• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

B och C1 kort info, från körskola

B

Bosse & IngaLill

Guest
Hej alla !!
Enligt samtal i dag med lärare(instruktör) på körskola för C1 och C kort
Här vill jag delge intresserade vad han delgav mej för information gällande nya körkortsregler efter den 19de Jan 2013.
Med mitt körkort med B behörighet får jag även efter 19 Jan 2013 köra husbil PB2 med maxvikt 4250 kg i Sverige dock med den skillnaden att jag inte får framföra denna bil utanför landets gränser. För detta krävs minimum behörighet C1 med begränsning i vikt till Max 7500Kg.
Jag frågande då om han kan vara behjälplig med utbildning med och teorilektioner för att erhålla behörighet C1. Svaret var att det var inga problem med teorin men körlektioner kan inte genomföras med min husbil för den täcker inte vissa specifikationer och teknisk utrustning som övningsfordonet skall ha. T.e.x färdskrivare,, lastutrymmets höjd samt säkringsutrusting fär last. Då tyckte jag att då kan man väl använda en lastbil men då brister det på att med en sådan bil kan man inte köra ens med C1 kort utan endast för C kort. Problemet ligger i att körskolorna här i Karlstad inte har fordon för denna utbildning. Därför rekomenderadee han mej att ragga ihop 15-20 st med samma problem i så fall skulle ett sådant fordon kunna iordningställas.
Det låter ju lite krångligt...
Hur gör ni andra i andra delar av Sverige,, har ni samma problem eller är min information felaktig.
Hälsningar
Bosse
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Saxat från Husbil&Husvagn:

NYHETER
Nu står det klart om vilka nya körkortsbehörigheter som kommer att träda i kraft i januari 2013. B96, C1 och C1E kommer att vara till hjälp för husbil- och husvagnsförare.



B96 är en komplettering av ett vanligt B-körkort som innebär att totalvikterna av bil + släpvagn får uppgå till en maxvikt på 4250 kg.

Vad gäller de nya behörigheterna C1 och C1E gäller följande regler:

Med C1 kommer man att få köra en personbil eller lastbil avsedd för åtta personer där totalvikten överstiger 3500 kg, men inte uppnår 7 500 kg. Släpvagnen får inte överstiga 750 kg med denna behörighet.

C1E är en lite mer avancerad version av C1, det enda som skiljer behörigheterna åt är att med C1E får bilen och släpvagnens totalvikt tillsammans inte överstiga 12 000 kg, jämfört med C1, där maxvikten är 8250 kg.

Hur kunskapsprovet kommer att vara utformat har Transportstyrelsen ännu inte beslutat.

Viktigt att tänka på: Den tidigare övergångsregeln från 1996 som ger personer med ett äldre körkort har rätt till att köra tung personregistrerad husbilar påverkas inte av de nya direktiven.
 

Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2024
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Om det som tidigare sagts, att en behörighet inte kan tas ifrån en.
Hur kan man då ange att man inte får framföra en husbil över 3500kg med körkort före -96, utomlands efter januari 2013??
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Om det som tidigare sagts, att en behörighet inte kan tas ifrån en.
Hur kan man då ange att man inte får framföra en husbil över 3500kg med körkort före -96, utomlands efter januari 2013??
Sverige och svenska lagar, Sverige kan inte tvinga andra länder att följa vad vi i Sverige gör. Personligen tycker jag det är bra att man gör på detta sättet. Att köra en lastbil på 5-6 ton måste du ha c-kort för men att köra en husbil på 10 ton o över får vem som helst som tagit kort innan 1996. I mina öron låter det helt snurrigt och trafikfarligt. Få sladd med en personbil är en sak, men få sladd med en husbil på 10 meter är något helt annat.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Sverige och svenska lagar, Sverige kan inte tvinga andra länder att följa vad vi i Sverige gör. Personligen tycker jag det är bra att man gör på detta sättet. Att köra en lastbil på 5-6 ton måste du ha c-kort för men att köra en husbil på 10 ton o över får vem som helst som tagit kort innan 1996. I mina öron låter det helt snurrigt och trafikfarligt. Få sladd med en personbil är en sak, men få sladd med en husbil på 10 meter är något helt annat.

Visst kan det bli problem utomland med ett gammalt körkort och en PB-II, men håller man sig inom EU så gäller att alla medlemsländer godtar andra medlemsländers körkortsbehörigheter. Så gäller även Norge fast de ej är med i EU.

