Sv: Böter för övervikt ?
Det finns en till nackdel ....
Det drabbar förvisso inte renodlade "pensionärsbilar" m.a.o långbäddsbilar som är ointressanta för yngre med barn eller ägare med tjock plånbok.
Men för oss andra är andrahandsvärdet en stor nackdel med husbil >3.5t. Många yngre (och fler blir det) har inte körkort taget före 19960601 eller någon form av lastbilskort (C/C1). Jag tror att vinnarna i "andrahandsvärdetsracet" är de som har en stor husbil med bra lastvikt <3.5t. Fler och fler blir intresserade av husbil och personligen skulle jag aldrig orka hålla på att bädda dinette eller gå att lägga mig för att taksängen ska ner för att barnen ska lägga sig. Nä, 4 fasta sängar tror jag nog de flesta barnfamiljer kräver.
Jag suktar efter nästa husbil, och valet står då mellan en liknade den vi har (<3.5t, 7m +500kg lastvikt) eller fläska på riktig med 5t alkov, något där i mellan känns inte intressant. Det är rätt skönt att vara "personbil". GoBox, hastighetsbegränsningar o.s.v går väl att leva med om man får "valuta för pengarna", som riktigt stor husbil, t.ex Argos 747-2, Dethleffs 7870-2 på närmare 9m där man får med mopeder, gummibåt med motor o.s.v.
Peter