• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Böter från Tyskland?

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.257
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Att bekämpa brott är inte alltid lönsamt. Men att inte göra det är i längden så fruktansvärt olönsamt!
Ja, om man är kriminell och försöker skicka bluffakturor på påhittade trafikförseelser som KawaMal funderade på så kanske de skall fundera på lönsamheten i sina upplägg. Jag tror inte myndigheter skyfflar runt inkomna bötesbelopp till "olika bolag, konton och ”"målvakter"” för att i praktiken omöjliggöra spårning". Ibland kan det vara bra att läsa ovanförliggande inlägg innan man svarar på ett specifikt inlägg. Jag svarade alltså på inlägg #16.

//Michael, medlem
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
515
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Jag tror absolut inte att detta är någon skojare då både kuvert med Kiels namn m.m. samt räkningar verkar riktiga @
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Finns det något enkelt sätt för mottagaren att kolla om ett ”bötesbrev” från något annat land är äkta eller en bluff? Det är ju ganska enkelt för bluffare att fota t.ex. svenska fordon, ta reda på ägaren och skicka ett brev som ser officiellt ut med en påstådd överträdelse och inkassera ”böterna” själv. (Med ett snårigt upplägg av transaktioner mellan olika bolag, konton och ”målvakter” för att i praktiken omöjliggöra spårning)
Det har stått all info om mottagaren och dess kontakinfo.
Ex:
Mit freundlichen Grüßen
Landespolizeidirektion Steiermark
Sicherheits- und Verwaltungspolizeiliche Abteilung
SVA 1 – Strafamt
Elisabeth Puntigam
Tel: +43 (0)59133 – 60 61 18
Parkring 4, A-8011 Graz
Mail: LPD-ST-SVA-Strafamt@polizei.gv.at
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Det finns förfalskade sedlar som ser bra ut och att förfalska brev är enklare än så. Skall man nöja sig med att det ser bra ut och betala eller bör/kan man undersöka saken lite grann? Min fundering är alltså generell och inte knuten till just det här fallet.

Antag att det kommer ett ”bötesbrev” på ett hyfsat stort belopp från ett land jag nyligen kört i. Hur vet jag att:
a) den organisation som står som avsändare är verklig och den som har rätt att kräva in bötesbeloppet
b) brevet är äkta och inte en förfalskning, med ett kontonummer som går någon annanstans
c) beloppet är riktigt för den påstådda förseelsen?

Kan man kolla någon av punkterna ovan på något sätt, t.ex. hos landets ambassad eller någon annan myndighet?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.259
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Toppen