Beträffande lämplighet så finns det troligen inget samband mellan körskicklighet och bokstaven på kortet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Nå begynner noe å stemme, ett argument for EU sine kjørkort direktiver er like regler for kjørkort over hele EU (og Norge) og fjerne behovet for kjennskap til sær(e) regler i enkelt land.
Norge hadde en kort periode med overgangsordning for over 10 år siden, start samtidig som Tyskland - men avsluttning på gamle regler noen år før Tyskland. Begge land hadde tidliger 7500 kg begrensning på B kortet og konverterte til C1.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Visst kan det bli problem utomland med ett gammalt körkort och en PB-II, men håller man sig inom EU så gäller att alla medlemsländer godtar andra medlemsländers körkortsbehörigheter. Så gäller även Norge fast de ej är med i EU.

Beträffande lämplighet så finns det troligen inget samband mellan körskicklighet och bokstaven på kortet.
Håller med dig Decker men en sak som är lätt att glömma bort är att har man ett B-kort taget för kanske 50 år sedan så är det ingen myndighet som har koll på att man överhuvudtaget ser något. Har man ett C-kort krävs synundersökning koll på blodtryck m.m. vart tionde år eller efter 19/1 2013 vart femte år. Synkravet för ett B-kort är lägre än för C-kort plus att det räcker med syn på ett öga. Optikerna vet vad som gäller men kunden bestämmer om han trots för svag syn vill fortsätta köra sin tunga husbil t.ex.
/Åke
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Håller med dig Decker men en sak som är lätt att glömma bort är att har man ett B-kort taget för kanske 50 år sedan så är det ingen myndighet som har koll på att man överhuvudtaget ser något. Har man ett C-kort krävs synundersökning koll på blodtryck m.m. vart tionde år eller efter 19/1 2013 vart femte år. Synkravet för ett B-kort är lägre än för C-kort plus att det räcker med syn på ett öga. Optikerna vet vad som gäller men kunden bestämmer om han trots för svag syn vill fortsätta köra sin tunga husbil t.ex.
/Åke

Om man har dålig syn så att det påverkar förmågan att framföra sitt fordon på ett säkert sätt, så spelar det ingen roll vilket körkort man har eller vad det är för slags fordon. Är man en trafikfara skall man inte ge sig ut i trafiken.:):):)
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: B och C1 kort info, från körskola

goldfinger
Spelar det ingen roll vad det är för fordon man framför om man har dålig syn? Det är väl ändå en viss skillnad på att framföra en moped och att köra en 40år gammal buss ombyggd till husbil? Vad jag antydde i mitt inlägg är att det kan vara bra att någon annan än en själv gör en bedömning av syn, reflexer m.m. Det görs om du har ett C-kort. Därför tycker många med mig att det borde vara obligatoriskt med syntest vid förnyelse av B-kort.
/Åke
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: B och C1 kort info, från körskola

goldfinger
Spelar det ingen roll vad det är för fordon man framför om man har dålig syn? Det är väl ändå en viss skillnad på att framföra en moped och att köra en 40år gammal buss ombyggd till husbil? Vad jag antydde i mitt inlägg är att det kan vara bra att någon annan än en själv gör en bedömning av syn, reflexer m.m. Det görs om du har ett C-kort. Därför tycker många med mig att det borde vara obligatoriskt med syntest vid förnyelse av B-kort.
/Åke

Jag har ingen avvikande åsikt angående syntester. Tycker att det borde vara obligatoriskt att vid förnyelse av körkort alla kategorier, också bifoga ett syn-intyg från genomförd syn-test hos oberoende och legitimerad/certifierad "kontrollör"/ ögonläkare. Har man synfel som kan påverka säkerheten att framföra ett fordon alla kategorier inklusive cyklar och mopeder, skall man inte ge sig ut i trafiken.:):):)
 

benzen

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2024
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Nu hamnar jag säkert i fel tråd.
Jag vart av med körkortet i 4 mån pga fortkörning.Fick tillbaka kortet med gamla datumet bak på kortet och trodde jag fortfarande fick köra pb2 men det fick jag inte enligt transportstyrelsen.Vet att det har varit prat om detta här på forumet men enligt transsportstyrelsen blir man av med denna behörighet om man varit av med körkortet pga spärrtid.Tycker själv att det är lite konstigt då det står på transportstyrelsens sida att man aldrig blir av med en behörighet som man tagit.
Nu drabbar det inte mig så mycket då jag har BE C DE men varför säger dom att man inte kan bli av med en behörighet som man en gång har tagit
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Nu hamnar jag säkert i fel tråd.
Jag vart av med körkortet i 4 mån pga fortkörning.Fick tillbaka kortet med gamla datumet bak på kortet och trodde jag fortfarande fick köra pb2 men det fick jag inte enligt transportstyrelsen.Vet att det har varit prat om detta här på forumet men enligt transsportstyrelsen blir man av med denna behörighet om man varit av med körkortet pga spärrtid.Tycker själv att det är lite konstigt då det står på transportstyrelsens sida att man aldrig blir av med en behörighet som man tagit.
Nu drabbar det inte mig så mycket då jag har BE C DE men varför säger dom att man inte kan bli av med en behörighet som man en gång har tagit

