• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Böter vid frikamping i Spanien/Portugal ?

Yvonne & Lars A

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
3361
Medlemskap
2025
Vi har vid några tillfällen fåt höra att "någon" har fått böter vid frikamping i Spanien och Portugal. "Någon" har fått inbetalningskort på 150 Euro som skickats hem, utan att någon påtalat något, inbetalningen "dök bara upp" "Några" har fått betala 20 Euro/person som befann sig i husbilen, som böter till polisen. Har någon verkligen råkat ut för något av detta, eller är det en skröna som går runt på en del campingar här i Spanien ?

Lars A

F

F.d. 25023

Guest
Sv: Böter vid frikamping i Spanien/Portugal ?

Har aldrig sett att någon fått en böteslapp. Vi har nog hört att så skett men aldrig någon vi mött, eller vi själva.... Och vi fricampar 99%.

Bortkörda har vi blivit få gånger men aldrig ens hotats med böter hiitils i Spanien, en gång i Portugal sa polisen att vi skulle få böter om vi återkommer till samma plats (de skrev upp allas reg,nr), men då fricampade vi i en naturpark. Det visste inte vi, då de tidigare fricamparna brukade riva ner skyltarna som påpekade detta.

:msn_thumbup:
Jag vill tro att det är en skröna!

hälsning
jyrki

F

F.d. 53074

Guest

Absolut en skröna! Vi åker mycket på Spanien eftersom vi har ett boende även där. Vi frikampar alltid. Det har blivit några gånger så här långt...

Kjell :D

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Tyvärr kan jag inte svara på din frågar men tror att det är fullt möjligt i dessa tider.
Länder som Spanien och Portugal har fått extremt dålig ekonomi och regeringarna lyfter ut polisväsendet och gör de till en egna självfinansierad rörelseenheter för att inte belasta underskottet i stadsapparaten.
Det är ruggigt värre med denna utveckling som sker inom EU med krav att hålla budgetunderskottet under de 3 % som EU accepterar.
Poliserna får helt enkelt jobba ihop sin egen lön genom att bötfälla så många som möjligt.
Här kommer turisterna in som en tacksam målgrupp att dra in pengar på.

I österrike har man fått igenom att turisterna kan få böta upp till 4000 € om man saknar vinjett. ( läs www.Trafiklget - Vghjlp - Bilorganisationer - Motorvgsavgifter - Bila i Europa.se )
Det påstås t.o.m. att polisen har rätt att ta varor som ersättning i din husbil, de tar kameror, LCD TV, GPS-utrustning eller dina aluminiumfäljar för att omsätta detta senare till pengar för böterna. Det finns alltså ingen rimlighet i bötesstraffen i förhållande till brottet man begår.
Man skyr inga medel idag för att få in pengar.

[FONT=&quot]Man tror knappt det är sant men så illa är det. [/FONT]

F

F.d. 29752

Guest

Hej!

Det som T.Rantzow säger i första stycket om Spanien är nog baserat på hörsägen och saknar verklighetsförankring. Vi räknar oss som bosatta i Spanien under vintrarna. Sant är att poliserna numera bötfäller flera än tidigare, men det rör sig om fortkörare, rattfyllerister och dom som bryter om reglerna för att köra utlandsregistrerade fordon. I en kommun fördelar kommunledningen böterna till bilister som kört prickfritt under året.

Vänligen
Pehr

Redigerat: Titta på bifogad fil Sydkusten - Svenskarnas egen lokaltidning i Spanien, Costa del Sol

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53498

Guest

T.Rantzow, det du skriver, vet du att det är så, i så fall på vilket sätt vet du det. Har du träffat någon som själv blivit utsatt på det sätt du säger? Innan man tar till sig påståenden är det noga med att vara källkritisk. Om du inte har och kan visa belägg för dina påståenden är det bara beklämmande att de framförs på detta sätt.

pirat

HBK Intresserad
Kommun
Kristianstad

Tyvärr kan jag inte svara på din frågar men tror att det är fullt möjligt i dessa tider.
Länder som Spanien och Portugal har fått extremt dålig ekonomi och regeringarna lyfter ut polisväsendet och gör de till en egna självfinansierad rörelseenheter för att inte belasta underskottet i stadsapparaten.
Det är ruggigt värre med denna utveckling som sker inom EU med krav att hålla budgetunderskottet under de 3 % som EU accepterar.
Poliserna får helt enkelt jobba ihop sin egen lön genom att bötfälla så många som möjligt.
Här kommer turisterna in som en tacksam målgrupp att dra in pengar på.

I österrike har man fått igenom att turisterna kan få böta upp till 4000 € om man saknar vinjett. ( läs www.Trafiklget - Vghjlp - Bilorganisationer - Motorvgsavgifter - Bila i Europa.se )
Det påstås t.o.m. att polisen har rätt att ta varor som ersättning i din husbil, de tar kameror, LCD TV, GPS-utrustning eller dina aluminiumfäljar för att omsätta detta senare till pengar för böterna. Det finns alltså ingen rimlighet i bötesstraffen i förhållande till brottet man begår.
Man skyr inga medel idag för att få in pengar.

[FONT=&quot]Man tror knappt det är sant men så illa är det. [/FONT]

Har du bevis för dessa påstående eller det är en kompis bror som har berättat detta??
En självfinanserande polismyndighet????

Piraten

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Jag kan förstå att man inte vill läsa ett sådant inlägg som jag skrev, väldigt negativt och tråkigt, knappast något man blir glad över.

Men lite förvånad blev jag över den kraftiga reaktionen om trafikpolisens arbete.
I Sverige har trafikpoliserna krav på sig från staten att ta minst 130.000 fortkörare per år för att minska kostnaderna för skattebetalarna. Dessa pengar ingår i Rikspolisstyrelsens årliga budget för att driva runt verksamheten.
Nu tar man ca 200.000 fortkörare per år och dessa botpengar fungera då som en insats till finansieringen av trafikpolisens arbete.
Så fungerar det också i andra länder, mer eller mindre. Inget konstigt med detta, eller…
Det kommer att bli många statliga enheter i framtiden som får krav på sig att bli själv- finansierade.

Citat från Anders & Carina ”Innan man tar till sig påståenden är det noga med att vara källkritisk ” Att poliserna i Österrike kan ta varor motsvarande bötesbeloppet.

Eftersom du vill fördjupa dig i detta påstående så skickar jag dig ett privat mail med namn och telefonnummer till den person som har blivet utsatt för detta i Österrike.
Det är en kollega till mig som skulle bli skitsur om jag skrev ut hans namn i HBK.

Jag ifrågasatte också påstående men vederbörande påstod att polisen visade upp texten i trafikförordningen att de hade tillåtelse att utmäta gods motsvarande bötesbeloppet.
Därför skrev jag också lite försiktigt” Det påstås…..

T

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Kom från två dagars fricamping i ADRA. kollade lite platser på väg mot som alla säger underbara Almerimar. Inte en enda övernattande husbil såg vi.Förklaringen kom när vi träffade en annan svensk i Almerimar och här hade alla husbilarna blivit ivägkörda. Fortsatte att kolla efter vägen men en del kommuner hade tydliga skyltar med besked om böter på 90 E. Så inatt fick det bli camping med CC check. Nu är frågan vilka kommuner är husbilsvänliga österut????

F

F.d. 25023

Guest

Hej igen Sharky!:)

Innan Almerimar fricampade vi i Calahonda, helt ok trots skyltar, fin strand och många bilar!

I Almerimar i hamnen, formell ställplats, pris vet jag inte, då kostade det inget.

Efter det på Entrevista precis innan S Juan de Terrenos, mellan vägen och havet, storslaget, massor med bilar.

Sedan mitt i Aguilas, 50 meter innan Mercadona nästan mittemot polistationen, helt ok nära centrum. Annars parkerar man där i hamnen, nära Turistinformationen.

Nästa natt nära playa de Mazarron, på väg mot Isla Plana, vänster sida av vägen, på gatan vid en icke färdig urbanisation, underbar havsutsikt!

I morgon fortsätter vi mot Italien. Hoppas att ni hittar fricampingar, det finns många utöver dessa på denna kust, såg bilar på många andra platser.

hälsning
jyrki

F

F.d. 53498

Guest

T Rantzow. Jag har sänt dig ett privat mail. Det var inte det du skrev om Österrike jag reagerade mot. Det var dom svepande formuleringarna om Spanien och Portugal som jag fann tveksamma.

Att polisen i Österrike kan ta gods i beslag för betalningssäkring tror jag säkert, samma sak kan ske gentemot utlänningar i de flesta länder i världen, även Sverige.

Jag förvånar mig lite över din tolkning av finansieringen av trafikpolisen. Den känner jag inte igen. Jag tror att en sådan finansiering skulle strida mot många EU regler vad gäller rättssäkerhet.

Jag vet att det finns ett "beting" på antalet utandningsprov som skall tas. Det är en tveksam metod. Då finns risken att man ställer sig där risken att ta fast nån är så liten som möjligt. För tar man fast någon så kräver det merjobb och då hinner man inte med så många prov. Men att det finns ett önskemål om ett visst antal fortkörningsböter låter inte sant. Dessutom tillfaller bötesbelopp statskassan och inte polismyndigheten.

Så Rantzow du har inte övertygat mig än.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Tack Jyrki och Anita för informationen.

