• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bästa vinterdäcken

Status
Stängd för vidare inlägg.

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jag har kört/kör med allrounddäck länge utan problem, jag har ju inte varit i fjällen då , men annars har det fungerat.
Jag läste någonstans att efter 2024 får man inte ha Allrounddäck. mina är Michelin X GREEN M+S Och dom får gå året ut.
God Fortsättning
Allrounddäck är ju inget allmänt begrepp som finns så då undrar man vad du menar? Om det är Agilis X Green du har så är det ett rent sommardäck då kan du strunta i att det är MS märkt, men ett vinterdäck som bara är MS märkt kan du köra vidare på till 2024.
 

Rolle343

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Västerås
HBK-Nr
32794
Medlemskap
2025
Allrounddäck är ju inget allmänt begrepp som finns så då undrar man vad du menar? Om det är Agilis X Green du har så är det ett rent sommardäck då kan du strunta i att det är MS märkt, men ett vinterdäck som bara är MS märkt kan du köra vidare på till 2024.
Även idag så måste däcket var märkt med alptopp och snöflinga för att vara godkänt som vinterdäck
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Allrounddäck är ju inget allmänt begrepp som finns så då undrar man vad du menar? Om det är Agilis X Green du har så är det ett rent sommardäck då kan du strunta i att det är MS märkt, men ett vinterdäck som bara är MS märkt kan du köra vidare på till 2024.
Tack för det. får kolla upp detta om det är Agilis men det är grovt mönster på dom.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.084
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024

Krav för fordon med en totalvikt upp till 3500kg​

Vinterdäck som används på bilar och på släpvagnar till bilar med en totalvikt av högst 3500 kilo ska:

  • vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga eller
  • vara dubbade
Bild på bergstopp och snöflinga


Däck som är märkta med M+S, M.S, M & S, M-S, MS eller "Mud and Snow" och är särskilt framtagna för vinterkörning anses som vinterdäck på bilar med en totalvikt av högst 3 500 kg fram till och med 30 november 2024. På släpvagnar med en totalvikt av högst 3500 kg anses däck med ovanstående märkning som vinterdäck om de är särskilt framtagna för vinterkörning fram till och med 30 november 2028. Se även tabell - krav för vinterdäck, under relaterade dokument.

Om bilen har dubbdäck måste släpvagnen också ha dubbdäck vid vinterväglag.

Mönsterdjupet för vinterdäck på dessa fordon ska vara minst 3 millimeter.

Krav för fordon med en totalvikt över 3500kg​

Vinterdäck som används på bilar och på släpvagnar till bilar med en totalvikt över 3 500 kilo ska:
  • vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga eller
  • vara märkta med POR (Professional Off Road) eller
  • vara dubbade
Vinterdäck som monteras på andra axlar än drivaxlar och framaxlar på bilar med en totalvikt över 3 500 kg eller på släpvagnar med en totalvikt över 3 500 kg, får i stället vara märkta med M+S, M.S, M & S, M-S, MS eller "Mud and Snow". Dessa däck får även användas på framaxeln på bilar med en totalvikt över 3 500 kg fram till och med den 30 november 2024. Dessutom får däck med dessa märkningar användas på drivaxlar på bilar med en totalvikt över 3 500 kg under förutsättning att däcken är särskilt framtagna för vinterkörning fram till och med den 30 november 2024. Se även tabell - krav för vinterdäck, under relaterade dokument.
Samtliga däck på bilar med en totalvikt över 3500kg ska ha ett mönsterdjup på minst 5 millimeter när det är vinterväglag. Släpfordon ska ha ett mönsterdjup på minst 1,6mm.
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Hej! Köpte husbil i våras och vill nu vintercampa. Vi hade tänkt dubbade däck till vår husbil men det visade sig att extra fälgar är mycket dyra (ca 3500 kr/st). För att slippa ha dubbla fälgar och däck funderar vi på att köra allrounddäck så att vi slipper byta däck. Vi vill ha möjlighet att åka till fjällen och att åka ner i Europa på vintern så det borde passa oss bra. Kanske bra att komplettera med snökedjor? Har ni tips på bra odubbade åretrunt däck så är jag tacksam och även bra snökedjor. Ska passa en bil som får väga upp till 3.5ton och har sommardäck med beteckningen 225/75R16CP.
//MalinT
Jag köpte 6st dubbade Nokian vinterhjul inkl fälg från Hedin Bil till vår Nordic. Allt gick på 11500kr. Jag skulle aldrig satsa på dessa sk. Året Runt Däck som är varken eller...


