• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bästa kolgrill.

F

F.d. 14497

Guest
Sv: Bästa kolgrill.

Varför kolgrill??
Det tar lång tid innan man får upp värmen.
Man får släpa med sig (ofta) skitiga kolsäckar i HB'n.
När kolen (briketterna) väl tagit fyr så tar det många många timmar innan den kallnar så man kan lasta in den.

Var göra av obrunnen kol och varm aska. Sådant slänger man inte i naturen hur som helst.

Allt detta tröttnade jag på så jag köpte en lätt och smidig gasolgrill.
-En Primus Vidar. Finns på Jula för 799:- tror jag det var jag betalade. Engångs gasflaska kostar 19:- och räcker till flera grillningar.

Recension: Mijaou pÃ¥ burkjakt » Test av Primus Vidar BBQ

Ja, jag vet att de kolgrillsfrälsta säger att det inte blir samma smak, men vill man ha lite rökt smak på grillningen så köper man en flaska flytande rök (liquid smoke) och blandar i marinaden.

Som jag skrev i en annan tråd: Enda nackdelen med gasolgrill är att man bara hinner med en öl innan den är varm.
God grill på er allihop.
:)
//W

Hej, det sista är av stor vikt, ölen!! vi som kolgrillar behöver inte stressa, utan tycker det är en underbar tid att se hur kolen intar sin rätta färg och förbereder sig för att mottaga det marinerande köttet/fisken som sedan avnjutes till ertt glas rött.Vad det gäller smaken kol/gas spelar det ingen roll på smaken, köttsaften rinner ner och förångas upp till köttet igen, men blöt(5 min) en näve ekspån och lägg på glöden när grillningen börjar, och du har ytterligare förhöjd smakuppldevelse.

//W hörde inte detta inlägg till gnälltråden.......:mad: lowelowe
 

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Sv: Bästa kolgrill.

Billig skit som funkar för våra behov.
Denna Grill köpte vi för 2 år sedan, minns ej priset då.
Men den fungerade så bra att förra året köpte jag tre ( 3 ) st till, att ha för framtida bruk.
http://www.öob.se/sortiment/fritid/grillar/grillprodukter/grill.1294.html
Lätt att montera, benen sticker man bara i slitsarna i botten.
Höjden gör ju att ingen kan anklaga oss för "Brännmärken" i gräset.
Visst är Gasolgrillar bekväma och bra, men jag vill ha det där stickande osande eländet i ögonen och näsan. Resultatet blir ju så jämrans Gött.

Tant Sture
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Bästa kolgrill.

Vi har "alltid" haft Webergrill, först hemma och ute på landet (den gamla >10år gammal och jag har bara bytt galler i den).

Valet var därför ganska lätt.

Billig grill håller inte mer än en säsong, kostar ca. 200:-

"Snålheten bedrar visheten"

Alltså blev det en
Weber Go-anywhere!

// Leif Bertilson
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: Bästa kolgrill.

Vi har "alltid" haft Webergrill, först hemma och ute på landet (den gamla >10år gammal och jag har bara bytt galler i den).

Valet var därför ganska lätt.

Billig grill håller inte mer än en säsong, kostar ca. 200:-

"Snålheten bedrar visheten"

Alltså blev det en
Weber Go-anywhere!

// Leif Bertilson
Där håller jag inte med!
Jag har haft Weber och Cobb men var inte nöjd. Jag köpte en sketgrill med lock på Jula för 100kr. Jag har haft den i fyra år och inte har jag bytt något galler.Den hänger nog med ett par år till.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bästa kolgrill.

Hadde min Weber Go i 10 år før jeg ga kjøpte gasolgrill og ga bort den fortsatt utmerkede Weber i lakkert trekasse med alubeskyttelse som kunne brukes som bord for grillen.
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Bästa kolgrill.

Där håller jag inte med!
Jag har haft Weber och Cobb men var inte nöjd. Jag köpte en sketgrill med lock på Jula för 100kr. Jag har haft den i fyra år och inte har jag bytt något galler.Den hänger nog med ett par år till.

Man kan ju naturligtvis ha tur med en billig grill också.
Med vänlig hälsning, Leif
 
F

F.d. 6497

Guest
Sv: Bästa kolgrill.

Instämmer med föregående "svarare" Grilltunna mini jättebra Jula, bra pris. smaklig spis...:yes:Mvh Ewa-Lotte
 
Toppen