• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Båttoaletter och husbilsattityder

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 13883

Guest
Det är beklämmande att läsa den okunskap om båtlivet som vissa medlemmar
har.Vi har seglat i 40 år och under alla dessa år har vi enbart använt toaletten
ytterst sparsamt. Har der funnits toalett i land har vi alltid använt den och våran
septiktank på 30.lt. har vi kanske tömt 2 gångar på öppet vatten pr.säsong, och vi
var mycket aktiva seglare. För seglare i våran bekantskapskrets var situationen troligen den samma. Det finns en mycket livlig debatt inom båtvärlden om sanningen i dessa påstående som sprids av tidningarna och som man som båtägare inte känner igen. Lika stora rubriker som att var och varannan husbil utsättas för rån.
Nu sedan 3månader tillbaka är vi husbilsägare och vi använder samma toalettpolici
som för, även om toan i en husbil är vida överlägsen en båttoa.
Under denna tid som vi har varit ute har vi sett en som tömde sin toa i en urinoar
någon på en handicap toa, någon på vanlig toa. och sopar som ställdes bredvid fulla kärl.
På en underbar, mycket frekventerad, badplats parkering i Skärhamn ställde sig en husbil bredvid oss med gråvattentanken öppen. Då jag upplyste honom om detta fick jag svaret att det bara var gråvatten. Är du säker på att alle som passerar fattar detta frågade jag honom, svaret blev, om det stör dig kan jag stänga. Vi stod 8 husbilar över natten på denna mycket fina plats och innan en annan husbil, som stod mitt på parkeringen, lämnade parkeringen tömde han sin gråvattentank. Det var fullt med bilar som letade parkering som så detta och stämningen blev mycket hätsk och glåpord och långa fingret var framme.
I Åhus parkerade vi i stan vid åkajen och fick plats utan att någon del av bilen gick ut över vägbanan( bilen är 5.90m ) efter någon timma kom 3 husbilar och ställde sig, alla stod minst en meter ute i vägbanan vilket kommenterades af folk som gick förbi med prat om förbud.
När det rör sig om båtlivet känner vi oss inte som några noviser men när det rör sig om husbilslivet börjar vi att undra på om vi gör och har valt rätt. Vi husbilsägare har tydligen ögonen på oss och efter den lilla tid vi har varit ute undrar man, om inte detta är befogat. Vi tror inte att alla husbilsägare är klantskaller, men dom, förhopningsvis få, som finns förstör otroligt mycket för andra, eller anses detta som rätt beteende. Precis som med båten söker vi friheten och att ge oss ut på äventyr och vi vill inte betraktas som paria av våran omgivning.
Till dessa medlemmar som gärna vill parkera i båthamnarna men inte vet mycket om båtlivet vill vi bara säga
Kasta inte skit när du själv bor i glashus.
:mad:
Före detta ”fina seglare”
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Båttoaletter och husbilsattityder

hej är gammal båtveteran (motorbåt solö ruff 65a) vi hadde ej toa men spann och spade men en del seglare hadde toa utan tank och dom tömde varje natt sin septi tank eller rätt ut i havet ni skall ej prata om hur andra skall tömma sina gråvatten tankar vad jag vet är det milgövänligt diskmedel i tankarna ps om nu ingen segelbåtsägare pissat i diskhon vi öbor har tömt all skit i havet efter alla sommar gäster eller alla baddjävlar som invaderade bohuskusten ni skall ej kasta skit på vissa bilägare det är en piss i atlanten grodälskare börja bearbeta alla tappar (statoil ) att öppna tömningstationer för disk o toa vatten varför kann norge vara bättre än vi är det för lite invånare i kungsbacka som kan styra landet önskar svar till en tjörnbo mvh frihet under ansvar håkan ps hoppas jag trampar några på däcket
Bra att frågan om tömmningar kommer upp i dagsljuset med handen på hjärtat frågan är riktad oss alla.
Var tömmer du ditt:music-icon: gråvatten om du fricampar förslag?
Eller rättare sagt hur gör du själv som svarar.
Toa kan du tömma hemma om du måste eller på anvisade tömmningsplatser men bilen är svårare att tömma i toan.
2179
Drutten
 
Senast ändrad:
I

Iveco 35

Guest
Sv: Båttoaletter och husbilsattityder

Som jag har sagt i tidigare inlägg, jag tömmer min gråvatten hemma på tomten, och det står jag för. Olle.:D
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Båttoaletter och husbilsattityder

gör som vanligt öppna ventilen när ni kör det gör alla andra en som legat bakom fan vad det lucktar men det är bara att tvätta av egen erfarenhet det är ändå ingen som skämms
Hej !
vi är mycket ute med vår husbil. vi har en hacketoalett, alltså en toa med septitank. vi upplever att det är ganska svårt att tömma tanken, om man inte kan tänka sig att åka in på en camping och tömma. Det är ju inte alltid vi är ute och reser och stannar till på en camping, utan vi är ganska mycket ute och kör ganska långa sträckor utomlands. Besöker vänner och bekanta.
Hörde eller om vi läste om att i Danmark, till exempel, finns det mackar som har tömning för just vår sort av toa.
Är det någon som vet var utefter de stora vägarna man kan svänga in på tex en mack och tömma ?

TACK
Margareta
:music-icon::spinny::santa1::mh4::music-icon:
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Båttoaletter och husbilsattityder

gör som vanligt öppna ventilen när ni kör det gör alla andra en som legat bakom fan vad det lucktar men det är bara att tvätta av egen erfarenhet det är ändå ingen som skämms

Tömmer hemma på grönyta eller på Camping när vi är ute.
Ringde till Härryda kommun (innan vi flyttade till Skåne) och frågade var dom ville att vi tömde vårt gråvatten. Dom förstod nog inte frågan ens till en början. Till slut var det någon på reningsverket som tyckte att vi borde släppa ut det på någon grönyta eller ute i skogen. Inte i diket (ibland kopplat till dagvatten) längs vägen. Det fanns ingen brunn på reningsverket vi kunde använda???????

