• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Böter per post från Tyskland

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.154
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag fick idag detta brev från någon som påstår att det kommer ifrån Polizei.. ...
Kollar man retur adressen på kuvertet så går den till Salzburg :swoon:
Men brevet är tjusigt skrivet....eller.?.

Undra vad som händer om man registrerar sig enligt baksidan av brevet...
Användarnamn... Kolla brevet
Lösenord.... Kolla brevet

Någon som fått liknande

IMG_20230713_174938_edit_17312957291107.jpg

IMG_20230713_173412_edit_16534601319871.jpg

IMG_20230713_173425_edit_16427437584992.jpg

IMG_20230713_173437_edit_16441012833948.jpg
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Har inte läst så noga men noterar att man klarar att skriva ett "å" men inte ett "ö". Inte seriöst, bara släng.

Kan berätta en episod som kanske tangerar detta men inte båg:
Fick ett tjockt brev från politi i Husum, Tyskland för någon månad sedan där de påstod att jag smitit från en tankning utan att betala en uppgiven summa. Det styrktes av foto där frugan stod vid sidan och matade in uppgifter för Visa-kortet och jag tankade bilen. Dessutom var det med en bild på mig inne på tappen där jag gör en uppgiven gest.

Hela anmälan redogjordes för grundligt på redig, korrekt svenska (inte maskinöversatt) med alla sina formalia, samt linjerade sidor där jag skulle avge en redogörelse. Dessutom exakt samma på tyska. Det förklarar kuvertets tjocklek.
Allt undertecknat av handläggaren med adress, telefon o e-postadress.

Vi kunde minnas att vi tankat i Husum men i övrigt hade vi svaga minnen av det hela. Kollade kontot och inget hade dragits!

Bilden med min uppgivna gest gav oss ett svagt minne av att vi var osäkra på att allt var som det skulle men deras ointresse av mig övertygade oss om att allt var som det skulle.

Jag beskrev på svenska vad vi kom ihåg av det hela och frågade efter kontonummer dit vi kunde betala. Efter några veckor Kom svaret att man nöjde sig med ersättning för dieseln.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.154
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag kan ju också kolla mina Dvr inspelningar eftersom det sparas i ca 2 månader... (4 kameror spelas in runt hb när motorn startas och körs)
Tiden de skriver är 06-06-2023 kl. 15:22...
Fick ett liknande vid hemresan förra året... Betalade inte och inget har jag hört... Ännu :twitcy:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.154
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hittade lite mer om dessa prickar... Enligt brevet körde jag 10km för fort...

Från 21 km/h för fort får du 1 prick.
Från 25 km/h för fort inom tättbebyggt område får du 2 prickar, samt utanför tättbebyggt område från 30 km/h for fort.

Indraget körkort sker alltid vid en hastighetsöverträdelse vid 30 km/h för fort inom tättbebyggt område och vid 40 km/h för fort utanför tättbebyggt område.
Körkortet dras in minst 1 månad, men återlämnas efter spärrtiden till skillnad från när du samlat ihop 8 prickar. En körkortsåterkallelse innebär alltid att du minst samlar på dig 2 prickar.

Körkortet dras även in i minst 1 månad om du åker dit för fortkörning med mer än 25 km/h för fort 2 gånger under loppet av ett år.

Vårdslöshet i trafik innebär alltid 2 prickar och minst 3 månaders körkortsindragning samt penningböter och i allvarliga fall leder det till åtal.

Har du bara 1 prick i registret så försvinner den efter 2 år och 6 månader.
Har du 2 prickar så försvinner dom efter 5 år.
Har du fått 3 prickar eller fler så försvinner dom efter 10 år.
__________________
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Fick mitt indraget för en förseelse i Danmark som låg två år tillbaka i tiden + dryga böter typ 8000 Sek o det var vid ett väg bygge där jag inte kom ner i hastighet fort nog 14 km över tillåtet Resultat blev att mott svenska körkort inte gällde i Danmark i två år.
 
Senast ändrad:

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Fick ett liknande fast det var ett foto på mig bakom ratten förra året, böter 20 euro, gick in på min bank och dom kollade upp att allt stod rätt till ,dvs att det inte var bluff
sen fixade dom så det blev betalt
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Ett äkta brev hade innehållit ett foto
Tror detta är fake
Kontakta polisen i orten det gäller via mail och skriv på engelska
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Hittade lite mer om dessa prickar... Enligt brevet körde jag 10km för fort...

Från 21 km/h för fort får du 1 prick.
Från 25 km/h för fort inom tättbebyggt område får du 2 prickar, samt utanför tättbebyggt område från 30 km/h for fort.

Indraget körkort sker alltid vid en hastighetsöverträdelse vid 30 km/h för fort inom tättbebyggt område och vid 40 km/h för fort utanför tättbebyggt område.
Körkortet dras in minst 1 månad, men återlämnas efter spärrtiden till skillnad från när du samlat ihop 8 prickar. En körkortsåterkallelse innebär alltid att du minst samlar på dig 2 prickar.

Körkortet dras även in i minst 1 månad om du åker dit för fortkörning med mer än 25 km/h för fort 2 gånger under loppet av ett år.

Vårdslöshet i trafik innebär alltid 2 prickar och minst 3 månaders körkortsindragning samt penningböter och i allvarliga fall leder det till åtal.

Har du bara 1 prick i registret så försvinner den efter 2 år och 6 månader.
Har du 2 prickar så försvinner dom efter 5 år.
Har du fått 3 prickar eller fler så försvinner dom efter 10 år.
__________________
"Punkte in Flensburg" gäller bara tyskar.

Kan en utländsk myndighet dra in ett svenskt körkort??? Inom EU, utanför EU, någon skillnad. Någon som vet.

Se i övrigt: Punkte in Flensburg: Wie entstehen und wann verfallen Punkte?
 
F

F.d. 73249

Guest
jag körde för fort av motorvägen i harz här i sommer, så blixten då det var sent på kvällen.
jag fick likadan brev på båda tyska o svenska, med lite konstig översättning.
jag fick 2 brev ett på tyska o ett på svenska. 30 euro kostade det
fast från polisen i harz
det som skiljar är att där följde med en fin bild på mej i bilen.
inget om att logga in
du måste ju veta om du var på den plats vid det tidspunkt
har du det tror jag faktiskt det är äkta, men skriv till dom o kolla
du får nock svar rätt snabbt
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Jag fick idag detta brev från någon som påstår att det kommer ifrån Polizei.. ...
Kollar man retur adressen på kuvertet så går den till Salzburg :swoon:
Men brevet är tjusigt skrivet....eller.?.

Undra vad som händer om man registrerar sig enligt baksidan av brevet...
Användarnamn... Kolla brevet
Lösenord.... Kolla brevet

Någon som fått liknande

Visa bilaga 229399

Visa bilaga 229400

Visa bilaga 229401

Visa bilaga 229402
Har i min yrkesverksamma tid jobbat med motsvarande ärenden. I min värld så är detta inget fejk, ditt fordon har säkert passerat en fartkamera Eller så är det en liknade regskylt, Litauen har ju snarlika skyltar. Nu har man valt att inte lägga ut fotot i brevet utan du måste logga in för att se foton från kameran.

Känns lite tokigt att lägga ut inloggningsuppgifterna offentligt. Nu kan vem som helst gå in på länken och erkänna förseelsen.

Om man bara ignorerar motsvarande ärenden så finns möjligheten att det överlämnas till privata aktörer som lever på att driva in böter inom EU och då kan det bli riktigt kostsamt.
 
Senast ändrad:

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Ett äkta brev hade innehållit ett foto
Tror detta är fake
Kontakta polisen i orten det gäller via mail och skriv på engelska
Det blev allt vanligare att inte lägga till ett foto, utan att be delinkventen att logga in, jag fick samma slags brevet för ett antal år sen. Detta brev är inget fejk. Och som sagt, telefonnumret stämmer också -> då kan man väl ringa om man betvivlar nånting.

@muskatten försök gärna att logga in - och kanske ta bort personliga uppgifter såsom lösenord osv. nästa gången :)

gällande körkortet: det är endast tyska medborgare som får såna prickar i Flensborg. Det kan dock ske att en myndighet utomlands drar in körkortet, men det kommer att skickas till myndigheterna i hemlandet. Man kan få ett körförbud utomlands.
 

Stefan59

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
966
Medlemskap
2027
Har fått liknande brev och när jag loggade in så var där en fin bild på mig så det var bara att betala
 
Toppen