Börjar campingbranschen förstå våra behov?

tordan

HBK Medlem
Inlägg
915
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2021
Med en sund konkurrens tvingas ofta den som tillhandahåller en tjänst, att anpassa sig efter kundens önskemål.

I det motsatta förhållandet är det kunden som får anpassa sig och snällt rätta sig efter det utbud som finns tillgängligt.
Tycker att vi HBK:are för en kamp likt Don Quijote mot Camping-etablissemanget, som ser ställplatser som en vagel i ögat.

Jag har inget emot att stanna på campingar, om det gäller flera dagar på en och samma ort. Det är bekvämt på alla sätt.
Samtidigt går inget upp emot att leta upp en ledig ställplats och parkera för natten vad klockan än må vara på dygnet.
Enklare kan det inte bli, man sköter sig ofta på egen hand och det är den absoluta frihetskänslan.

Läser man om Vänersborg, så undrar man om inte marinan borde göra något positivt för att locka nya kunder till sitt område.
Vi är trots allt kunder, som ska behagas och jag tror nog att vi är beredda att veckla upp plånboken om det det faller oss på läppen.

T.ex har jag bara positivt att säga om kanske den dyraste ställplatsen i Rendsburg och det är den dyraste jag alltid väljer i första hand.
Varför? Jo, modernare och mer välskött anläggning i alla avseenden får man leta efter.
 

RobbeS

HBK Medlem
Inlägg
775
Kommun
Kalix
HBK-Nr
25202
Medlemskap
2020
Campingbranschen kommer aldrig att förstå våra behov så länge den inte konkurrensutsätts. Tyvärr så är min åsikt att kommunerna helst ser att det inte blir för mycket konkurrens av en ganska enkel anledning, åtminstone i många små kommuner där kommunerna äger campingen och arrenderar ut verksamheten. Kommunerna anser sig ha ansvar att "säkra" upp arrendatorernas verksamhet och försöker styra alla camping dit utan att ha kunskap om vad husbilsfolket vill ha och inte ha för service. Kommunerna vill inte heller konkurrera med de anläggningar de själva arrenderar ut genom att inrätta husbilsplatser.

Man tror helt enkelt att om det inte finns anpassade ställplatser för husbilar med lägre servicegrad och lägre avgift så kommer husbilarna att åka till den "arrenderade" campingen och betala över 300 kronor natten för att bo där. Arrendatorerna själva vill inte heller skapa husbilsplatser med nedsatt taxa då de också lever i tron att husbilsfolket gärna betalar 3-400 kronor för att stå på deras fullstora campingtomter.
Å då står vi där i ett moment 22. Husbilarna åker förbi campingplatserna och kommunen och arrendatorerna kan inte förstå varför.

Denna sommar utan norrmän blir kanske ett uppvaknande då både kommuner och arrendatorer förhoppningsvis inser att de faktiskt måste värna om den inhemska marknaden också. Oljan kan ta slut och laxen dö i Norge och då försvinner den turistströmmen. :)
 

STACT

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.016
Kommun
Mark
HBK-Nr
1168
Medlemskap
2021
Det kanske är en övervikt till att prata ställplatser här på forumet, men det tror jag mest beror på att de flesta redan vet var campingarna finns och vad de erbjuder.
Det finns helt enkelt sällan skäl att diskutera dem så mycket. Att husbilsåkare (generellt och i husbilsklubben) inte gillar camping är ju bara nys, då hela skalan återfinns bland oss husbilister. Allt ifrån de som enbart ligger på camping till dem som aldrig nyttjar dem.

Själv är jag, som merparten av oss, någonstans där mittimellan. Vi stannar på camping när det passar oss, rutten och det servicebehov vi har.
(Däremot undviker jag att använda Quickstop, som jag upplever som ett ovälkomnande koncept med de regler för ankomst och avfärd de har.)
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Jag skulle vilja vända på det - Har vi meddelat campingbranschen våra vida varierade behov? I direkt information/dialog?

Vi diskuterar internt i termerna vi och "dom", även "dom" som driver ställplatser...

Finns det ett vi och dom? Vi sitter alla i samma båt, bil och kommersiella marknad, samarbete driver utveckling.

Vem som vill kan ge sig in i leken och konkurrera. Jag hittade t.ex. i går en Facebokgrupp där privata värdar bokar in en bil på en eremit-yta, samtidigt etableras det spa-ställpatser.

Så länge campingar och andra aktörer tjänar tillräckligt lär dom stanna vid sin läst såvida ingen berätttar för dem att de kan tjäna ännu mer. Deras incitament är resultat likväl som mitt incitament till arbete är lön även om jag gillar att jobba.

Om vi önskar en ändring av befintliga aktörer lär vi behöva prata med dem - Inte stå på barrikaderna och sura.

Vem kastar första stenen i form av ett erbjudande? Börjar vi inte en dialog (vilket Los Suecos) har gjort i liten skala kommer det att dyka upp många oilka aktörer som uppfinner egna lösningar. Vissa bra och tilltalande.

Tänk om det finns en öppen, bra prissatt weblösning där campingar obemannat kan ta emot bokningar, skicka koder till bom och service och få betalt utan att tillhöra en kedja (Husbil Stockholm har en)? Kunde vi presentera den vid varje incheckning och föreslå att de använder den med låga priser under lågsäsong och lova att marknasföra detta.

Skulle jag, vi, du, dom, ni som checkar in på en camping kunna fråga "Vad kan Husbilsklubben" göra för att ni ska få fler husbilsgäster och vad kan ni göra för att motivera oss husbilister?"? Då skulle vi snabbt få igång en dialog redan denna säsong som grund för 2021 :)
 

RobbeS

HBK Medlem
Inlägg
775
Kommun
Kalix
HBK-Nr
25202
Medlemskap
2020
Campingägare vill gärna göra det lätt för sig. Om dom i åratal har kunnat lita på att Norrmän dyker upp varje sommar och gärna betalar 300 till 500 kronor natten lär inte motivationen att satsa på andra målgrupper vara så stor. Speciellt då denna "nya" målgrupp stannar en till två nätter och inte är intresserad av att betala för husvagnsservice med kompletta servicebyggnader. .
Rent praktiskt är det ju inga problem att inrätta en liten plats med mindre tomter avsedda för husbilar på de flesta campingarna. Men intresset och framförallt kunskapen tror jag saknas. Man inser heller inte att man förlorar en kategori gäster som inte bara campar från mitten på juni till mitten på augusti utan ända från maj till september.
 

Los Suecos

HBK Redaktör
Inlägg
7.749
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2021
Jag skulle vilja vända på det - Har vi meddelat campingbranschen våra vida varierade behov? I direkt information/dialog?

Vi diskuterar internt i termerna vi och "dom", även "dom" som driver ställplatser...

Finns det ett vi och dom? Vi sitter alla i samma båt, bil och kommersiella marknad, samarbete driver utveckling.

Vem som vill kan ge sig in i leken och konkurrera. Jag hittade t.ex. i går en Facebokgrupp där privata värdar bokar in en bil på en eremit-yta, samtidigt etableras det spa-ställpatser.

Så länge campingar och andra aktörer tjänar tillräckligt lär dom stanna vid sin läst såvida ingen berätttar för dem att de kan tjäna ännu mer. Deras incitament är resultat likväl som mitt incitament till arbete är lön även om jag gillar att jobba.

Om vi önskar en ändring av befintliga aktörer lär vi behöva prata med dem - Inte stå på barrikaderna och sura.

Vem kastar första stenen i form av ett erbjudande? Börjar vi inte en dialog (vilket Los Suecos) har gjort i liten skala kommer det att dyka upp många oilka aktörer som uppfinner egna lösningar. Vissa bra och tilltalande.

Tänk om det finns en öppen, bra prissatt weblösning där campingar obemannat kan ta emot bokningar, skicka koder till bom och service och få betalt utan att tillhöra en kedja (Husbil Stockholm har en)? Kunde vi presentera den vid varje incheckning och föreslå att de använder den med låga priser under lågsäsong och lova att marknasföra detta.

Skulle jag, vi, du, dom, ni som checkar in på en camping kunna fråga "Vad kan Husbilsklubben" göra för att ni ska få fler husbilsgäster och vad kan ni göra för att motivera oss husbilister?"? Då skulle vi snabbt få igång en dialog redan denna säsong som grund för 2021 :)
Det där inlägget gillade jag. :)

Tommy, kan bekräfta att samtal har initierats av Husbilsklubben och förs just nu med de ledande campingorganisationern/-företagen, om än lite trevande.

Den presenterade modellen är inne på samma linje som du själv skissar, d.v.s. vad kan vi tillsammans göra för att skapa en win-win-situation för både oss husbilsåkare och den svenska campingbranschen. Den enda realistiska vägen fram i en, som du skriver, kommersiell marknad.

TommyD
 

BeRoka

HBK Medlem
Inlägg
1.319
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2021
nu när det börjar säljas fler husvagnar enligt stattestiken så ökar fösäljningen ! då blir det mer beläggning på campingarna kanske eller hur jag har
erfarenhet av husbils ägare som har bytt tillbaka till husvagn inget ovanligt hur gör dom använder dom bara campingar eller både och som vi alltid
gör beroende på ärendet.
 

Los Suecos

HBK Redaktör
Inlägg
7.749
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2021
nu när det börjar säljas fler husvagnar enligt stattestiken så ökar fösäljningen ! då blir det mer beläggning på campingarna kanske eller hur jag har
erfarenhet av husbils ägare som har bytt tillbaka till husvagn inget ovanligt hur gör dom använder dom bara campingar eller både och som vi alltid
gör beroende på ärendet.
Nu beror inte den ökande försäljningen av husvagnar på att husbilsägare byter ut sin husbil mot en husvagn. Att det säljs flera husvagnar än husbilar i år beror enbart på att det helt enkelt säljs färre nya husbilar 2020 än det gjort de senaste 5 åren.

Sedan orsaken till den försämrade husbilsförsäljningen stavas den orättfärdiga
s-k-a-t-t-e-n som lagts på våra husbilar I Sverige och bara i Sverige.

Självklart finns det husbilsägare som av olika orsaker byter fordonsslag, men att det är flera till antalet som går åt det andra hållet, från husvagnen till husbil det är jag helt övertygad om.

TommyD
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.423
Kommun
Täby
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2021
Med dagens IT - teknik är det lätt att lägga in olika priser för olika tider, timmar, natt, dag, månad mm.

Även tillgång till olika faciliteter på campingen kan man lägga in på ett plastkort.

Vill jag endast sova en natt så är det lägsta pris. Behöver jag tömma så lägg in ytterligare en avgift, o.s.v.

Personligen så har jag aldrig diskat i ett servicehus, men duschat och bada bastu har jag gjort. Samt tvättat kläder med en extra avgift på 40 sek eller 4 euro per maskin. Så det finns ju redan olika avgifter.

De stora campingkedjorna har förmodligen inga problem med kodlås och plastkort. Kan bli en stor investering för de minsta familjecampingarna.

Jag fricampar till ca 99 %. Har inga problem med säkerhetstänk angående ev skadegörelse eller inbrott.
 

Gunillas Kenth

HBK Medlem
Inlägg
9.258
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
3925
Medlemskap
2021
Med dagens kamrateknik i mobilerna kan campingägarna skicka ut sina fruar och dokumentera hur vi fricampar. På så sätt kan de öka sin förståelse för hur vi vill ha det.

Hoppas bara att de inte använder dokumentationen för att TVINGA in oss på campingplatserna. Typ med en massa förbud att stanna eller sova på andra platser än campingar.
 

Ewa & Jocke

HBK Medlem
Inlägg
1.078
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2021
Hej!
Jag tror inte att man ska differentiera priserna på campingavgifterna så mycket. Det görs förvisso redan till viss del beträffande el, eller tvättmaskin som Gösta nämner ovan. Det är dock ganska enkla tilläggskostnader att hantera. Jag tror det är värre att man ska lägga in olika behörigheter och funktioner på ett plastkort beroende på vilken servicegrad man önskar betala för. Det är enligt min tro, en stor möjlighet till felkälla. Dessutom tror jag hanteringen tar längre tid vid incheckning, och tar det längre tid, ja då torde det kosta mer. Tid är pengar, som bekant.

Det finns också en annan aspekt på olika behörighetsnivåer. Redan nu kan man se på olika campingar (både i Sverige och Europa) att det finns folk som inte har kod/kort och står väntandes vid servicehusen på att någon med behörighet ska öppna, så de kan "smita" in. Kanske är inte detta ett så stort problem, men om vi tänker oss att tillträden ska delas upp mer än vad det är i dag, då kommer vi troligtvis att få se "snyltaren" stå och vänta på att få komma in till wc, dusch, gråvatten/svartvatten tömningar, etc. Hur kommer vi då känna inför dessa personer. Jag är rädd för att det kan bli så att man tänker att har de inte betalat, då ska de banne mig inte heller få tömma t.ex. Det blir då lätt en tråkig stämning. Det vill vi ju inte ha på våra campingar ;)

För min del tycker jag att Los Suecos har rätt strategi. Vi som stor klubb med många potentiella gästnätter bör se till att förhandla fram ett bra grundpris med de stora aktörerna inom campinglivet.
Det tror jag är lättast för oss som vill ta in på en camping. Vi behöver då inte fundera i termerna, "hur mycket kostar det att få behörighet till wc" , etc.
Vi slipper ta ställning till om vi vill ha dessa tillägg eller inte.

Om vi väljer att ta in på camping vill jag ha tillgång till all service, annars fricampar vi eller nyttjar ställplatser som är billigare.

Detta är min högst personliga åsikt, jag har full förståelse för folks olika intressen av servicegrad.

Jag vill passa på att skicka en uppskattande hälsning till alla i HBK´s styrelse som gör ett fantastiskt bra jobb med denna klubb, helt ideellt.

