• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Backljus

Affe41

FD HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
285
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 18
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8 JTD 156hk
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Kabe
Husbilsmodell: Travelmaster
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Elektronik
Hej Det finns ingen ström till backkameran och backljusen, har kollat säkringar och det är ok, När jag upptäckte detta fenomen så la jag in backen en gång till och då fungerade det man sedan är det dött. Har försökt att lista ut var backkontakten sitter men har inte lyckats, är det någon som vet var den sitter?
Hälsningar Alf

J

Jarn

Guest
Hade samma problem på min. Det var en Fiat -07 och där satt backljuskontakten så du kan byta den på 5 min. Man kom åt den uppifrån , öppnade huven där satt den lite till höger om man ser bilen framifrån.

Affe41

FD HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
285
Medlemskap
2024
Hej och tack för tipset men jag har tittat i motorrummet och lyft på luftfilteret men hittaden ingen kontakt, och den bör väl sitta mot växellådan med tillhörande reglage.
<alf

pannor

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Har ett litet tips.Var har dom tagit strömen till backkameran?Kan ju vara så att dom har gått på kopplingen bak vid kabelstamen till bakljusen.Där sitter kanske ett kontaktdon som det är glapp i.Var så på min -98.Där sitter 5 runda stift i en typ stickkontakt,hona och hane som skruvas ihop.Backljus kontaktetn hadde tryckt ut vid montering med glapp som följd.Det är ju inte säkert att det är lika dant på din nya bil,men vem vet

Toppen