Sv: Böter vid frikamping i Spanien/Portugal ?
Lagen i Spanien säger att: (blev förvånad att läsa etta)
det är lika lagligt att parkera en husbil som att parkera en personbil det ses INGEN skillnad emellan dessa fordon.
Ingen Polis har rätt att köra bort dig eller mindre böta dig.
Du har INTE rätt att campa bara att stanna och sova
Ser ut att vara lagar ifrån EU och borde gälla i alla EU länder
skall senare samanställa lagarna på Spanska så att man kan printa ut dem och stoppa dom framför näsan på den polis som kör upp en klockan 5 på morgonen .
Jag är dålig på att översätta, skrivet på juridiskt språk men skall försöka
Lagen säger :
Att genom detta brev, enligt vad som skiljer konstitution. 116 i lag 30/1992 den 26 november om rättsordningen i offentliga förvaltningar och gemensamma förvaltningsförfaranden, och i tid är att överklagandenämnden för reversering mot dekret 280/2007 av den 19 december, BOPA nr 3 av den 04/01/2008, genom att godkänna Tourist Camp förordningen.
Och allt detta grundar sig på följande
BAKGRUND
Första .- Lagen 7 / 2001 av den 22 juni för turism, utgör ramen för turismnäringen i sin tur att definiera begreppet "Camp Freedom", men hänvisar förverkligandet av de krav krävs för varje verksamhet fastställs genom förordning.
Andra .- Eftersom den förordning som avses ordningstal första är daterat före antagandet av lag 7 / 2001 av den 22 juni, enligt ingressen i dekretet nu ifrågasatta
"... Det är nödvändigt att genomföra en uppdatering av den, för att anpassa både till rättslig ram för att återspegla nya användarkrav som följer turismen utvecklas på marknaden."
Tredje .- Artikeln har tre av de omtvistade förordningen med titeln "Free Camping" som definieras i punkt två, som betraktas som sådant och säger:
"Fri camping definieras som en eventuell installation av tält, husvagnar eller andra mobila hem, för avsikt att stanna och sova på andra platser än auktoriserade turist läger."
Fjärde .- att klaganden är ägare till ett fordon som beskrivs som husbil eller husbil som påverkas av de begränsningar av dekret om referens.
grundläggande
Första .- Det är nödvändigt att först förstå samma juridiska identitet som en husbil som avses i direktiv 2001/116/EG, kommissionen av den 20 december 2001 om anpassning till den tekniska utvecklingen av rådets direktiv 1970/156 / EEG om tillnärmning av medlemsstaternas lagstiftning om typgodkännande av motorfordon och släpvagnar vilkas uppfyllelse skall alla medlemsstater.
Alltså i bilaga II till det direktiv 2001/116/EG, i avsnitt 5.1, definieras en husbil som:
"Begreppet" mobila hem ": Ett specialfordon i kategori M fordon konstruerat med boendemöjligheter med minst följande utrustning: sittplatser och bord, sängar, som kan göras om till sittplatser, köksinredningar. Denna utrustning skall vara ordentligt i den beboeliga zonen, även om bordet kan vara utformade för att vara lätt att avlägsna. "
I samma bilaga II, A-1, anges att M fordonen är:
"Motorfordon med minst fyra hjul, konstruerade och byggda för persontransport."
Och i punkt 5, definierar "specialfordon" som:
"Begreppet" särskilda fordon: ett fordon i kategori M, N eller O för person-eller varutransport och spelar en särskild roll för precisa bestämmelser som särskilt organ eller utrustning. "
Det är ett motorfordon är speciellt konstruerade för transport av passagerare.
Andra .- Den mobila hem som ett fordon, är föremål för första trafikreglerna i alla frågor som rör rörlighet och manövrering av stannande och parkering på allmän väg.
I detta syfte bör de allmänna trafikregler som gäller i kapitel VIII (artiklarna 90 till 94), de regler som gäller för manövrar för stannande och parkering på platser som borde göras, metod och form av prestanda, fordon positionering, kommunala förordningar och förbjudna platser, som måste följas av alla fordon i allmänhet.
Den inrättar trafikreglerna andra villkor som måste uppfyllas för att utföra manövern att stoppa eller parkering, så medan alla fordon är rätt parkerade, saknar det betydelse att de åkande är inne på samma och husbilen är inget undantag, utan endast den verksamhet som kan utvecklas i inredningen, såsom matlagning, äta eller sova, överskrider det utsidan genom utsändande av element som går längre än omkretsen av fordonet.
