• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

bakterier i beredaren

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
hur varmt kör ni varmvattensberedaren 40 eller 60grader,kan det bildas bakterier i vattnet ,jag blev rekommenderad att köra på 40g pga för hög värme i systemet ,mvh Håkan
 

Jes och Lillian

HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2024
Sv: bakterier i beredaren

Du menar att det inte finns ett enda fall i Sverige!!!:)

Min rekommendation var att köra 60grader 1gång/veckan ett par timmar och sen spola ur rören!

Jag kan förtydliga det igen, alla Sveriges bergvärmepumpar eller luftvattenpumpar höjer sin varmvattenberedare var 15:e dag, annars ligger dom runt 45-50 grader och ofta startar deras varmvattenberedning runt 38 grader och då pratar vi en vattenmängd runt 150 liter..

Det kallas fakta..


Nej inte alla, våran gör det en gång i veckan.
Mvh

Jes
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: bakterier i beredaren

Det stämmer säkert, men är den fabriksinställd på det eller har någon fingrat i panelen?

Det finns dom som stänger av sin legionellakörning helt på värmepumpar också, fast det skulle jag aldrig rekommendera, med motiveringen att dom har så hög genomströmning i sin beredare och vad har inte vi i våra husbilar..
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: bakterier i beredaren

Så här säger Socialstyrelsen:

Temperaturen bör vara lägst 60° C i varmvattenberedare och lägst 50° vid alla tappställen. För sanering av systemet rekommenderas tillfällig höjning till 70° C i beredaren och spolning på alla tappställen med minst 60-gradigt vatten i minst tio minuter.

För nybyggnation gäller att installationer för varmvatten ska vara utformade så att varmvattentemperaturen som lägst är 50°C vid tappstället. Där det krävs cirkulationsledning för varmvatten ska installationerna utformas så att temperaturen på det cirkulerande varmvattnet inte understiger 50°C.

Varmvattentemperaturen vid tappställen för hushållsändamål och personlig hygien får inte överstiga 60°C på grund av risken för skållning. Varmvattentemperaturen får inte överstiga 38°C vid tappställen om det finns särskild risk för olycksfall, till exempel i duschar för personer som inte kan reglera temperaturen själva.

Skyddet mot legionellabakterier måste ges ökad prioritet i de fall då man har att göra med tekniska system i byggnader som betjänar riskgrupper och på sådana system med fasta duschar eller blandare med en temperatur på 38°C. Exempel på sådana byggnader är sjukhus, vårdcentraler och bostäder för äldre. Även byggnader som periodvis inte används, till exempel skolor, eller där en del av byggnaden inte används måste ha en utökad egenkontroll för att förebygga legionellatillväxt.
 
Toppen