• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bästa solpanelen?

J

Jarmo

Guest
Vilken solpanel eller typ av solpaneler är bäst i fråga om kvalitet/funktion till husbilen?
Har köpt Ctek D250S Dual, med max inspänning 22V. Och nu vill jag ha en mycket bra solpanel till det.
Har inte tittat efter, hur det är med utrymme på taket än. Först vill veta vad jag ska titta efter
Märke etc. Pratar inte om det billigaste, ska bara ha en panel och det ska vara bra.
Panelen/Ctek ska ladda 2 Sunwind AGM 122 Ah.

Med vänlig hälsning: Jarmo

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Sv: Bästa solpanelen?

Vilken solpanel eller typ av solpaneler är bäst i fråga om kvalitet/funktion till husbilen?
Har köpt Ctek D250S Dual, med max inspänning 22V...
Hej Ann & Jarmo! Jag går i samma tankar och kan förmedla bara det "lilla" jag har lärt mig genom att läsa det mesta här i forumet (+ en del Googlande).
För det första så har du med din Ctek begränsat dig till 20A, dvs du kan t.ex. ha max 2 paneler á 120W (med rätt vinkel vid ekvatorn) enligt Ohms lag P=U*I. Inte dåligt alls, men du bör inte ha mer än 240W i paneler.
Det verkar hända mycket på panelfronten, priserna sjunker kraftigt och då är frågan "vad är det på gång, ny teknik osv..."? Jag kommer att satsa på Klass A (1) paneler som ger bäst laddning (enligt vad jag läst på en av trådarna).Bryr mig inte så mycket om vem som är tillverkare, bara det är högsta klass på produkten. Jag kommer också att tänka på "skuggning" så inte hela panelen blir utslagen om ett "löv" landar mitt på panelen. Det bör finnas minst två slingor per panel... Lycka till!

F

F.d. 29876

Guest

Hej,

Jag vet inte hur Ctecen fungerar internt, men för solceller används regulatorer speciellt utvecklade för ändamålet.

En solcell fungerar effektivast när den belastas så mycket att spänningen över den blir 17V.

Detta uppnår man genom att använda en så kallade MPPT-regulator. En sådan regulator innehåller elektronik som söker upp den belastning som ger 17V. En transformator tar sen ner 17V-spänningen till den nivå som behövs för att batteriet skall ta emot just så mycket energi som solcellen ger för ögonblicket. (Energin varierar ju med den ljusmängd som träffar solcellen.)

Dessutom innehåller regulatorn oftast speciell elektronik för laddning vid svagt ljus och också skyddselektronik för batteriet och solcellen.

Mvh Bengt

J

Jarmo

Guest

Hej,

Jag vet inte hur Ctecen fungerar internt, men för solceller används regulatorer speciellt utvecklade för ändamålet.

En solcell fungerar effektivast när den belastas så mycket att spänningen över den blir 17V.

Detta uppnår man genom att använda en så kallade MPPT-regulator. En sådan regulator innehåller elektronik som söker upp den belastning som ger 17V. En transformator tar sen ner 17V-spänningen till den nivå som behövs för att batteriet skall ta emot just så mycket energi som solcellen ger för ögonblicket. (Energin varierar ju med den ljusmängd som träffar solcellen.)

Dessutom innehåller regulatorn oftast speciell elektronik för laddning vid svagt ljus och också skyddselektronik för batteriet och solcellen.

Mvh Bengt

Hej Bengt!

Detta Ctek har en MPPT-regulator. Har idag tittat lite på taket och det finns gott om plats för en stor solpanel.

MVH: Jarmo

J

Jarmo

Guest

Hej Ann & Jarmo! Jag går i samma tankar och kan förmedla bara det "lilla" jag har lärt mig genom att läsa det mesta här i forumet (+ en del Googlande).
För det första så har du med din Ctek begränsat dig till 20A, dvs du kan t.ex. ha max 2 paneler á 120W (med rätt vinkel vid ekvatorn) enligt Ohms lag P=U*I. Inte dåligt alls, men du bör inte ha mer än 240W i paneler.
Det verkar hända mycket på panelfronten, priserna sjunker kraftigt och då är frågan "vad är det på gång, ny teknik osv..."? Jag kommer att satsa på Klass A (1) paneler som ger bäst laddning (enligt vad jag läst på en av trådarna).Bryr mig inte så mycket om vem som är tillverkare, bara det är högsta klass på produkten. Jag kommer också att tänka på "skuggning" så inte hela panelen blir utslagen om ett "löv" landar mitt på panelen. Det bör finnas minst två slingor per panel... Lycka till!

Tack!
Då får jag titta på klass A. I Ctek manualen står det. Varning. Seriekoppla inte två solpaneler. Varför, vet jag inte, men tanken har hela tiden varit att ha en (1) stor panel och det visade, att jag har gott om plats på taket.
Tack för dina råd, nu vet jag vad jag ska prata om, med vår lokala solpanel säljaren.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Tack!
Då får jag titta på klass A. I Ctek manualen står det. Varning. Seriekoppla inte två solpaneler. Varför, vet jag inte, men tanken har hela tiden varit att ha en (1) stor panel och det visade, att jag har gott om plats på taket.
Tack för dina råd, nu vet jag vad jag ska prata om, med vår lokala solpanel säljaren.

