• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Baka i gasolugn

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Har förstått att många värmer mat i gasol ugnen i husbilen. En del säger att det inte blir tillräckligt varm osv.

Är det någon som faktiskt bakar i sin ugn i husbilen?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Baka i gasolugn

Våran ugn funkar bra men är änå inte som den hemma. Skiljer mer i värme uppe och nere. Jag har skaffat en digital stektermometer, en sådan med "sladd". Då kan man lätt hålla koll på temperaturen, missa inte att sätta den i samma höjd som maten/kakan. Generelt så brukar det ta lite längre tid men att tina bröd tex går snabbt vid frukosten. Vi har också en lucka med grill den är snabb tex att värma en pizzabit.

Lycka till med käket Torbjörn
 

Brittis

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Smedjebacken
HBK-Nr
455
Medlemskap
2024
Sv: Baka i gasolugn

Jag har bakat sockerkaka en gång i min gasolugn, jag värmer ofta potgr och annat det fungerar bra tycker jag, jag vill inte vara utan min ugn . :wub:
 

Ingmarie & Bernt

HBK Medlem
Inlägg
320
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1634
Medlemskap
2024
Sv: Baka i gasolugn

Jag har gjort pizza, bakat frallor med sån där snabb deg. Innan vi hade husvagn o husbil hade vi båt o i den gasolugnen lagade jag mycket mat, t ex köttfärslimpa, stinas kyckling, ungstekt fisk ja mycket mera än så.
Idag använder jag mest ugnen till att värma mat o göra bakeupp frallor. Jo jag gör Janssonfrestelse o potatis gratäng, akta mig för att göra sånt som stänker för mycket.
 
H

hianders

Guest
Sv: Baka i gasolugn

Vi använder gasolugnen till varma smörgåsar bl a och även till gratänger m m och fisk. Kolla in bland recepten under Köksregionen och recept. Aromatiska fiskpaket kan rekommenderas.

Eftersom vår ugn är ganska liten och lite svår att se in i (jag får i alla fall stå på ett trappsteg upp till sängarna för att kunna se) så använder vi ofta vår burkugn Omnia på spisen. I burkugnen har jag gjort Janssons frestelse, ugnspannkaka och banankaka bl a.

Inger/fru hianders
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11078

Guest
Sv: Baka i gasolugn

Jeg har stekt ribbe (ribbenstek/juleribbe) uten problemer. Og selvfølgelig varmet pizza og rundstykker.
 
K

Kimobo

Guest
Sv: Baka i gasolugn

När vi bytte husbil senst, hösten 2010 så var fruns ultimatum för den nya att där skall finna gasolugn. Vi använder gasugnen var och varannan dag till att värma allt möjligt när vi är ute,
Hälsn Leif
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Baka i gasolugn

Vi använder vår gasolugn och Omniaugn till allt möjligt och ofta ofta. Båda två fungerar jättebra. Allt vi gör hemma fungerar jättebra i bilen också.

Iaf för Ann-Christine som älskar att laga god härlig mat ;)
 
Toppen