Så har vi gjort sedan dess. Ska ringa VA verket i Bromölla och fråga vad dom anser.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Båttoaletter och husbilsattityder

Ring till campingplatserna i er närhet, det går ofta att tömma där mot en mindre kostnad. Ringde till Turistbyrån här, och bägge campingarna tar emot husbilar för tömning av tankar.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Båttoaletter och husbilsattityder

gör som vanligt öppna ventilen när ni kör det gör alla andra en som legat bakom fan vad det lucktar men det är bara att tvätta av egen erfarenhet det är ändå ingen som skämms
Jag blir så enormt trött på denna eviga diskussion om var du ska tömma ditt o datt. Varför ska husbilsägare gå i en gräddfil och släppa ut vad de behagar var som helst. Och kom nu inte med att båtägare har gjort så i eviga tider. Det är det samma som att säga: -Varför får inte jag snatta på varuhusen när så många andra gör det?
Är det så förbannat svårt att begripa att du inte ska tömma ditt skit var som helst! Det där med att tömma gråvatten lite var som helst köper jag inte. Om du inte tror att våra utsläpp skadar miljön så kan du i alla fall fundera över varför man bygger reningsverk. Och det där med miljövänliga tvätt-och diskmedel?? Betyder bara att de är mindre miljöovänliga.
Töm din skit och ditt gråvatten där du vet att det går till ett reningsverk. Vad är det som gör att man som husbilsägare tror att man kan släppa ut sin skit var som helst??? Kan det möjligtvis vara snålhet eller bekvämlighet? Snålheten att inte ta in på en camping med tömningsmöjligheter?? Kostade din husbil verkligen så mycket att du lever på marginalen och inte har råd med campingavgiften? Tycker du kanske att din semester ska vara så bekväm att du inte gitter leta efter riktiga tömningsmöjligheter?
Och du! Tycker du att jag har fel?? Bjud då in oss andra i Husbilsklubben att tömma vårt gråvatten på din gräsmatta när vi har vägarna förbi!

:mad::mad::mad::mad:
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Båttoaletter och husbilsattityder

labri det är inte problem med toatömning det är vatten tömningsom är problem men det är klart man kan köra in till tjörnbrors camping betala ca 300kr det är billigare en böter mvh håkan
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Båttoaletter och husbilsattityder

LaBri;

Se mitt inlägg 25 ovan - Härryda kommuns VA avdelning anser, på direkt fråga, att det bästa stället att tömma gråvatten är på grönyta eller i skogen. Så länge det inte hamnar i dagvattenbrunnar eller diken som är anslutna till dagvattensystemet så tycker dom det är helt OK.

Sen är det en annan sak att gammalt gråvatten så småningom börjar lukta och kanske inte är så attraktivt att få ut på sin gräsmatta närmast intill uteplatsen en varm sommardag....
:eek:
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Båttoaletter och husbilsattityder

LaBri;

Se mitt inlägg 25 ovan - Härryda kommuns VA avdelning anser, på direkt fråga, att det bästa stället att tömma gråvatten är på grönyta eller i skogen. Så länge det inte hamnar i dagvattenbrunnar eller diken som är anslutna till dagvattensystemet så tycker dom det är helt OK.

Sen är det en annan sak att gammalt gråvatten så småningom börjar lukta och kanske inte är så attraktivt att få ut på sin gräsmatta närmast intill uteplatsen en varm sommardag....
:eek:
Hejsan!
Med all respekt för "kommunalgubbar" är det dock inte säkert att de alltid ger de bästa svaren. Visst, jag tror inte att någon enstaka gråvattentömning på ett grönområde gör någon större skada. Men om alla de ca 4000 medlemmarna i HBK börjar tömma på grönytor eller i skogen + de övriga 1000-tals husbilsägarna i Sverige + husbilsturisterna från övriga Europa??
Och när det blir en vanlig syn att se husbilsägare tömma sitt gråvatten på grönytor och i skogen?? Tror ni folk kommer att tycka att det är ett trevligt och ansvarsfullt beteende från oss husbilsägare?? Jag tror det inte.

Jag tror, att för vår egen skull och för att vi även i fortsättningen ska kunna fricampa utan att stöta oss med andra naturmänniskor, så får vi faktiskt visa att vi är ansvarsfulla och tömmer "skiten", i vilken form det vara må, på därför avsedda platser. Det enda det kostar är någon slant extra då och då och lite planering och det kan väl inte vara alltför besvärligt, eller???
Mvh Lasse:rolleyes::rolleyes::rolleyes::confused::confused:;);)
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Båttoaletter och husbilsattityder

Lasse
Det värsta är, att svaret från "komunalgubben"kann bero på, att han vet var avloppsvattnet, som kommer till reningsverket hamnar till slut.
bosse b
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Båttoaletter och husbilsattityder

Enligt Svensk lag får båtar lämna sin skit i vattnet. Vi från Finland däremot måste ha fast tank i båten och får endast släppa,tömma dessa ett vist antal sjömil ut i öppna havet men bara vissa båtar som har möjlighet till det. Annars så måste man tömma i land. Vi har tömningspumpar i nästan varenda större gäst hamn. Men när vi far till Sverige så får vi problem. väldigt svårt att hitta gäst hamnar med toatömning och hittar man en så är den ur funktion. och detta beror på att svenskar ej behöver använda dessa de har ju toaleter utan tank direkt ut. Nå nyare båtar börjar nog få tankar även hos er.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen