• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bakom kulisserna döljer sig sanningen. Nu blir det projekt!

Skrynklig

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
34743
Medlemskap
2024
Tjenare på er gänget!

Då var det dags för för mig att redovisa ett pågående projekt. Något som föll mig lite i knät utan att jag egentligen hade planerat att det vare sig skulle hända eller ens falla på tal.

Det hela började med att jag egentligen skulle se till att få ordning på kylskåpet olika elektriska funktioner i min gamla Ford Transit, Elnagh Clipper från 92. Förvärvd under pandemin våren -21. Min första husbil. Jag borde läst på mer och undersökt bilen bättre kan man lugnt säga...

Vi hade strulat med att vare sig 220 eller 12v fungerade i kylskåpet, vilket ,som ni vet, leder till en hel del problem (om inte olagligheter). Så jag rev ut kylskåpet för att se om jag kunde bli kompis med saken i fråga.

Spisen fick lyftas ur för att komma åt diverse infästningar och även de kablar kopplade till kontrollpanelen.

Nu fick jag mig en smärre chock...
Bakom kylskåpet verkade tillsynes stora delar av reglar och täckande plyfa vara genomruttet. (Var man kanske lite naiv och hoppades på att det var isolerat till detta området. Men så var ju så klart inte fallet)

Nu så hade man helt plötsligt ett något mer omfattade projekt att ta sig an.
 

Bilagor

  • 20240226_173006.jpg
    20240226_173006.jpg
    1,4 MB · Visningar: 166
  • 20240309_152402.jpg
    20240309_152402.jpg
    1,3 MB · Visningar: 164
  • 20240309_152425.jpg
    20240309_152425.jpg
    1,1 MB · Visningar: 164
  • 20240309_152436.jpg
    20240309_152436.jpg
    1,2 MB · Visningar: 165

Skrynklig

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
34743
Medlemskap
2024
Inte hade det bara trängt in fukt vid kylskåpet från/tillluftsventiler, även där taket överlappar den bakre väggen.. Fyra borrade hål, två i köksdelen och två i den intilliggande badrumsdelen, som tidigare klåpare till ägare hade försökt plugga med silikon har skapat en härlig miljö för svampen att trivas.

Varför dessa hål ens gjort kan jag inte svara på. Men funktion saknar de i alla fall. Kanske har det suttit någon markis eller annan påhängning bak i rumpan på bilen.

Så det blev till att riva ut hela badrummet med.
Spår i form av avföring kan ge ledtråd på att bilen har erbjudit ofrivilligt härbärge åt mindre gnagare. Kul!
 

Bilagor

  • 20240310_130813.jpg
    20240310_130813.jpg
    874,4 KB · Visningar: 107
  • 20240310_130830.jpg
    20240310_130830.jpg
    5,7 MB · Visningar: 110
  • 20240310_131642.jpg
    20240310_131642.jpg
    1,1 MB · Visningar: 111
  • 20240310_141920.jpg
    20240310_141920.jpg
    5,6 MB · Visningar: 112
  • 20240310_141928.jpg
    20240310_141928.jpg
    6 MB · Visningar: 107
  • 20240310_145726.jpg
    20240310_145726.jpg
    967,2 KB · Visningar: 108
  • 20240310_145742.jpg
    20240310_145742.jpg
    827,2 KB · Visningar: 106
  • 20240311_183753.jpg
    20240311_183753.jpg
    1 MB · Visningar: 110

Skrynklig

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
34743
Medlemskap
2024
Stackars dej, men man kan ju tycka att det ska kännas på lukten när förruttnelsen gått så här långt, nästan färdig blomjord :(
Ja det tänkte jag också på. Den öppna ventilerande bakom kylskåpet dolde nog odören där.
När jag väl rivit våtrumstapeten/tätskiktet i badrummet kom doften av kompost fram ordentligt. Så skiten har väl fått frodas väl bakom den täta tapeten..
 

Skrynklig

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
34743
Medlemskap
2024
Nästa steg blir att forska vidare i hur långt in i golvet rötan har trängt igenom. Sedan blir det till att sätta sig i ritbänken och skissa upp ev ny planlösning och ritningar på inredning.

Uppdatering kommer inom kort!

PS. Tips på material, verktyg och allmänt husbils-vett & etikett välkomnas gladeligen!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Om du söker (som du kanske redan gjort) så finns det massor med trådar om renovering av fuktskador m.m. och m.m.
Du är inte ensam om att hitta lite fuktskador ;). Jag brukar skriva, att om det ser totalt hopplöst ut så beror det på att man inte hittat nollpunkten/vändpunkten än och rivit för lite.
Ett helt oumbärligt verktyg till fuktskaderenovering och kapning m.m. när friska ställen dyker upp är i alla fall ett Multiverktyg som numera finns i många prisklasser som funkar bra.
Multimaskin.JPG
Lycka till...... Det går även om det ser illa ut.

M.v.h. JANKRO.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Laga rosthål med glasfiberspackel brukar hålla hyfsat bra om man knackar ner och rostskyddar hålet så det blir ett tjockare lager med glasfiberplast. Sen får man naturligtvis slipa och finspackla efteråt innan lack!
 