Vi kände ej till den formella ställplatsen i Almerimar. Men fricamping på denna plats är bara att glömma. Det märkliga på denna
halvö var att vi inte såg eller mötte en enda annan husbil. Beror det på att här verkade det vara många "strykare" eller annat löst folk i trakten eller har alla blivit bortkörda.
Vi såg många platser som såg jättefina och man blir betänksam om varför ingen annan
inte tagit dessa platserna

Avo o Laila

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1338
Medlemskap
2021

Hej! Utanför Almerimar finns en mycket frekventerad "fricamping" Guardias Viejas.Är det någon som vet hur läget är där? Bifogar bild.

Mvh. Avo o Laila

Bilagor

• Solresan-08 400.jpg
    Solresan-08 400.jpg
    1,5 MB · Visningar: 2
  • Solresan-08 411.jpg
    Solresan-08 411.jpg
    1,3 MB · Visningar: 3

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Hej Anders

Visst kan man förenklat säga att fortkörningsböterna går till staten då Rikspolisstyrelsen lyder under statsmakten.
Men jag tror knappast att böterna fördelas om till någon annan statlig enhet, typ Försäkringskassan.

Jag har fått ett antal fortkörningsböter i mina yngre dagar, då mitt största intresse var köra fort med mittmotorbilar.
Ett tag kom de så ofta med posten att min fru trodde jag hade beställt något på avbetalning.
Och en sak kommer jag speciellt ihåg, mottagaren på inbetalningarna var alltid Rikspolisstyrelsen.

Ps. Lelle 22 som är erfaren trevlig polis verkar inte följa diskussionen, så vi kommer nog ingen vart.
Förslag: Vi lägger ner vår tråd, inget roligt ämne.

[FONT=&quot] T[/FONT]

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Idag på dagen har vi stått helt underbart norr om Carboneras. En dag på Playa los Algarobicos. För bra för att vara sant och ingen annan husbil i närheten. Något verkar lurt. Kordinaterna är N 37 01 18 W 01 52 46. Eftersom ingen annan dök upp så körde vi vidare. Vi såg många husbilar 6 km söder om Mojacar , här stod vi vid en bar och man skulle gynna baren med en öl. Vi han bara precis parkera så kom lokalpolisen och började skriva. Vi frågade då vad som gällde. Då sa de följande: Man får inte campa ( sova i bil på stränderna i Spanien). På fråga var vi skulle ta vägen fick vi till svar :
vilken vanlig parkering som helst i tätort , bra sa vi då kör vi och parkerar utanför polisstationen de svarade att det går bra. Efter en stranddag så var stadsparkering precis vad vi ville ha med restauranger osv.... Vi är nu på en jätteparkering i Mojacar här finns plats för alla bortkörda. Kordinaterna N 37 08 25 W 01 51 12

F

F.d. 53078

Guest

Komunerna har Ingen rätt att böta för fricamping.

Många kommuner vill ha rätten att kunna köra iväg O-önskade gäster som ökar kriminaliteten och då får dom skötsamma lida för det.

Här i Fuengirola är det på förslag att upprätta en liten bevakad ställplats
vi får hoppas att det blir av

Det härjar ligor som falska poliser som roar sig med att ta böter kanske har T.Rantzow råkat ut för dom. Dom låtsades vara poliser och köpte komplett uniform.
Om ni misstänker att det är en fals polis begär legitimation inte brickan
Dom har plockar t värdesaker av folk som inte har haft pengar att betala böter.

F

F.d. 53498

Guest

T Rantzow. Jag tycker defenetivt inte att du lyckas förklara något för mig. Jag har också som gammal rallyåkare och banracingåkare kört fort ibland, framförallt på avlysta sträckor och på bilbanor. Om sanningen skall fram också på allmänna vägar.

Jag tycker mig också vara en erfaren fd.polis, dock inte inom trafikpolisen. Nej T Rantzow jag förstår att du vill lägga ner. Det skulle jag också vilja om jag insåg att mina inlägg och mina argument rimmade illa med verkligheten. Du vill lägga ner, inte jag. Jag är beredd att ta diskussionen om olämpligheten att föra vidare obelagt skvaller. Saker som bara skapar förvirring och skrönor hos folk. Tyvärr Rantzow, hur trevlig du än verkar, så bidrar du till att felaktiga uppfattningar skapas hos dom som läser vad du skriver. Hoppas att du förstår att detta inte är riktat mot dig som person, det är bara riktat mot de felaktiga uppgifter som du framför. Det gäller att veta innan man skriver, inte tro utan att man vet.
I övrigt
Kram på dig T Rantzow alla har rätt att tycka och tro vad man vill, men skall man föra det vidare till andra bör det trots allt finnas lite kunskap istället för allmänt antagande bakom.
Med detta är jag beredd att lägga ner diskussionen.
Anders

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Läste för några år seda om ett par som fick böta i Portugal för övernattning vid en motorväg, man får tydligen inte övernatta på rastplatser där.
Något nytt om detta?

Jägarn:confused:

Toppen