• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bästa kolgrill.

F

F.d. 53065

Guest
Vill ha tips på en bra utegrill att ha med sig i husbilen.:mat::mh4:
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Bästa kolgrill.

Vi har den här lilla 4-kantiga grillen.
Passar bra i husbil å båt.
Go-Anywhere®

Passar bäst med briketter tycker jag - å det går att strypa lufttillförseln så att ev överblivet kol/briketter finns kvar till nästa tillfälle.
Smidigast är om man har en liten pall eller ett bord eller liknande att ställa den på.
Vi har den i en plastsäck.
 

Helene & Micke

HBK Medlem
Inlägg
358
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
4993
Medlemskap
2024
Sv: Bästa kolgrill.

Hej.
Vi har en Landmann, klotgrill ca. 40 cm hög. Det finns en liknande vid märke Weber. Den har en inre skål där man lägger kolet, vilket gör att den är lätt att rengöra. Vi är jättenöjda med den.
Vänligen /Helene & Micke
 

Ulla&JP

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Falköping
HBK-Nr
295
Medlemskap
2024
Sv: Bästa kolgrill.

Hej.
Den bekvämaste och smidigaste kolgirill vi haft!
Köpte en ny likadan i år, den förra hade varit med i ur och skur (bl.a. skyfall i Kroatien) i fyra år! Den började bli lite rostig efter det!

Ferraboli PicNic - Pinal

Snabb leverans och inga problem för oss!

MVH
Ulla & J-P
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Bästa kolgrill.

Vi har köpt en sådan här:
Grilltunna mini - Jula AB
Funkar jättebra än så länge, och det är en fördel att man även kan lägga kol i locket, för att få dubbelt så stor grillyta!

/Jessika
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Bästa kolgrill.

Vi har köpt en sådan här:
Grilltunna mini - Jula AB
Funkar jättebra än så länge, och det är en fördel att man även kan lägga kol i locket, för att få dubbelt så stor grillyta!

/Jessika

Håller med, vi har haft en likadan fast vi köpt den på Biltema för samma pris, den har hängt med oss i 4 år.

Ett prisvärt val av grill som ger bra glöd, väger lite och tar liten plats.

//Tommy
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Bästa kolgrill.

Vi skaffade weber's smokey joe för
5 år sedan, grillar i 2-4gånger var helg o fortfarande samma galler uppe o nere, mycket hög kvalitet. Efter man har grillat stänger man bara luftintaget i locket o nere på grillen så svalnar den helt på 1-1,5timme så det e bara att sätta in den i bilen. Nackdelen är att den är låg, men jag har den på ett bord när jag grillar(Bordet är liten tältstol med skiva från kama) Staffan
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Bästa kolgrill.

När man har en "låg" grill så glöm inte att skaffa en "minerit" skiva ( minerit är en blandning av cement och gips och sitter oftast i soprum för att stoppa brand) att lägga under grillen så bräns inte gräs eller asfalt ..
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Bästa kolgrill.

Till er med Grilltunna
Skaffa fyra rör i passande längd så slipper ni ligga på knä och Grilla.

Tant Sture

Såå jobbigt är det inte, men tack för tipset! När vi använt den några gånger till kanske vi fixar några rör, men än så länge jobbar vi på att ha så få prylar som möjligt att hålla ordning på! :) Vi är ju nya som husbilsägare, så vi har inte riktigt fått in snitsen på var allt ska vara och i vilken ordning allt ska packas, säkras osv...

/Jessika
 
F

F.d. 5080

Guest
Sv: Bästa kolgrill.

Hej!

Jag använder också den lilla grilltunnan. Helt suverän grill till det priset. Glöden håller sig fin länge. Ett stort plus upptäckte jag förra helgen jag grillade och det började regna. Stängde locket och "låste" den. Sedan var det en barnlek att bära in den i skydd, öppna den och grilla vidare. Inte många grillar det funkar på.:)

//Lasse Kba
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bästa kolgrill.

Jag köpte en Cobb grill.
Med deras briketter så är det klart att grilla 2 min efter tändning
och går att grilla på i över 1 timma.
Varför jag köpte den var bl.a för att på många ställplatser i Tyskland
var denna grill den enda som var godkänd att använda där. Den går t.om att ställa på bordet och grilla om man så vill .
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Bästa kolgrill.

Ett annat alternativ är Cobb grillen - vanlig bland båtfolk då den inte blir varm på utsidan. Om man grillar ute i naturen kan man bära den med sig tillbaka till husbilen direkt. Den måste dock få brinna ut innan man kan ställa in den i bilen igen - risk för kolosförgiftning annars!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Bästa kolgrill.

Som några nämnt så bränner de låga grillarna sönder gräset. Det återkommer inte mer den säsongen. Lika effektivt som ogräsbränning. Så använda gärna skydd, pall, bord, ben eller hitta en grusplats. För grilla bör man! :)

:-/<rister

PS! Många campingplatser söderut förbjuder låga grillar.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bästa kolgrill.

Som några nämnt så bränner de låga grillarna sönder gräset. Det återkommer inte mer den säsongen. Lika effektivt som ogräsbränning. Så använda gärna skydd, pall, bord, ben eller hitta en grusplats. För grilla bör man! :)

:-/<rister

PS! Många campingplatser söderut förbjuder låga grillar.

Cobb grillen kan du ställa på bordet.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Bästa kolgrill.

Hej.
Den bekvämaste och smidigaste kolgirill vi haft!
Köpte en ny likadan i år, den förra hade varit med i ur och skur (bl.a. skyfall i Kroatien) i fyra år! Den började bli lite rostig efter det!

Ferraboli PicNic - Pinal

Snabb leverans och inga problem för oss!

MVH
Ulla & J-P


Vi köpte en Ferrabolic för många herrans år sen i Italien och ha rletat efter en sådan de senaste fem-sex åren. Tycker den är kanonbra, liten, lätt och smidig i hopfällbart skick, får plats i en ICA-kasse men ändå stor grillyta och med justerbar grillhöjd, Nu kommer vi att beställa en omgående när vi kommer tillbaka från Kroatien, Stort tack Ulla & J-P för tipset. Den gamla är så rostskadad så vill knappt visa den för andra.
Hälsningar Bertil o Bettan
 
F

F.d. 24320

Guest
Sv: Bästa kolgrill.

Köpte denna LANDMANN PICCOLINO ANTRAZIT i kalmar innan helgen och har använt den två gånger än sålänge.
Funkar bra och tar liten plats. Ren och lättanvänd och ganska lagom för två personer.
Kvalliten känns dock inte som den bästa men man får vad man betalar för och förhoppningsvis klarar den sommaren iaf.
mvh Benny & Camilla
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Bästa kolgrill.

Varför kolgrill??
Det tar lång tid innan man får upp värmen.
Man får släpa med sig (ofta) skitiga kolsäckar i HB'n.
När kolen (briketterna) väl tagit fyr så tar det många många timmar innan den kallnar så man kan lasta in den.

Var göra av obrunnen kol och varm aska. Sådant slänger man inte i naturen hur som helst.

Allt detta tröttnade jag på så jag köpte en lätt och smidig gasolgrill.
-En Primus Vidar. Finns på Jula för 799:- tror jag det var jag betalade. Engångs gasflaska kostar 19:- och räcker till flera grillningar.

Recension: Mijaou pÃ¥ burkjakt » Test av Primus Vidar BBQ

Ja, jag vet att de kolgrillsfrälsta säger att det inte blir samma smak, men vill man ha lite rökt smak på grillningen så köper man en flaska flytande rök (liquid smoke) och blandar i marinaden.

Som jag skrev i en annan tråd: Enda nackdelen med gasolgrill är att man bara hinner med en öl innan den är varm.
God grill på er allihop.
:)
//W
 
Toppen