F
F.d. 14497
Guest
Sv: Bästa kolgrill.
Hej, det sista är av stor vikt, ölen!! vi som kolgrillar behöver inte stressa, utan tycker det är en underbar tid att se hur kolen intar sin rätta färg och förbereder sig för att mottaga det marinerande köttet/fisken som sedan avnjutes till ertt glas rött.Vad det gäller smaken kol/gas spelar det ingen roll på smaken, köttsaften rinner ner och förångas upp till köttet igen, men blöt(5 min) en näve ekspån och lägg på glöden när grillningen börjar, och du har ytterligare förhöjd smakuppldevelse.
//W hörde inte detta inlägg till gnälltråden....... lowelowe
Varför kolgrill??
Det tar lång tid innan man får upp värmen.
Man får släpa med sig (ofta) skitiga kolsäckar i HB'n.
När kolen (briketterna) väl tagit fyr så tar det många många timmar innan den kallnar så man kan lasta in den.
Var göra av obrunnen kol och varm aska. Sådant slänger man inte i naturen hur som helst.
Allt detta tröttnade jag på så jag köpte en lätt och smidig gasolgrill.
-En Primus Vidar. Finns på Jula för 799:- tror jag det var jag betalade. Engångs gasflaska kostar 19:- och räcker till flera grillningar.
Recension: Mijaou pÃ¥ burkjakt » Test av Primus Vidar BBQ
Ja, jag vet att de kolgrillsfrälsta säger att det inte blir samma smak, men vill man ha lite rökt smak på grillningen så köper man en flaska flytande rök (liquid smoke) och blandar i marinaden.
Som jag skrev i en annan tråd: Enda nackdelen med gasolgrill är att man bara hinner med en öl innan den är varm.
God grill på er allihop.
//W
Hej, det sista är av stor vikt, ölen!! vi som kolgrillar behöver inte stressa, utan tycker det är en underbar tid att se hur kolen intar sin rätta färg och förbereder sig för att mottaga det marinerande köttet/fisken som sedan avnjutes till ertt glas rött.Vad det gäller smaken kol/gas spelar det ingen roll på smaken, köttsaften rinner ner och förångas upp till köttet igen, men blöt(5 min) en näve ekspån och lägg på glöden när grillningen börjar, och du har ytterligare förhöjd smakuppldevelse.
//W hörde inte detta inlägg till gnälltråden....... lowelowe