• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bästa solpanelen?

J

Jarmo

Guest
Vilken solpanel eller typ av solpaneler är bäst i fråga om kvalitet/funktion till husbilen?
Har köpt Ctek D250S Dual, med max inspänning 22V. Och nu vill jag ha en mycket bra solpanel till det.
Har inte tittat efter, hur det är med utrymme på taket än. Först vill veta vad jag ska titta efter
Märke etc. Pratar inte om det billigaste, ska bara ha en panel och det ska vara bra.
Panelen/Ctek ska ladda 2 Sunwind AGM 122 Ah.

Med vänlig hälsning: Jarmo
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bästa solpanelen?

Dum fråga kanske men har alltid haft endast en solcell på min bil. Nu har jag köpt två solceller och en MPPT regulator och skall givetsvis koppla ihop dom.
Lite frågande hur man på bäst sätt kopplar ihop detta.
Som jag förstår så om jag seriekopplar två paneler så blir det då 24 volt. Klarar regulator då att bara ladda ett 12 batteri ? Den måste väl då på något dra ner volttalet till 12 volt ? Annars blir det väl galet ?. Tacksam ett bra förslag.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Bästa solpanelen?

De flesta MPPT-regulatorer klarar både 12v o 24v. Regulatorn känner av att det är ett 12v-batteri. Sen skall regulatorn klara av 2*12v solpaneler, dvs i praktiken närmare 40v.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bästa solpanelen?

Med MPPT regulator er det nestn egal om en serie eller parallell kobler 12V paneler. Serie gir ladning ved litt svakere lys enn parallell, men det er lite effekt å hente på dette. Ladning starter allerede ved mellom 5 og 7 volt ut fra panelene. Hele tiden endres spenningen til det som er optimalt for batteribanken, strømmen i A reguleres og for å utnytte mest mulig av effekten fra panelene. P=U*I følges hele veien, så om en har 17V inn og kan dra 8A og ladespenningen er 14V så blir i teori ladestømmen 17V*8A/14V = 9,7A om ikke litt blir tapt i varme. Realistisk ser vi noe i nærheten av 9A.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Bästa solpanelen?

Fördelen med seriekoppling är att kablarna från solcellerna till regulatorn behöver inte vara lika kraftiga vad gäller arean. Men kolla först att regulatorn klarar av 24V-paneler (C-Tek Dual 250s gör det inte).
Är panelerna av olika sorter skulle jag välja parallellkoppling.
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Bästa solpanelen?

Jag köpte en liknade för en tid sen, men den gick upp i rök när jag lyfta minuskabeln på batteriet. Det har ingen annan regulator gjort innan. Kan ha varit ett måndagsex förstås.

Man ska alltid koppla in batteriet före solcellen!
Olastade kan solcellerna lämna en avsevärt högre spänning än man tror, samt att en del regulatorer ställer om sig om det skall vara 12 eller 24 volts laddning!

/Malbeck
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Bästa solpanelen?

Jo, jag vet det, men jag brukar testa olika regulatorer och skifta mellan ett par batterier utan att koppa bort solpanelen. Detta var den första som gick upp i rök. Övriga brukar ge mer eller mindre önskade resultat.... bara.
På tur är nu en Victron MPPT. Får se vad den ger för önskat resultat.
 
J

Jarmo

Guest
Sv: Bästa solpanelen?

Har köpt 2 st MonoKristallin Grade A 100w för 2500kr (bara solcellerna hopkopplade) är det ett överkomligt pris eller för dyrt?

Hur placerar man dom bäst på taket bredvid varandra eller i vinkel, vill gärna ha dom så
bästa resultat uppnås och många här vet nog mycket bättre än mig hur jag skall göra.

Mvh
Pelle


Hej Pelle!

Var köpte du dina solcellerna? Hur stora är det.

MVH: Jarmo
 
Toppen