• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bästa elcykel?

Carina och Jan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1324
Medlemskap
2025
Sv: Bästa elcykel?

De elcyklar jag testat har haft nackdelen att om man håller en kadens på cirka 90 som är bra om man vill slippa knäproblem så bromsar motorn istället för att driva. Detta gör att många av bekvämlighet ligger på för höga växlar för att få så mycket batterikraft som möjligt. Senast jag hörde mig för hade man inte lyckats lösa det ännu (var ett litet tag sedan). Skulle vara intressant att höra om någon har elcykel som ger kraft även vid högre kadens.
Jan

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har egentlig ikke tenkt over det som et problem, og på de elcykler jeg har prøvd virker det ikke som om motoren bromsar den gir ikke mer hjelp. Årsaken regner jeg med er den gradvise cutoff som skal være programert til 25 kmh - over denne hastighet skal ikke motoren gi hjelp.

Men hvordan beregner styringen hastigheten? Det finnes to måter, den enkle billige er på logikken i kranken å telle pulser - tyvärr skjer dette på fel sida av vekseln. En mer avansert og mye bedre måte er om det var motorkontrollen som fikk logikken slik at effekten ble gradvis redusert når frekvensen i kontrollen øker - dette ville fungere for alle med motoren i navet, men med en noe mer komplisert motorkontroller.

Carina och Jan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1324
Medlemskap
2025

Fick precis lite ny info. De elcyklar där motorn sitter i navet ger extra kraft oavsett hur man trampar. De elcyklar (som tyvärr är de jag testat och har tillgång till) har motorn sittande i vevpartiet och då får man effekten att det inte driver vid hög kadens.
Jan

Carina och Jan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1324
Medlemskap
2025

Ytterligare lite info. De flesta elcyklar som tillverkas i Kina (t ex Biltemas) har drivningen i navet. Nackdelen är att det blir lite högre ljudnivå samt att den drar lite mera ström. Men med dagens prestanda på batterier så har man ändå bra kraft. Så skall man köpa elcykel rekomenderar jag med drivning i framnavet.
Jan

P.S Fast personligen föredrar jag min landsvägsracer och min Mountainbike D.S.

Toppen