Idag är det fredag och solen skiner! Vi har valt att campa mycket nära hemmet (knappt 10km) på Gålö havsbad. Det kostar oss närmare 1000kr för två nätter. Dyrt? Ja, men det struntar vi i denna gång, för vi kommer få en fantastisk helg med sol, bad och trevnad, dessutom ingår allt ;)


Ha de gott vart ni än är!

//Jocke
 

Stenroth

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Järfälla
Jag är lite fundersam över det där med att vi inte vill betala för det vi inte använder och vill därmed ha klart bättre pris när vi tar in på en camping.
Vad innebär det egentligen och vad är det som skall skalas bort för att spara kostnader och därmed motivera ett så mycket lägre pris för just oss?

Skall vi vara ärliga så är det väl inte speciellt många campingar som har dyra hoppborgar eller annat ”skoj” som ingår i priset och inte betalas separat redan. När det gäller tillgång till servicehusen så kan jag tänka mig att det ställer till det för campingen både tekniskt och administrativt för att dom skall kunna hålla just oss ute från dessa. Eventuell kostnadsbesparing är ju högst tveksam och vi vill ju förmodligen ändå kunna minst tömma toan och fylla vatten och det kräver ju sitt…
Campingägarna är ju inte dumma och vet dessutom att vi människor är ena lömska typer och finns det något som inte är låst med kätting eller har stenhård passagekontroll kommer många att snylta på det ändå. ” Ja men jag skall bara…”
Så vad mer skall bort?

Andra möjligheter är väl att locka in oss på lågsäsong när man har dålig beläggning eller att konkurrera med ställplatser på utvalda ställen. Det är väl det FirstCamp gör med sitt erbjudande. Utan att ha något underlag så gissar jag på att beläggningarna på campingarna listade i erbjudandet inte är på topp idag.
Inget fel med det och oavsett så är det bra att vår målgrupp blir tydligare och tydligare för campingägarna och att riktade erbjudanden börjar gå ut.

Bra skrivit!!
Förstår inte detta heller med att alla som åker husbil tror att alla "husvagnsfolk" står uppställda i 1 till 2 veckor på samma ställe. Är inte alls min erfarenhet av det. Vi använder vår husbil på samma sätt som vi gjorde med vår husvagn när vi hade den.
Varför göra skillnad på husvagn och husbilsfolk? Man kan som husvagnsåkare även skippa servicehus och nyttja allt i husvagnen, finns många modeller med samma faciliteter som finns i en husbil.

Dessutom inte många campingar där " allt ingår" till barnfamiljer. Man får öppna upp sin plånbok rätt stort för att få " allt som ingår"
Tycker inte man bara ska se till sig själv hela tiden, vi alla är olika och vill nyttja saker på olika saker.
Kanske läge för att införa senior ställplatser oxå, där såna kan sitta och "boka" upp platser till varandra. Och en billig ställplats där kan man t om nyttja platsen som " husvagnsfolk" och stanna länge, då är man inte så flyttbar.. :)
 

Zlatko Schneberger

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2021
Med en sund konkurrens tvingas ofta den som tillhandahåller en tjänst, att anpassa sig efter kundens önskemål.

I det motsatta förhållandet är det kunden som får anpassa sig och snällt rätta sig efter det utbud som finns tillgängligt.
Tycker att vi HBK:are för en kamp likt Don Quijote mot Camping-etablissemanget, som ser ställplatser som en vagel i ögat.

Jag har inget emot att stanna på campingar, om det gäller flera dagar på en och samma ort. Det är bekvämt på alla sätt.
Samtidigt går inget upp emot att leta upp en ledig ställplats och parkera för natten vad klockan än må vara på dygnet.
Enklare kan det inte bli, man sköter sig ofta på egen hand och det är den absoluta frihetskänslan.

Läser man om Vänersborg, så undrar man om inte marinan borde göra något positivt för att locka nya kunder till sitt område.
Vi är trots allt kunder, som ska behagas och jag tror nog att vi är beredda att veckla upp plånboken om det det faller oss på läppen.

T.ex har jag bara positivt att säga om kanske den dyraste ställplatsen i Rendsburg och det är den dyraste jag alltid väljer i första hand.
Varför? Jo, modernare och mer välskött anläggning i alla avseenden får man leta efter.
Jo,om du tänker på Kanal Café ställplats fast den är ju billigt i förhållande till våra ställplatser .Har för mig att den kostar 16€ ..går förbi den på vägen till Europas längsta rulltrappan och staden.Fast jag har ännu billigare än så ..kostar 0 :D du ser den plats i min avatar
 
Senast ändrad:
Toppen