Med en nypa salt kan man nog säga att Myndigheten Transportstyrelsen har mängder med byråkrater på sin avlöningslista. Ett sätt att få en någotsånär meningsfull daglig tillvaro kan ju vara att se över alla nuvarande och kommande bestämmelser för att hitta något "att förbättra". Finns väl inget som är tråkigare än att inget ha att göra.:)
 

Chris o Benny

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2024
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Det som gäller är alltså för oss som har körkort( i mitt fall A,B) före 1968 enl följande: Vi får köra PBII på 3.500kg samt även tyngre PBII även efter årsskiftet.
Gäller det i så fall även utanför Sveriges gränser?
Är detta rätt uppfattat?
Tacksam för svar av någon som vet!
//:confused:
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Det som gäller är alltså för oss som har körkort( i mitt fall A,B) före 1968 enl följande: Vi får köra PBII på 3.500kg samt även tyngre PBII även efter årsskiftet.
Gäller det i så fall även utanför Sveriges gränser?
Är detta rätt uppfattat?
Tacksam för svar av någon som vet!
//:confused:

Under förutsättning att ditt körkort inte varit indraget efter den 1/7-96 så gäller det som nu. Du kan köra PBII inom EU och EES. Enskilda poliser kan tyvärr alltid vara dåligt informerade, så är det i Sverige också. Datum på baksidan talar om när du fått din behörighet, datumen ändras inte för att körkortet varit indraget en eller flera månader om du får tillbaka det utan att avlägga nytt prov. Vid nytt prov ny datum.

Stig
 

benzen

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2024
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Under förutsättning att ditt körkort inte varit indraget efter den 1/7-96 så gäller det som nu. Du kan köra PBII inom EU och EES. Enskilda poliser kan tyvärr alltid vara dåligt informerade, så är det i Sverige också. Datum på baksidan talar om när du fått din behörighet, datumen ändras inte för att körkortet varit indraget en eller flera månader om du får tillbaka det utan att avlägga nytt prov. Vid nytt prov ny datum.

Stig

Vid nytt prov nytt datum på baksidan av körkortet.Vid spärrtid efter 1/7-96 gamla datumet för det första utfärdanet av behörigheten på baksidan men ett nytt datum på framsidan av kortet.
Har man haft en spärrtid efter detta datum är det tyvär kört att framföra pb2 på vanligt b kort .
 
J

Jimbo

Guest
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Älskar att vrida och vända på saker....

Med det resonemanget borde alltså ALLA som 10-års förnyat sina körkort inte heller få köra PB2......Det blir ju ett nytt datum på framsidan :yes:

Vad jag vet så finns ingen uppgift om att kortet varit återkallat, så du ej behöver ta om det, att utläsa på körkortet. Endast utfärdandedatum.
 
L

Lennart Olovsson

Guest
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Hej alla !!
Enligt samtal i dag med lärare(instruktör) på körskola för C1 och C kort
Här vill jag delge intresserade vad han delgav mej för information gällande nya körkortsregler efter den 19de Jan 2013.
Med mitt körkort med B behörighet får jag även efter 19 Jan 2013 köra husbil PB2 med maxvikt 4250 kg i Sverige dock med den skillnaden att jag inte får framföra denna bil utanför landets gränser. För detta krävs minimum behörighet C1 med begränsning i vikt till Max 7500Kg.
Jag frågande då om han kan vara behjälplig med utbildning med och teorilektioner för att erhålla behörighet C1. Svaret var att det var inga problem med teorin men körlektioner kan inte genomföras med min husbil för den täcker inte vissa specifikationer och teknisk utrustning som övningsfordonet skall ha. T.e.x färdskrivare,, lastutrymmets höjd samt säkringsutrusting fär last. Då tyckte jag att då kan man väl använda en lastbil men då brister det på att med en sådan bil kan man inte köra ens med C1 kort utan endast för C kort. Problemet ligger i att körskolorna här i Karlstad inte har fordon för denna utbildning. Därför rekomenderadee han mej att ragga ihop 15-20 st med samma problem i så fall skulle ett sådant fordon kunna iordningställas.
Det låter ju lite krångligt...
Hur gör ni andra i andra delar av Sverige,, har ni samma problem eller är min information felaktig.
Hälsningar
Bosse

Skräms inte så!!

Jag hoppas kunna köra min 4,25 tonnare på B- kort från -67 även nästa år!

Skoj, jag är lugn!

Lennarts tankar

:twitcy:
 
Toppen