-------------------------------------------------------------------------------------
Hej, seriekopplar man två 12V solpaneler som vardera alltså ger ca. 17V ut under belastning, så får man över 30V och Ctek'en tål enl. ditt övre inlägg max. 22V inspänning.

Men du kan ju ändå ha flera än en solpanel på taket, men man får parallellkoppla dem så de fortfarande bara ger 17V in till regulatorn.

M.v.h. JANKRO.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Har köpt 2 st MonoKristallin Grade A 100w för 2500kr (bara solcellerna hopkopplade) är det ett överkomligt pris eller för dyrt?

Hur placerar man dom bäst på taket bredvid varandra eller i vinkel, vill gärna ha dom så
bästa resultat uppnås och många här vet nog mycket bättre än mig hur jag skall göra.

Mvh
Pelle

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Låter som ett bra pris (om det inte var styck).
Har du möjlighet att sätta dem i vinkel och parallellkoppla dem tycker jag det är bäst. Risken för låg instrålning/skugga borde minska då.
Dock vet jag att en del här förordar seriekoppling... kräver förstås en laddare som klarar spänningen (ca 40 V i tomgång).
Jag tycker parallell och C-Teks 250s Dual är en mycket bra kombination.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Låter som ett bra pris (om det inte var styck).
Har du möjlighet att sätta dem i vinkel och parallellkoppla dem tycker jag det är bäst. Risken för låg instrålning/skugga borde minska då.
Dock vet jag att en del här förordar seriekoppling... kräver förstås en laddare som klarar spänningen (ca 40 V i tomgång).
Jag tycker parallell och C-Teks 250s Dual är en mycket bra kombination.

Tackar för info, det är för 2 st 100w.

Regulator har jag MPPT (max 150v) 12/24v 20A 260W (12v) 520w (24v).

/Pelle

birger larsson

HBK Medlem
Kommun
Vikingstad
HBK-Nr
9267
Medlemskap
2025

Hur placerar man dom bäst på taket bredvid varandra eller i vinkel, vill gärna ha dom så
bästa resultat uppnås och många här vet nog mycket bättre än mig hur jag skall göra.

Jag såg nedanstående lösning i Österrike för några veckor sedan.
Sol på dagen - TV på kvällen.

Birger.

Bilagor

• P9210064.JPG
    P9210064.JPG
    972,8 KB · Visningar: 34

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

På vilket sätt räknar man ut hur mycket en regulator fixar om man har tex en 100w panel
som ger max 18 v ut
före regulator 100w / 18 v= 5,5 A eller efter regulator 100w / 14,4= 6,9 A :rolleyes:

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Om solcellen är på 100 W så lämnar den 5,5 A i ditt exempel. Har du en MPPT-laddare får du 6,9 A till batteriet. Den strömskillnaden är den fördel en MPPT-laddare ger.
Är det svar på din fråga, eller missförstod jag dej?

Leif Torså

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023

Jag har sett att några ställer en lös solpanel på stativ bredvid bilen. Panelen är ofta kopplad med en sladd till bilens cigarettändaruttag. Är det någon som vet hur det fungerar?

Leif Torså

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Om solcellen är på 100 W så lämnar den 5,5 A i ditt exempel. Har du en MPPT-laddare får du 6,9 A till batteriet. Den strömskillnaden är den fördel en MPPT-laddare ger.
Är det svar på din fråga, eller missförstod jag dej?

Min fråga var mer tänkt som att räkna ut storleken på regulatorn man behöver
logiskt vore att räkna på inströmen till regulatorn som i detta fallet 5,5 A

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Tillbaka tillursprunget:
Ctek klarar endast 12v-system, dvs om man använder 2 solpaneler (12volts) så måste dom parallellkopplas och därmed blir det under 22v till Ctek och vidare till 12v-batteri.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Jag har sett att några ställer en lös solpanel på stativ bredvid bilen. Panelen är ofta kopplad med en sladd till bilens cigarettändaruttag. Är det någon som vet hur det fungerar?

Leif Torså
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, ja det finns en del solceller som är ämnade att ställas upp och kopplas in i cig.uttaget.
De flesta är rätt små och bara ämnade som lite underhållsladdning för att ersätta det lilla som elektroniken i bilen tar om den är parkerad lite längre tid. När man kopplar in solcellen i ciguttaget på instrumentpanelen i fordonet, så är det mest troligt att det bara är bilens startbatteri som underhållsladdas lite och inte bodelsbatterierna.

31-631_m.jpg

Om solcellen börjar få skaplig storlek så behövs det också en riktig regulator inkopplad så laddningen tas om hand på ett bra sätt, och då kanske även en bättre inkoppling än ett ofta glappande cig.uttag.

M.v.h. JANKRO.

Toppen