Håkan o Britt
HBK Medlem
hur varmt kör ni varmvattensberedaren 40 eller 60grader,kan det bildas bakterier i vattnet ,jag blev rekommenderad att köra på 40g pga för hög värme i systemet ,mvh Håkan
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
I instruktionsboken för vår bil står det att man bör ha pannan på 60 grader och för att undvika bakteriesamlingar bör man då och då sätta pannan på 60 grader och låta den gå på gas, inte el . Tempen kommer då att stiga till ca 70 grader innan pannan stänger. Gasen är mycket effektivare än el.
Detta skall räcka för att hålla systemet fritt från diverse otyg. Tänk bara på att vattnet är varmare än normalt när det kommer ur kranen.
Att systemet inte tål 60 grader måste vara en skröna eller bara rent sk-t snack.
Bättre att ha varmvatten än legionella i husbilen
//Evanders
I våran bil på 60C° luktar det bränt efter ett par timmar, så den skrönan gäller inte hos oss
Vad det beträffar legionella däremot , så kan jag bara berätta lite historia bakom denna smitta.
Det är nästan uteslutande på äldre sjukhus som detta fenomen uppstår och det beror på att vattnet står still i dödledningar.
Vid ombyggnader så struntar man i att skära bort hela stråket t.e.x till en avlagd avdelning, där stannar det kvar gammalt(avsvalnat) vatten som sedan pytsas ut i övriga systemet.
För att förhindra detta så skickar man i stället (nära på) farligt varmt vatten (skållningsrisk).
Jag har endast hört talas om något enstaka fall där legionella påträffats i bostäder ,rätta mig gärna om jag har fel
Illa att det luktar bränt.
Här i Malmö har Mkb, malmö kommunala bostadsbolag haft problem med legionella därför att man hade sänkt tempen på vattnet för att spara pengar. Badet i Burlöv och Aquakul i Malmö har också legionellaproblem då och då.
Anledningen till att äldre får legionella är i många fall att de har sämre motståndskraft mot infektioner som kanske yngre klar av. Det finns säkert yngre personer som har sjukdomar som gör att de har sämre motståndskraft också så vi kör på 60 grader. Synd att bli sjuk pga snålhet.
//Evanders
I våran bil på 60C° luktar det bränt efter ett par timmar, så den skrönan gäller inte hos oss
I vår hb luktar det också bränt när vi kör på 60 gr. Någon som vet varför?
Lennart