• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bästa vinterdäcken

Status
Stängd för vidare inlägg.

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.710
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Leta på Blocket tex. där hittar du fälgar även kompletta hjul,men köp nyare däck i bra skick, unvik åretrunt däck.
Läste ett reportage i en tysk husbilstidning där man skulle köra över Flautret mitti vintern med åretruntdäck,dom kom inte upp i första backen,vände körde till Östersund och köpte dubbat.
Hej
Förtäljer historien om de kom upp med dubbdäck? Husbilar (förutom några fyrhjulsdrivna) är verkligen urkass på att ta sig fram i motlut med snö och is oavsett vad det är för däck på dem.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.084
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej
Förtäljer historien om de kom upp med dubbdäck? Husbilar (förutom några fyrhjulsdrivna) är verkligen urkass på att ta sig fram i motlut med snö och is oavsett vad det är för däck på dem.
Ja, det fungerade fint med dubb,dom var imponerade på skillnaden mot europeiska dubbfria, i detta fallet så kom dom första gången till en brant uppförsbacke och fick stopp, bilen började glida bakåt ställde sig tillslut på tvären över vägen, då togs beslutet att prova att byta till dubb något som en tysk inte använder normalt, reportaget handlade om en vinterresa till Sverige, på vägen söderut åkte dom till samma däcksfirma och fick sina vanliga däck på bilen eftersom dubb är förbjudet i Tyskland
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Husbilar (förutom några fyrhjulsdrivna) är verkligen urkass på att ta sig fram i motlut med snö och is oavsett vad det är för däck på dem.
För att inte tala om blött gräs.
Egen uppfattning och andras utsago säger att en bakhjulsdriven går bättre eftersom den största vikten ligger över den axeln.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.894
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
För att inte tala om blött gräs.
Egen uppfattning och andras utsago säger att en bakhjulsdriven går bättre eftersom den största vikten ligger över den axeln.

Så är det, framhjulsdrivna husbilar är ofta enhjulsdrivna, och fastnar lätt med ett slirande framhjul när fästet är lite sämre.
Bakhjulsdrivna husbilar är oftast 2 eller fyrhjulsdrivna och har redan där fördel, lutar det sen uppför så har de ännu en fördel.

Min bakhjulsdrivna har diffbroms och driver alltid på 4 bakhjul, jag har verkligen försökt att få den att tappa fästet, men inte lyckats någon gång,
stallar jag automaten på fullgas och översvämmad gräsmatta så sticker husbilen som skjuten ur en kanon när jag släpper bromsen,
med noll hjulspinn, har ca.3,7ton på bakaxeln samt 1,9ton på framaxeln när vi är standardlastade.
 

Hasse o Annika

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29150
Medlemskap
2024
Vi använder Nokian Hakkapelitta CR3 (dubbfria) på vintern fungerar jättebra.
Kan i bland sakna dubben vid rena isvägar. Köpte fina beg. fälgar till vinterdäcken
Snökkedjor finns med
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Nordiska dubbfria däck är inget man bör köra på under sommarmånaderna. Gummit är för mjukt. Mellaneuropeiska vinterdäck, dubbfria är å andra sidan för hårda för nordiska vintrar. Alldeles för dåligt grepp. Drivit däckfirma under många år. Försök kolla efter begagnade fälgar om du tycker nya kostar för mycket.
Hej, köpte Nokia Hakkapelitta C3 C-däck DUBB (gummivaruhuset 11 000kr ink plåtfälg), Vill inte komma med pekpinnar,skulle inte rekomendera att spara på kvalitets vinterdäck på husbilen med risken att hamna i diket. Bara att köra ner från Lindvallen till Sälen by skulle vara för "spännande" med Nordiska däck. Mycket nöjd med dubbad vinterdäck. Kör ofta upp på fjället i Sälen. Sorry "lite" pekpinne blev det vist:)
 

Malin T

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
34436
Medlemskap
2024
Tack för alla svar! Vi bestämde oss för Nordiska vinterdäck utan dubb från Nokia på nya stålfälga. Vi kommer byta däck och inte köra allround, nervös för att de inte är optimala för varken vinter eller sommar. Däremot att ta reda på vilken typ av fälg som vi behövde slutade med att vi fick åka till en verkstad som tog av hjulet och läste vilka fälgar vi ska ha på insidan och för att få rätt bultcirkelmått (stod inte på insidan) var de tvungen att mäta bultens dimension, vilket avgör om man har fiat light eller heavy chassi. Vi har light chassi, vilket innebär bultcirkel 5/118 och det kunde inte Fiat Norden berätta för mig. Märkligt tycker jag….
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen