• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Böter vid frikamping i Spanien/Portugal ?

F

F.d. 4755

Guest
Sv: Böter vid frikamping i Spanien/Portugal ?

I Sverige har trafikpoliserna krav på sig från staten att ta minst 130.000 fortkörare per år för att minska kostnaderna för skattebetalarna. Dessa pengar ingår i Rikspolisstyrelsens årliga budget för att driva runt verksamheten.
T

Jeg håper virkelig du basererer dette på en "populær-fremstilling" (tabloid) av virkeligheten. At politiet har en inntektspost i sitt budsjett tilsvarende 130000 forelegg for brudd på hastighetsgrensene, synes jeg er helt naturlig. Vi snakker vel her om budsjett, som er en økonomisk oppstilling av kostnader og inntekter i et fremstidsperspektiv, for eksempel ett år. Jeg antar at tallet 130000 baserer seg på erfaringstall (historikk), eventuelt korrigert for utviklingstrender.

Jeg tar egentlig for gitt at det svenske politiet ikke har krav på seg til å få inn disse pengene??
 

tobbeg

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
357
Medlemskap
2025
Sv: Böter vid frikamping i Spanien/Portugal ?

Antalet husbilar ökar år från år och tyvärr är det många som "tar för sig" genom att övernatta på vad dom tycker är bra platser. Lokalbefolkningen är kanske inte alltid lika glada över dess frikampare. Det finns många exempel i vårt land på kommuner som spärrat av lämpliga P-platser och gjort så att husbilar och husvagnar inte kan köra in. Att sedan antalet ställplatser ökar är bara bra. Men att husbilar och husvagnar allt oftare blir bortkörda från vad dom tycker är bra platser, har de ivägkörda egentligen bara sig själva att skylla. Kolla vad reglerna i ex. Spanien och Portugal säger om att övernatta i fordon.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Böter vid frikamping i Spanien/Portugal ?

Lagen i Spanien säger att: (blev förvånad att läsa etta)
det är lika lagligt att parkera en husbil som att parkera en personbil det ses INGEN skillnad emellan dessa fordon.
Ingen Polis har rätt att köra bort dig eller mindre böta dig.
Du har INTE rätt att campa bara att stanna och sova
Ser ut att vara lagar ifrån EU och borde gälla i alla EU länder
skall senare samanställa lagarna på Spanska så att man kan printa ut dem och stoppa dom framför näsan på den polis som kör upp en klockan 5 på morgonen .

Jag är dålig på att översätta, skrivet på juridiskt språk men skall försöka

Lagen säger :

Att genom detta brev, enligt vad som skiljer konstitution. 116 i lag 30/1992 den 26 november om rättsordningen i offentliga förvaltningar och gemensamma förvaltningsförfaranden, och i tid är att överklagandenämnden för reversering mot dekret 280/2007 av den 19 december, BOPA nr 3 av den 04/01/2008, genom att godkänna Tourist Camp förordningen.

Och allt detta grundar sig på följande


BAKGRUND

Första .- Lagen 7 / 2001 av den 22 juni för turism, utgör ramen för turismnäringen i sin tur att definiera begreppet "Camp Freedom", men hänvisar förverkligandet av de krav krävs för varje verksamhet fastställs genom förordning.

Andra .- Eftersom den förordning som avses ordningstal första är daterat före antagandet av lag 7 / 2001 av den 22 juni, enligt ingressen i dekretet nu ifrågasatta

"... Det är nödvändigt att genomföra en uppdatering av den, för att anpassa både till rättslig ram för att återspegla nya användarkrav som följer turismen utvecklas på marknaden."

Tredje .- Artikeln har tre av de omtvistade förordningen med titeln "Free Camping" som definieras i punkt två, som betraktas som sådant och säger:

"Fri camping definieras som en eventuell installation av tält, husvagnar eller andra mobila hem, för avsikt att stanna och sova på andra platser än auktoriserade turist läger."

Fjärde .- att klaganden är ägare till ett fordon som beskrivs som husbil eller husbil som påverkas av de begränsningar av dekret om referens.



grundläggande

Första .- Det är nödvändigt att först förstå samma juridiska identitet som en husbil som avses i direktiv 2001/116/EG, kommissionen av den 20 december 2001 om anpassning till den tekniska utvecklingen av rådets direktiv 1970/156 / EEG om tillnärmning av medlemsstaternas lagstiftning om typgodkännande av motorfordon och släpvagnar vilkas uppfyllelse skall alla medlemsstater.

Alltså i bilaga II till det direktiv 2001/116/EG, i avsnitt 5.1, definieras en husbil som:

"Begreppet" mobila hem ": Ett specialfordon i kategori M fordon konstruerat med boendemöjligheter med minst följande utrustning: sittplatser och bord, sängar, som kan göras om till sittplatser, köksinredningar. Denna utrustning skall vara ordentligt i den beboeliga zonen, även om bordet kan vara utformade för att vara lätt att avlägsna. "

I samma bilaga II, A-1, anges att M fordonen är:

"Motorfordon med minst fyra hjul, konstruerade och byggda för persontransport."

Och i punkt 5, definierar "specialfordon" som:

"Begreppet" särskilda fordon: ett fordon i kategori M, N eller O för person-eller varutransport och spelar en särskild roll för precisa bestämmelser som särskilt organ eller utrustning. "

Det är ett motorfordon är speciellt konstruerade för transport av passagerare.

Andra .- Den mobila hem som ett fordon, är föremål för första trafikreglerna i alla frågor som rör rörlighet och manövrering av stannande och parkering på allmän väg.

I detta syfte bör de allmänna trafikregler som gäller i kapitel VIII (artiklarna 90 till 94), de regler som gäller för manövrar för stannande och parkering på platser som borde göras, metod och form av prestanda, fordon positionering, kommunala förordningar och förbjudna platser, som måste följas av alla fordon i allmänhet.

Den inrättar trafikreglerna andra villkor som måste uppfyllas för att utföra manövern att stoppa eller parkering, så medan alla fordon är rätt parkerade, saknar det betydelse att de åkande är inne på samma och husbilen är inget undantag, utan endast den verksamhet som kan utvecklas i inredningen, såsom matlagning, äta eller sova, överskrider det utsidan genom utsändande av element som går längre än omkretsen av fordonet.

Dessa standarder har funnits i lagstiftningen i de länder som har mest erfarenhet av företeelsen i motor som Tyskland, Frankrike och Italien.

Tre .- Även ingressen till dekret som vi tävlar är en avsiktsförklaring i den meningen att denna förordning är att "... reflektera nya användarkrav som följer av turismen utvecklas marknaden ..." . Med definitionen av vad som gör vild camping menas, i punkt två i artikel tre, är förbjudet i mobila skyddsrum natta på andra platser än auktoriserade turist läger.

Detta är ett förbud mot alla fordons användare bostäder, inklusive husbilar, övernatta i dem, i alla situationer, vilket är en motsägelse med de uppsatta målen, på grund av marknadsutvecklingen i Spanien av husbilar under de senaste åren är sådan att det är nödvändigt att reglera en sådan verklighet, som redan återspeglas i resten av Europeiska gemenskapen, och som regleras i andra regioner i vårt land, som Galicien eller Baskien, eller som håller på att regleras i vissa kommuner i Asturien exempel San Martín del Rey Aurelio eller Cangas de Onis, som redan har för ställplats för natten i turistområdena .

Fjärde .- Var i nämnda artikel tre andra stycket använder frasen "med avsikt att stanna och övernatta" utan mer specifikt, det finns en rättslig ställning sådan art att det kan leda till en absurd eftersom den bokstavliga tolkningen av detta kommer att leda till slutsatsen att föraren av ett motorfordon som passerar Spanien, när du gör ett stopp för vila eller sova i några timmar, även i en allmän parkering kommer att överträder regeln, eftersom det betyder att vistas övernattning av så kallade turist läger när som helst, och var som helst.

Fem .- Dessutom finns ett uppenbart missbruk av auktoritet som regel, eftersom det syftar till att reglera frågor som inte omfattas av dess behörighet. Husbil är både en bil och oavsett boende. Som ett fordon och parkering manövrera endast omfattas av kraven i lagen "motorfordonstrafik och trafiksäkerhet" samt trafikreglerna.

Endast när det finns en ockupation av allmänna vägar genom införande av lämpliga delar, såsom markiser, bås, bord och stolar kan betraktas som används som ett medel för camping och först därefter, ombordvarande, eftersom de är de människor de campare skall omfattas av de lagar och förordningar såsom camping Coastal Law, Regulatoriska planer användning av skyddade naturområden eller Coastal lagen.

När ett fordon upptar ett område för städer och mellan städer vägen istället för parkering, respektera tidsfristerna om något, kommer inte att rulla läger delar som går längre än omkretsen av fordonet och inte hälla vätska från transportören, alla fordon , parkeras och husbilen är inget undantag.

Dessutom har Traffic Act, motorfordonstrafik och trafiksäkerhet i artikel 2, Scope följande:

"Bestämmelserna i lagen skall tillämpas i hela landet och tvingade ägare och användare av vägar och allmän mark som lämpar sig för rörlighet, både stads-och linjetrafik ....".

När det gäller sakfrågan - natten förbud mot husbilar på andra platser än auktoriserade turist läger: de klaganden att passagerare i en husbil, när de är inne, utan går utöver den utanför, dvs som inte kan använda eller installera externa komponenter, är fordonet i en situation med "parkerade" och dess passagerare är inte "camping", men med tanke på bristen på tydlighet i lagstiftningen och den rättsliga osäkerhet som det kan uppstå, är nödvändigt att tydligt skilja mellan "camping" och "parkera", bland annat texten till dekretet, en ny punkt som anger att den kommer att betraktas som en fri Camp hem parkering motor när den utförs på platser avsedda för detta ändamål eller när varit stationerade i samma skick som fordon med en högsta tillåtna vikt (MMA) är lika med eller mindre än 3.500kg. som inte kan använda eller installera någon extern faktor oavsett vem som är bebodda eller inte.


Av dessa skäl

PETITION för rådgivning av kultur och turism i Spanien: att denna ansökan genom att vänligt erkänna det och har gjort i tid appell för Återföring mot dekret 280/2007 av den 19 december, och därmed med påståendet anses klagandens yrkande och till ett nytt stycke i texten i artikel tre, tredje stycket skall lyda:

"För detta ändamål skall inte anses som mobila stationen är campade eller parkerat på otillåten områden i städer och mellan städer vägar i enlighet med reglerna i trafik och omsättning som inte överstiger eller utvidga sin omkrets bearbetning eller visning av delar av detta, kan vila på egna hjul eller kilar, och inte lossa avfall ämnen eller på spåret.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Böter vid frikamping i Spanien/Portugal ?

URL till statens officiella bolitin ley 30 / 1992 de 26 de Noviembre

Det räcker att printa ut Ley 30 med kompliment

http://www.boe.es/boe/dias/1999/01/14/pdfs/A01739-01755.pdf

Ungefär sju miljoner människor varje år väljer att slå läger på 1.200 campingplatser i spanskt territorium. Dessa utrymmen är avsedda för semester utomhus, i kontakt med naturen, och finns främst i områden med turistattraktion. Detta är lagligt alternativ till camping i Spanien, som de flesta föredra på grund av de bekvämligheter som erbjuds av anläggningar (toaletter, bord, bänkar och tvätt), och framför allt säkerhet. Men inte alla listor över campingplatser, eller alla de människor som väljer att tillbringa en semester i ett tält eller en husbil finner dessa attraktiva. Varje autonom region har sina egna regler om detta, och några förbjuder fri camping, men det finns en förordning "grundlag" från 1966, som på sätt och vis håller lokala föreskrifter att begränsar till vissa små områden, och i undantagsfall, tillfällig, , för personer som flyttar runt i landet. (Ex Engelska asfaltsläggare som komunerna vill köra bort) I artikel 46.1 i beslutat den 28 juli 1966 att "utanför turist lägren, kan inte vara installerade på mer än tre tält eller husvagn, men i inget fall får överstiga 10 campare, eller förlängd campingen på samma plats under tre dagar. Det är underförstått att lägret är gemensamt mellan grupperna när det finns en rörelse inom 500 meter. " (Feria Circus E.t.c). Således kan du utföra ett kontrollerat rörande läger, och under dessa förhållanden. Den rörliga turismen avser turism , när de flyttar från ett ställe till ett annat utan att ta en bas för verksamheten, och sedan besöka området. Dessutom andra samhällen definierar möjligheten till camping i "ordning för passage", dvs när avlägsna områden bara kan nås till fots, eller En bas för en utflykt där det inte finns vägar
 
Senast redigerad av en moderator:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Sv: Böter vid frikamping i Spanien/Portugal ?

Vi står nu med tre andra Svenskar i Garrucha hamn. Här har påtalats 24 timmars parkeringsregeln. Detta får till följd av att alla kör ut på dagarna och står strandnära och sedan in till någon parkering och står lagligt i staden. Under en utflykt en 5 km söderut så hittade vi en jätteparkering märkt publik vanlig parkering med plats för 100 bilar. Ligger utanför ett konkat hotell och på krypavstånd till golf och gångavstånd till strand. Bra laglig asfaltparkering i 24 timmar på kordinaterna N 37 09 24 W 01 49 51.
 
Senast ändrad:
Toppen