• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bästa sättet att tvätta sin husbil

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

Jepp, den borde finnas på ICA, det gör den iallafall här i Kungsbacka, den borde finnas i de flesta välsorterade livsmedelsbutiker.
Lämna gärna en rapport här när du testat, både svampen och de andra medlen!
/Annette
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

PatricS och alla andra, använd inte en kökssvamp även om den är uttjänt på lacken till att ta bort insekter med, den är slipande och ska bara användas till rostfritt och ev aluminium som blivit missfärgat(i köket). Det är den gröna grova sidan jag menar och det finns också med vit sida. Välj något annat och lägg insekterna i blöt innan ni ger er på dem. Använder du en sådan svamp t.ex i badkar på emaljen så har du genast gjort den till en smutssamlare.


Grön sida på tvättsvamp=slipmedel, vit sida= inget slipmedel

/Gunnar
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

Dotorparn: "En gång för länge sen"....så duschade jag rosorna med såpvatten. Det är ju bra mot lus. Av en slump så fortsatte jag och sprayade fronten på bilen. Blev häpen över så effektiv såpan var mot alla myggor. Förmodligen löser såpan proteinet.

Såpan har ett Ph på ca. 10, är ett bra "grovrent" . ett bra medel mot insekter är Yes diskmedel gärna med citrus, vi har ju en del protein i vår mat och diska vårat husgeråd med diskmedel fungerar ju ok.

/Gunnar

Ps själv använder jag Alfanol grön på hbn Ds.
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

Tack för tippset, jag skall prova en gång till, jag brukar tvätta husbilen med såpa, men denna gång satt insekterna som klistrade, kanske skulle jag "blötlagt dom" men denna gång var mitt tålamod för kort
:)
Kanske var så att den klibbiga hinna som såpa lämnar gjorde så att kusarna fastnade bättre!!?

/Gunnar
 

Hasse J

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
334
Medlemskap
2024
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

Grön Pri finns att köpa hos OKQ8, det fungerar väldigt bra på torkade insekter,
provade det på dom svarta ränder som blir efter regnet,
det tog bort även dom hur bra som helst.

Hasse
 
F

F.d. 352

Guest
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

Tvättade vår första husbil för första gången i måndags och den var totalt bombarderad med insekter i fronten. Provade precis ALLA medel jag kunde finna i huset men ingenting bet på de små liken. Tog bilen till OK/Q8 och köpte insekts-remover och de hade även en insekts-svamp för 8:- som var helt suverän. River bra men kan inte påstå att den repade ett lacken ett dugg.... har inte analyserat lacken mikroskopiskt förstås!
 
F

F.d. 6638

Guest
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

Perfekt, då blir det att åka och köpa det!

Gissar att det lär bli många flug-lik, när man skall be ge sig ner till Italien..

/Andreas
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

Nån som testat UNIVERSAL eller UNIVERSAL FIX?
Träffade på dem i en monter på NOLIA idag och det var ungefär ett "MIRAKELMEDEL"!!
Är det samma sak - dessa olika medel??
Ganska så dyrt men verkar drygt.
.
Hittade en gammal burk med C-TEX Natural Rengörings- och poleringssten.
Biologiskt nedbrytbar och gift- och syrafri.
Är det ungefär "samma sak" som universal??
 
Senast ändrad:
F

Fireman

Guest
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

HEJ JAG ANVÄNDER ETT MEDEL SOM HETER TURTLE INSEKST REMOVER. DET SPRAYAR JAG PÅ OCH LÅTER VÄRKA EN MINUT ,SEN TAR JAG EN MJUK TRASA OCH TORKAR BORT INSEKTERNA. TVÄTTA SEN MED SCHAMPO. MYCKET BRA MEDEL ATT ANVÄNDA ATT FÅ BORT INSEKTERNA MED. MVH. FIREMAN
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

Om man använder YES eller såpa av nåt slag - blir det inte en fet yta kvar då - som kan vara svår att vaxa??

Hört av restaurang/hotellfolk att det är HELT förbjudet att tex fördiska i YES innan disken ska köras i diskmaskin - för att det är risk att det blir en fet yta kvar på glas och porslin tom efter maskindisken.
Eller är de helt ute å cyklar?
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

Jag har använt Alfanol som det fanns en tråd om förra året. Har funkat bra både till sotränder och insekter. Sprejar på med en tryckspruta och sen får det verka några minuter. Därefter tvättborste med vattengenomströmning på långskaft och en minde handborste där man inte kommer åt riktigt. Vikans borstar är bra. Aldrig högtryckstvätt !!!

Alfanol heter nu Solvynol. Kolla företagsform: http://www.husbilsklubben.se/forums/t34571/

Bilen blir otroligt ren och det tar ca 30 minuter att göra jobbet.

Efter tvätten får bilen självtorka (vi har bra neutralt vatten i Sundsvall så det blir inga torkränder)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53041

Guest
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

Tror mycket beror på vilket vax bilen är behandlad med. vaxade mitt "hus" med hårdvax från biltema (brilliantwax), nu försvinner insekterna redan när jag spolar. Rekomenderas starkt.

/Janne
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

"Tror mycket beror på vilket vax bilen är behandlad med. vaxade mitt "hus" med hårdvax från biltema (brilliantwax), nu försvinner insekterna redan när jag spolar. Rekomenderas starkt."

Instämmer helt!
Använder Sonax Flytande Hårdvax.
Insekter försvinner med en våt svamp. Lätt match om man inte väntar för länge!
JvH
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

Om man använder YES eller såpa av nåt slag - blir det inte en fet yta kvar då - som kan vara svår att vaxa??

Hört av restaurang/hotellfolk att det är HELT förbjudet att tex fördiska i YES innan disken ska köras i diskmaskin - för att det är risk att det blir en fet yta kvar på glas och porslin tom efter maskindisken.
Eller är de helt ute å cyklar?

Nää inte helt ute och cycklar, att såpa lämnar efter sig en hinna är helt klart. Yes diskmedel lämnar generellt ingen hinna efter sig, där handlar det mera om att skölja riktigt.

När de gäller disk i storkök så är de lite anorlunda för där är problemet "mjölk" man måste fördiska så det inte finns äggviteämnen kvar på diskgodset för då bränns de fast i diskmaskinen, och för att inte nämna ölglas som det varit mjölk i, dom ser trist ut när det är äggviteämnen kvar i dom.

/Gunnar
 
Senast redigerad av en moderator:
J

Jimbo

Guest
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

Hmmm, ser här att många använder såpa på sina bilar.

Klarar tätningsmassan av ett pH på 10?

Har fått lite olika budskap. En bilrekondare avrådde mig från att använda såpa då den var elak mot tätningsmassan, men det va han det... någon som vet?

Fick istället nått specialmedel av honom som Autosmart har. Mirakelmedel =)

Sen så gick jag ett varv med Lahegas nr 28, polish. Fick bort alla svarta "rinningar" och missfärgningar i ett kick!!
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

Hmmm, ser här att många använder såpa på sina bilar.

Klarar tätningsmassan av ett pH på 10?

Har fått lite olika budskap. En bilrekondare avrådde mig från att använda såpa då den var elak mot tätningsmassan, men det va han det... någon som vet?

Fick istället nått specialmedel av honom som Autosmart har. Mirakelmedel =
Sen så gick jag ett varv med Lahegas nr 28, polish. Fick bort alla svarta "rinningar" och missfärgningar i ett kick!!

Om jag förstått det rätt så är den synliga tätningsmassan mellan bodel och bildel (åtminstone på halvintegrerade bilar) ren dekor. Den riktiga tätningen sitter bakom plastpanelerna - påstod åtminstone han som lagade läckaget i vår bil och han lär vara proffs på sånt.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

Den synliga massan är det överflöd som pressas ut vid ihopmonteringen.
Tvättar man med ex. avfettning, som torkar ur tätningsmassan, kryper den in under listerna och vattnet kommer längre och längre in mot det område där vi absolut INTE vill ha vatten.

Hur såpan påverkar vet jag inte, därav frågan.
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

jag börjar med att gå på de smutsigaste ställena, ränder, intorkade dieselrester, insekter osv med biltemas fasadtvätt och diskborste (utspädd 1-20). supereffektivt..
Fasad- och mögeltvätt (36-1635) 59.90 för 4 l. ger 80l färdigblandat, räcker i många år.

sen sköljer jag försiktigt med högtryckstvätten.

därefter går jag över bilen med ett vaxshampo o en svamp på 70cm skaft, liknande
vileda på förra sidan, den har en scrubber som svinto fast i plast.

sköljning igen, sen klart.

tack vare svampen med skaft är det inga problem att nå hela taket från stegen eller
ställning.

fasadtvätten har jag använt sen 2002 och bara sett positiva effekter.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

Testade att rengöra Plastisen med UNIVERSAL - en burk med en fast vit pasta i - sk allrengöringsmedel - som är miljövänligt.
Blötte medföljande svamp - tog svampen på medlet och kramade tills det uppstod lödder som jag sedan gnuggade på båten.
Ja det blev rent - de svarta ränderna försvann - men det var ungefär som polish eller lättare rubbing. Efteråt när det torkat ser det rent ut och ytan är förmodligen i stort behov av vax.
Tror att det bästa skyddet mot insekter är - som många sagt - ett bra VAX som sedan är lätt att rengöra.
Nästa gång ska jag testa med nåt av de medel som man kan "förstärka/förbättra" spolarvätskan med.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Sv: Bästa sättet att tvätta sin husbil

Ett mirakel... Har nu provat Solvynol Green. Flugor mm bara rann av.
Spruta på, vänta... borste och vatten. Har aldrig tvättat med något bättre

Kan bara rekommenderas!
 
Toppen