Skrynklig

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
34743
Medlemskap
2024
Om du söker (som du kanske redan gjort) så finns det massor med trådar om renovering av fuktskador m.m. och m.m.
Du är inte ensam om att hitta lite fuktskador ;). Jag brukar skriva, att om det ser totalt hopplöst ut så beror det på att man inte hittat nollpunkten/vändpunkten än och rivit för lite.
Ett helt oumbärligt verktyg till fuktskaderenovering och kapning m.m. när friska ställen dyker upp är i alla fall ett Multiverktyg som numera finns i många prisklasser som funkar bra.
Visa bilaga 232669
Lycka till...... Det går även om det ser illa ut.

M.v.h. JANKRO.
Införskaffade biltema version. Har fungerat bra än så länge. Vi får se hur länge den orkar med. Men för 350kr så upplever jag att jag redan fått valuta för den slanten!
 

Skrynklig

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
34743
Medlemskap
2024
Är det någon som kan skicka mig i rätt riktning för var jag kan införskaffa de utvändiga alu-listerna med L-profil?
Alltså de som tätar där yttervägg och tak möts?

Har sökt genom både forum och googlat men hittar bara inläggslisten som skall täcka skruvarna.
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Är det någon som kan skicka mig i rätt riktning för var jag kan införskaffa de utvändiga alu-listerna med L-profil?
Alltså de som tätar där yttervägg och tak möts?

Har sökt genom både forum och googlat men hittar bara inläggslisten som skall täcka skruvarna.
Lite sökord för Google.

Kederschiene aus Aluminium und Kunststoff für Camping​

Kanske finner du något användbart här -> Kederschiene für Camping - Montage mit Kleben oder Schrauben möglich | Online kaufen bei Planenscout.de
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
910
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Ouch! Hoppas det ordnar upp sig. Antar att försäkringsbolag bara skrattar om man ringer om sånt här på en såpass gammal bil?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ouch! Hoppas det ordnar upp sig. Antar att försäkringsbolag bara skrattar om man ringer om sånt här på en såpass gammal bil?
Nja, det är nog inte mycket idé att ringa försäkringsbolagen ens för en nyare bil med fuktskador.
När man köper en ny bil så måste ju kontroller för fukt göras och då ofta årskontroller, och för det mesta för en skaplig debitering som kunden själv skall betala?
Bilägaren skall alltså betala för att tillverkaren/firman skall kolla att det inte har slarvats vid bygget av bilen, och gör man inte det så gäller inte ens fabriksgarantier på fuktskador.
Om man monterat något själv på bilen så kan man bränna fuktgarantin också (och det verkar som egenmontering och fabriksfuktskada kan vara hur långt som helst från varandra, i alla fall förr i tiden).
Jag vet inte, men säkert någon annan, om man ens har skuggan av en chans att få en fuktskada på en husbil som beror på byggfel eller gammal skada, fixad genom en vanlig husbilsförsäkring.
Dessutom en skada som kanske började långt innan du köpte bilen och flera ägare bakåt i tiden.

Tyvärr sätter ju det här många i otroliga bekymmer, dels de som inte kan göra något åt det själva, dyrt att lämna in, svårt att göra även om man kan själv men inte har den berömda tiden, även svårt att göra om man kan (bör kunna) men aldrig har gjort det förr, för som jag nämnde i inlägget ovan. När man börjar riva för en ex. dålig rutram och inser att det inte ens räcker när man rivit bort inredning och hela innerväggen :msn_wall: .
Men det är faktiskt då man inte får ge upp utan får leta reda på nollpunkten så man kan börja bygga upp med friskt material och då se att det faktiskt går och då också till ett relativt vettigt slutpris... Lite träpinnar, lite icke fuktsugande isolering samt några panelskivor.... nja, kanske lite mer än det ;).

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Skrynklig

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
34743
Medlemskap
2024
Ouch! Hoppas det ordnar upp sig. Antar att försäkringsbolag bara skrattar om man ringer om sånt här på en såpass gammal bil?
Jag har faktiskt inte ens tänkt tanken på att kolla upp med försäkringsbolaget... Men det är ju faktiskt en rimlig idé att fråga i alla fall!

Edit:
Skrev svaret inna jag läste igenom JANKRO's inlägg...
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

Skrynklig

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
34743
Medlemskap
2024
Lite sökord för Google.

Kederschiene aus Aluminium und Kunststoff für Camping​

Kanske finner du något användbart här -> Kederschiene für Camping - Montage mit Kleben oder Schrauben möglich | Online kaufen bei Planenscout.de
De hade inte listen jag efterlyser. Det verkar som just dessa lister är notoriskt svåra att få tag i... inläggslisten i plast finns på många sidor. Men själva aluprofilen återstår att hitta.

Tacksam för fler tips och hänvisningar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.752
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
De hade inte listen jag efterlyser. Det verkar som just dessa lister är notoriskt svåra att få tag i... inläggslisten i plast finns på många sidor. Men själva aluprofilen återstår att hitta.

Tacksam för fler tips och hänvisningar.
Varför behöver du byta de listerna? De brukar ju klara sig rätt bra? Om du skulle få tag på dom som originaldel är de förmodligen
ganska dyra, jag skulle försöka på husbilsskrotar.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
På många sådana här lister så ligger det ju en L gummilist som tätning under som det dessutom brukar sitta butylband på från början, det räcker inte med en sådan ? för de är lite mer universal om man bara hittar rätt mått på flikarna, och går de gamla att rädda så går det även bra med tub-butyltätning på de gamla gummilisterna.
Hittar man rätt profil på aluminiumlisten så får man räkna med metervara och om man då måste gå runt rundade hörn så har man ett "litet" problem att böja dem snyggt, men ändå troligen större problem än att hitta dem.
På din bild så ser de vitlackade ut ?

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen