Sv: B kort till C1 kort
Detta med dom Nya övergångsregler som nu snart kommer gälla är svåra, men kan tydas på flera sätt. Jag som Svensk medborgare, men utflyttad och folkbokförd i Estland äger en Husbil GMC Cobra Monterey 1997 med totalvikt på 7360 kg.
Jag köpte den i Tyskland i denna sommar, har lyckats registrera den här i Estland och då som under categori Personbil. Besiktningsmannen på ARK (motsvarande regbes i sverige) har även godkänt detta fordon för upp till 7 passagerare, och då 5 med obältade platser.
Nu kommer nästa problem, jag kan bara trafikförsäkra denna pjäs här, eftersom den är över 3500 kg så blir den lätt lastbil i försäkringsbolagens regler. Nu måste jag söka helförsäkring (casco) i anat land, vilket kommer lösa sig. men enligt regelboken för att Köra denna bil här, så måste jag ha categori C1, men har svenskt B körkort taget innan Juli 1996. man ger man tar, man ser, man blundar, och reglerna vet man snart inte för vem dom gäller eller vart dom gäller.
Vore det inte enklare för Transport styrelsen, att hålla det krav man har sedan regeln funnits med Juli 1996att man för dem som nu har körkort i Sverige, kan byta ut dessa mot C1 så blir det inga krångel i den biten.
Men byråkrati skall vara tydligt enkel, men mycket knäckande att utföra. tack för ett bra forum, och nu i Vinter skall jag köra med mitt B körkort taget innan July 1996, genom Lettland, Litauen, Polen, Tyskland, Belgien, Frankrike, Spanien, Portugal och då med min GMC Cobra Monterey på Estniska Nummer plåtar. Så vi kanske ses, i Spanien
Jag skall printa ut på alla språk handboken, och sedan får vi se vad som händer genom EU.
Jag har precis betalat medlems avgift, och ansluter mig till er alla husbils lovers!!
PS. Jag har en kombinerad Kyl/Frys i denna bil, Electrolux EL-12v-Gas som det bubblar bakom, och som alldrig vill bli kallt.....har haft en kyltekniker på den här i Tallinn, men det kostade 300 €uro och den funkar fortfarande inte DS.