvändigt. Om skatten höjdes med samma % sats, skulle det förmodligen bli protester.

Senast redigerad av en moderator:

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Om jag minns rätt, så var det väl en engelsk storbank som gick omkull och det berodde på en banktjänsteman som spelade bort hela banken på aktier eller vad det var.
Så brottsligheten försvinner inte med kontanterna, de tar bara nya vägar och sväller till gigantiska former.
Att räkna kontanter med en sedelräknare tar en sekund / 100 sedlar, så inte vore det så väldigt betungande för banken. Forex klarar det.

Med tanke på att banken tar ca. 5 % av allt man köper, innebär det att varorna har blivit 5% dyrare, än nödvändigt. Om skatten höjdes med samma % sats, skulle det förmodligen bli protester.

Banken du talar om var Barclays & det utspelade sig på filialen i Hongkong.

Bennie

husbilar

FD HBK Medlem
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021

Jag väljer kort utan årsavgift men med bonus för inköpen. Det blir några hundringar varje år som kan komma väl till pass.

Det största problemet är danska och vissa tyska butiker som endast godkänner inhemska kort.

Finns det kort utan årsavgift? Med bonus?

F

F.d. 53358

Guest

De 5% som bankerna tar ut, slipper man inte ifrån, vare sig man är kontantkund eller kortkund, och dessutom lastar man över rånrisken på den enskilde. Det har bankerna gjort väldigt bra, för att det inte ska synas hos kunden. Skulle det komma en räkning på 3000-5000:- per år för utnyttjande av kort, skulle nog de flesta avstå, men nu tvingas vi betala dessa pengar vare sig vi vill eller inte i småposter.
Bankerna :blabla: storskrattar åt oss.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ser at PayPal tar 1,9% for kortbruk i deres terminaler i butikker, men de har en transaksjon avgift i tillegg. Bruken av kort i butikkene administreres av clearing bolag som Nets og PayPal.

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Finns det kort utan årsavgift? Med bonus?

Eftersom jag handlar allt på (kostnadsfria) OK/Q8/Visa kortet, både i Sverige o utomlands får jag rätt mycket pengar tbx i bonus. Många sköna hundralappar. Bonus på allt utom: "Undantagen från regeln om 1% bonus utanför OKQ8 är köp på konkurrerande bensinbolag i Sverige, kontantuttag och spel"
På t.ex. ICA drar man ICA-kortet o får bonus, sen betalar man med OK o får bonus där också.

Göran Hellman

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025

Eftersom jag handlar allt på (kostnadsfria) OK/Q8/Visa kortet, både i Sverige o utomlands får jag rätt mycket pengar tbx i bonus. Många sköna hundralappar. Bonus på allt utom: "Undantagen från regeln om 1% bonus utanför OKQ8 är köp på konkurrerande bensinbolag i Sverige, kontantuttag och spel"
På t.ex. ICA drar man ICA-kortet o får bonus, sen betalar man med OK o får bonus där också.

Är inte ICA-kortet utan avgifter? Hälsningar Göran Hellman

Toppen