• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Böta vid överlast

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Böta vid överlast

Är det inte så att att man redan har skruvat dit dem innan man väger fram tjänsteviket vid en individuell registering, eller har jag fel?
//Conny
*Norrtälje

Nej, iaf när min Rimor lämnade fabriken vägdes den där, och de siffrorna skrivs in i de svenska reg.handlingarna. Återförsäljaren i Sverige hänger sen dit den extrautrustning man beställt till, så det blir alltså att betrakta som "last".

De ca 450kg som man annonserar som lastvikt är snarare egentligen ca 300kg i mitt fall, sen tillkommer allt annat man behöver + passagerare. Man är alltid på gränsen till överlastad. Tyvärr går inte mitt chassi att väga upp heller, så det är som det är.
 
F

F.d. 24444

Guest
Sv: Böta vid överlast

Som nyblivna husbilsägare är vi lite nollställda på vissa fronter. Hur bär vi oss åt för att kolla vad bilen väger, lastad och klar inkl passagerare? Bilen är lite väl tung för att köras upp på badrumsvågen...:confused:
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Böta vid överlast

Du har vågar på båda sidor om motorvägen några mil söder om Jönköping, annars om du har någon sopstation med våg, och vissa åkerier har väl också.

Det brukar inte vara några problem att få väga där det finns våg.

//Tommy
 

barene

HBK Medlem
Inlägg
217
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
1805
Medlemskap
2024
Sv: Böta vid överlast

Det finns även en våg på E20 norr om Mariestad vid avfarten till Torsö!
Där brukar vi väga våran bil!
Polisen står ofta där men har inte sett att dom vägt någon husbil!
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Böta vid överlast

Hej Conny. Du har alldeles rätt, vågen är perfekt för den praktiskt lagda men....
Vad väger dessa järnbitar ? Om man redan har små marginaler på vikten tror jag inte att man vill ha de extrakilona med sig i bilen, för det är väl inte bara hemmavid man har behov av att väga bilen.
Mvh / Roland
Kan man väga bilen när man packat hemma så är det väl enklare och bättre än att vänta tills man hittar en vågstation och kanske upptäcker att bilen väger för mycket. Eller som man säger i Skåne: "Det är så dax att pissa till sängs när halva natten har gått":twitcy:
//Conny
PS
Man brukar kunna väga på Bilprovningen om man frågar om lov.
DS
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Böta vid överlast

Är det någon som använt denna?

MediaImage10876_160_160.png


Finns på postorder från ca 1500:- och kallas husvagnsvåg.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Böta vid överlast

Är det någon som använt denna?

MediaImage10876_160_160.png


Finns på postorder från ca 1500:- och kallas husvagnsvåg.

Jag har testat den på en enaxlad släpa och en med boggie. Själv tyckte jag att det var en väldigt osäker mätmetod. Vi körde upp med samma hjul flera gånger på vågen och den slog väldigt fel.
Tanken var att lasta våra vagnar så att hjulen tog samma last, men det gick bara inte.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Böta vid överlast

Kan polisen tvinga dig att köra upp på vågen? Tror inte det, men dom kan väl ge dig ett föreläggande om kontroll bes.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Böta vid överlast

Vad händer om du vägrar?Burar dom in mig då?Jag vet inte men jag har diskutera liknande fall men kompisar.Ingen vet men många tror olika saker .Med tanke på straffet för övervikt får väl inte Polisen gå hur långt som helst .Tyvärr har jag ingen Polis i bekantskapskretsen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Böta vid överlast

Kjørforbud og inndragning av kjørkort pluss anmeldan er de alternativer de har om du ikke samarbeider.
 

PJohan

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3047
Medlemskap
2024
Sv: Böta vid överlast

Om ni inte vet vad ekipaget väger "som ni står" eller hur ni vill uttrycka er. Som nämnts - åk till en "sopstation", kross, grusgrop eller Bilprovning - alla mycket trovärdiga. "Att väga är att veta" och sov sen så gott! ps innan ni somnar lyssna lite på Davey Spillane - River dance, music from. ds

MVH PJohan
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Böta vid överlast

Danmark.
Bötan har nu ökat till 150 kr./procent övervikt för användaren / ägaren.

Böterna avrundas också till närmaste belopp som delbara med 500 Dkr.

För upprepade överträdelser ökas med 300 kr. x tidigare fall. :oops:

Men billigare än i Sverige - tycker jag.

Var är jag nöjd med min luftfjädring - ingen synlig misstanke om låg rumpa. :)

Tips: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/439216
 
Senast redigerad av en moderator:

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: Böta vid överlast

Vi bor på Bjärehalvön, ringde sönerna som kom och lättade på vikten. Sen fick vi med polisens tillstånd köra hem, trots att vi vägde för mycket.
Enl. Polismannen kan man bara lasta " vindmölle-bränsle" i husbilar. Han menade luft!!!!! Så sant!!!
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Böta vid överlast

Blev lite orolig efter allt man har läst här så jag beslöt att väga vår nyinköpta hb, en Ford Rimor 678 från 1995. Den har totalvikt 3500kg och tjänstvikt 3080kg.
Med halvfull dieseltank, ca 40l vatten fullpackat med kläder, fullt kylskåp och alla andra prylar man vill ha med + frugan så vägde den in på 3022kg, det tycker jag var otroligt bra för en så pass stor bil.
min värld så betyder det att man inte behöver snåla på mängden öl o vin:D
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Böta vid överlast

Vad händer om du vägrar?Burar dom in mig då?Jag vet inte men jag har diskutera liknande fall men kompisar.Ingen vet men många tror olika saker .Med tanke på straffet för övervikt får väl inte Polisen gå hur långt som helst .Tyvärr har jag ingen Polis i bekantskapskretsen.

Nu har jag hört mig för hos trafikpolisen. De skulle ta bilen i beslag och väga den i och sedan häva beslaget. Rättegångsbalken 27 kapitlet 1 § - Föremål som skäligen kan tänkas äga betydelse för utredning av brott...må tagas i beslag.

Johan K.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Böta vid överlast

Blev lite orolig efter allt man har läst här så jag beslöt att väga vår nyinköpta hb, en Ford Rimor 678 från 1995. Den har totalvikt 3500kg och tjänstvikt 3080kg.
Med halvfull dieseltank, ca 40l vatten fullpackat med kläder, fullt kylskåp och alla andra prylar man vill ha med + frugan så vägde den in på 3022kg, det tycker jag var otroligt bra för en så pass stor bil.
min värld så betyder det att man inte behöver snåla på mängden öl o vin:D
Hej
Fantastiskt att bilen väger mindre än tjänstevikten när den är lastad!
Jag skulle nog kolla på en annan våg.
Hejs
Claes 105
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Böta vid överlast

Hej
Fantastiskt att bilen väger mindre än tjänstevikten när den är lastad!
Jag skulle nog kolla på en annan våg.
Hejs
Claes 105

Hej
Så är det med vår bil också när jag fick orderbekräftelse så stod det att bilen väger "Fordonets egenmassa" 4600 kg vilket det också står i registreringsbeviset, efter detta så monterades ( i Finland) 6 m markis samt ett Tec 29 elverk tillsamman ca 110 kg kvar att lasta 290 kg (totalvikt 5000 kg)Jag hämtade bilen tankade vatten tanken full, bränsle tanken full samt 2 gasflaskor på plats men jag var ensam i bilen när vi vägde
Framaxel Max 2100 kg vikten var 1950 kg
Första bakaxel max 1500 kg var 1375 kg
Andra bakaxel max 1500 kg var 1225 kg
Totalt 4545 kg Egenmassa, lastvikt 455 kg - frun
Ha de Paffw
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Böta vid överlast

Vissa har tur tydligen.. :p
Det är ju defenitivt inte lagligt att åka fyra pers, tre hundar, två cyklar m.m i våran, det har vi ju kunnat konstatera.. Hrm, hrm... :swoon:
 
Toppen