Snox snökedjor tycker jag fungerar bra , enkla att montera // Peter
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Hej! Köpte husbil i våras och vill nu vintercampa. Vi hade tänkt dubbade däck till vår husbil men det visade sig att extra fälgar är mycket dyra (ca 3500 kr/st). För att slippa ha dubbla fälgar och däck funderar vi på att köra allrounddäck så att vi slipper byta däck. Vi vill ha möjlighet att åka till fjällen och att åka ner i Europa på vintern så det borde passa oss bra. Kanske bra att komplettera med snökedjor? Har ni tips på bra odubbade åretrunt däck så är jag tacksam och även bra snökedjor. Ska passa en bil som får väga upp till 3.5ton och har sommardäck med beteckningen 225/75R16CP.
//MalinT

Snox snökedjor är bra
 

Bilagor

  • 321436956_1314585149299829_7597797589682204447_n.jpg
    321436956_1314585149299829_7597797589682204447_n.jpg
    339,2 KB · Visningar: 44

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.894
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Funderar på att byta till europeiska vinterdäck, kan de funka året runt på en tung HB?
Läst någonstans att de inte är ok efter 2024 (?)
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Funderar på att byta till europeiska vinterdäck, kan de funka året runt på en tung HB?
Läst någonstans att de inte är ok efter 2024 (?)
Jag tycker att du har fått alla svar i den här tråden, det viktiga är att veta om att det finns inget bra däck för alla underlag. Faktum är att dessa däck framförallt dom jag skrev om tidigare är oerhört stort nu! Conti VanContact CP ligger just nu på många nya husbilar som originalmontering.
Det mest optimala är ju att komplettera den typen av däck med fyra nordiska vinterdäck!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.084
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det mest optimala anser jag är ett bra sommardäck i kombination med nordiskt vinterdäck för dom som behöver det, precis som Lasse skriver har många bilar åretruntdäck som standard, dessa är europeiska vinterdäck inte gjorda för svensk vinter, en anledning till att tillverkarna byter till dessa däck är kanske att Michelin slutat tillverka Agilis camping, som var ett rent sommardäck.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det mest optimala anser jag är ett bra sommardäck i kombination med nordiskt vinterdäck för dom som behöver det, precis som Lasse skriver har många bilar åretruntdäck som standard, dessa är europeiska vinterdäck inte gjorda för svensk vinter, en anledning till att tillverkarna byter till dessa däck är kanske att Michelin slutat tillverka Agilis camping, som var ett rent sommardäck.
Jag har haft möjligheterna att skifta och prova flera typer av däck en period och sommardäcken går lite tystare och mjukare en Året runt däcken tycker jag. Men det blir ju ofta ett glapp i säsongerna vår och höst som blir lite tveksamt med både sommar och vinterdäck. Mycket regn och kanske blötsnö, det är nu som året runt däcken visar sin styrka och gör dem till ett bra tre säsongs däck! Sen när det riktiga vinterväglaget kommer så är det bara nordiska vinterdäck som gäller. Valet av däck handlar om prioriteringar var man bor, var man åker och när man åker, det tråkiga är att det blir ofta kostnader eller att man vill slippa byta hjul som avgör däckvalet!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.894
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
I mitt fall önskar jag ett däck som funkar vår till höst i sverige samt vinter i europa, tänker inte skaffa 2 uppsättningar.
Vet inte ifall jag tolkar reglerna rätt, men kommer det efter 2024 att krävas vinterdäck även på framaxeln?
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
I mitt fall önskar jag ett däck som funkar vår till höst i sverige samt vinter i europa, tänker inte skaffa 2 uppsättningar.
Vet inte ifall jag tolkar reglerna rätt, men kommer det efter 2024 att krävas vinterdäck även på framaxeln?
Jag har åretruntdäck på min husbil, dessa däck har alptopp och snöflinga.
Köper du sådana däck kan ju framaxelreglerna vara vad som.

Jag är nöjd med mina åretruntdäck.
Man måste dock tänka på att det inte enkelt går att jämföra däcktyper där däckets belastning skiljer flera hundra %.
 
Senast ändrad:

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
I mitt fall önskar jag ett däck som funkar vår till höst i sverige samt vinter i europa, tänker inte skaffa 2 uppsättningar.
Vet inte ifall jag tolkar reglerna rätt, men kommer det efter 2024 att krävas vinterdäck även på framaxeln?
I ditt fall räcker det väl med sommardäck.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen