• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Böter från Tyskland?

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
515
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Efter en liten rundtur I norra Tyskland där vi bland annat var inne och körde lite vilse...I Kiel enligt Google Maps kom dessa brev hem I dag. Tydligen har jag brutit mot någon regel jag inte begriper....
Ska man betala eller låta det vara?
received_614481424006718.jpegreceived_702735238335298.jpegreceived_604974158374953.jpeg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
515
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Ja det var en gata i Kiel där det mest var bussar men vi var absolut inte enda personbil och vi körde enligt Google Maps instruktioner på väg mot Puttgarden
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja det var en gata i Kiel där det mest var bussar men vi var absolut inte enda personbil och vi körde enligt Google Maps instruktioner på väg mot Puttgarden

Tyvärr, sådant har nog inte google alltid koll på. Det finns ju naturligtvis undantag för viss trafik, t.ex. boende och bussar.
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Kollade på google maps och det ser ut som ni körde på ett särskilt körfält för taxibilar eller bussar.

Korrigering: det råder körförbud för alla fordon, med undantag för bussar, taxibilar, leveranser och cyklar. Det finns en skylt vid infarten, se bild.
 

Bilagor

  • Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    47,8 KB · Visningar: 92
Senast ändrad:

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
I alla fall bör du antingen betala inom en vecka, eller du får höra av dig med möjligheten att lägga fram något slags bevis att boten är orättvis. Resultatet av att inte betala eller att lägga fram svaga bevis kan leda till en dyrare bot. Såvitt jag vet har EU staterna möjligheten att officiellt verkställa bot-relaterade fordringar i andra medlemsländer så fort som de överstiger 70 Euro inklusive avgifter.
Du fick två brev, men jag ser att det finns bara ett ärende-nummer, då tycker jag att det blir 1x 50 Euro att betala.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Bara att betala om man gjort fel. När grabbenoch hans kompis lånade vår bil fick vi hem 7km/h fortkörningsböter och och det har skett både i Tyskland och Österrike.
Jag fick på 6km/h i Graz .
Bara betala.
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Betala och se glad ut! Fick en förra året efter vi missat något i Belgien, tog tid innan den kom och vi var lite avvaktande. Men var bara betala, ser det som lärpengar och hade varken tid eller lust att börja protestera.
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Betala och se glad ut! Fick en förra året efter vi missat något i Belgien, tog tid innan den kom och vi var lite avvaktande. Men var bara betala, ser det som lärpengar och hade varken tid eller lust att börja protestera.
Hejsan,
råkade passera en betaltunnel utanför London för några år sedan,
en månad efter hemkomst så damp ett brev ner där det brittiska tunnelföretaget snällt och vänligt berättade vilket brott jag begått och att straffavgiften var ( fritt ur minnet) kanske 2000 svenska, men eftersom de förstod att det inte var så lätt för utlänningar att förstå hur det fungerade så kom jag undan om jag betalade den ursprungliga tunnelagiften på ca 70 kr .
DÄREMOT om jag passerade igen ( med samma regnummer) då dj++lar i min lilla låda så var det kontrollavgiften som gällde.
jag betalade och har inte varit i Storbritannien med husbilen sedan dess
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Finns det något enkelt sätt för mottagaren att kolla om ett ”bötesbrev” från något annat land är äkta eller en bluff? Det är ju ganska enkelt för bluffare att fota t.ex. svenska fordon, ta reda på ägaren och skicka ett brev som ser officiellt ut med en påstådd överträdelse och inkassera ”böterna” själv. (Med ett snårigt upplägg av transaktioner mellan olika bolag, konton och ”målvakter” för att i praktiken omöjliggöra spårning)
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Frågan som då uppkommer är om det är lönsamt. Jaga svenska bilar för foto, skaffa fram ägaruppgifter och sedan skicka brev för att få 50 Euro som sedan skall skyfflas runt för att dölja upptäckt. Det blir ingen hög timpeng i slutändan.

//Michael, medlem
Så kontentan är brott som inte betalar sig skall dom avskrivs. Hmm
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.872
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Frågan som då uppkommer är om det är lönsamt. Jaga svenska bilar för foto, skaffa fram ägaruppgifter och sedan skicka brev för att få 50 Euro som sedan skall skyfflas runt för att dölja upptäckt. Det blir ingen hög timpeng i slutändan.

//Michael, medlem
Att bekämpa brott är inte alltid lönsamt. Men att inte göra det är i längden så fruktansvärt olönsamt!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.257
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Så kontentan är brott som inte betalar sig skall dom avskrivs. Hmm
Ja, om man är kriminell och försöker skicka bluffakturor på påhittade trafikförseelser som KawaMal funderade på så kanske de skall fundera på lönsamheten i sina upplägg. Jag tror inte myndigheter skyfflar runt inkomna bötesbelopp till "olika bolag, konton och ”"målvakter"” för att i praktiken omöjliggöra spårning". Ibland kan det vara bra att läsa ovanförliggande inlägg innan man svarar på ett specifikt inlägg. Jag svarade alltså på inlägg #16.

//Michael, medlem
 
Toppen