Dessa standarder har funnits i lagstiftningen i de länder som har mest erfarenhet av företeelsen i motor som Tyskland, Frankrike och Italien.
Tre .- Även ingressen till dekret som vi tävlar är en avsiktsförklaring i den meningen att denna förordning är att "... reflektera nya användarkrav som följer av turismen utvecklas marknaden ..." . Med definitionen av vad som gör vild camping menas, i punkt två i artikel tre, är förbjudet i mobila skyddsrum natta på andra platser än auktoriserade turist läger.
Detta är ett förbud mot alla fordons användare bostäder, inklusive husbilar, övernatta i dem, i alla situationer, vilket är en motsägelse med de uppsatta målen, på grund av marknadsutvecklingen i Spanien av husbilar under de senaste åren är sådan att det är nödvändigt att reglera en sådan verklighet, som redan återspeglas i resten av Europeiska gemenskapen, och som regleras i andra regioner i vårt land, som Galicien eller Baskien, eller som håller på att regleras i vissa kommuner i Asturien exempel San Martín del Rey Aurelio eller Cangas de Onis, som redan har för ställplats för natten i turistområdena .
Fjärde .- Var i nämnda artikel tre andra stycket använder frasen "med avsikt att stanna och övernatta" utan mer specifikt, det finns en rättslig ställning sådan art att det kan leda till en absurd eftersom den bokstavliga tolkningen av detta kommer att leda till slutsatsen att föraren av ett motorfordon som passerar Spanien, när du gör ett stopp för vila eller sova i några timmar, även i en allmän parkering kommer att överträder regeln, eftersom det betyder att vistas övernattning av så kallade turist läger när som helst, och var som helst.
Fem .- Dessutom finns ett uppenbart missbruk av auktoritet som regel, eftersom det syftar till att reglera frågor som inte omfattas av dess behörighet. Husbil är både en bil och oavsett boende. Som ett fordon och parkering manövrera endast omfattas av kraven i lagen "motorfordonstrafik och trafiksäkerhet" samt trafikreglerna.
Endast när det finns en ockupation av allmänna vägar genom införande av lämpliga delar, såsom markiser, bås, bord och stolar kan betraktas som används som ett medel för camping och först därefter, ombordvarande, eftersom de är de människor de campare skall omfattas av de lagar och förordningar såsom camping Coastal Law, Regulatoriska planer användning av skyddade naturområden eller Coastal lagen.
När ett fordon upptar ett område för städer och mellan städer vägen istället för parkering, respektera tidsfristerna om något, kommer inte att rulla läger delar som går längre än omkretsen av fordonet och inte hälla vätska från transportören, alla fordon , parkeras och husbilen är inget undantag.
Dessutom har Traffic Act, motorfordonstrafik och trafiksäkerhet i artikel 2, Scope följande:
"Bestämmelserna i lagen skall tillämpas i hela landet och tvingade ägare och användare av vägar och allmän mark som lämpar sig för rörlighet, både stads-och linjetrafik ....".
När det gäller sakfrågan - natten förbud mot husbilar på andra platser än auktoriserade turist läger: de klaganden att passagerare i en husbil, när de är inne, utan går utöver den utanför, dvs som inte kan använda eller installera externa komponenter, är fordonet i en situation med "parkerade" och dess passagerare är inte "camping", men med tanke på bristen på tydlighet i lagstiftningen och den rättsliga osäkerhet som det kan uppstå, är nödvändigt att tydligt skilja mellan "camping" och "parkera", bland annat texten till dekretet, en ny punkt som anger att den kommer att betraktas som en fri Camp hem parkering motor när den utförs på platser avsedda för detta ändamål eller när varit stationerade i samma skick som fordon med en högsta tillåtna vikt (MMA) är lika med eller mindre än 3.500kg. som inte kan använda eller installera någon extern faktor oavsett vem som är bebodda eller inte.
Av dessa skäl
PETITION för rådgivning av kultur och turism i Spanien: att denna ansökan genom att vänligt erkänna det och har gjort i tid appell för Återföring mot dekret 280/2007 av den 19 december, och därmed med påståendet anses klagandens yrkande och till ett nytt stycke i texten i artikel tre, tredje stycket skall lyda:
"För detta ändamål skall inte anses som mobila stationen är campade eller parkerat på otillåten områden i städer och mellan städer vägar i enlighet med reglerna i trafik och omsättning som inte överstiger eller utvidga sin omkrets bearbetning eller visning av delar av detta, kan vila på egna hjul eller kilar, och inte lossa avfall ämnen eller på spåret.