• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bäst före datum på kamremmen...?

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Vilken tidsangivelse är utgångspunkten för "Bäst före datum" på en kammrem?
Är det bilens årsmodell eller datum för första registrering. Hur bedömmer försäkringsbolaget denna fråga inom maskinskadeförsäkringen?
Exempel:
Om bilen är årsmodell 2007 men första registrering 2008 06 25, vilket årtal gäller om bilens instruktionsbok anger att remmen skall bytas vid 120000 km eller 6 år. Bilen har i exemplet rullat 3800 mil. När är det dags att byta om man följer ten tidsbundna angivelsen?

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Sv: Bäst före datum på kamremmen...?

Hur försäkringsbolagen bedömer saken vet jag inte. Men gummit i kamremmen försämras ju av både tid och miltal.

Senast ändrad:

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Årsmodell bör styra, när den registrerades spelar nog ingen roll.
Det är åldern på gummit som är relevant.
(Tekniskt sett skulle ju en ny bil kunna stå osåld i tex 10 år innan den reggas in och då är det nog rätt mycket som behöver bytas ut innan man kör den.)

nilhol

HBK Medlem
Kommun
Kalix
HBK-Nr
3160
Medlemskap
2025

Vad har du för bil, de har börjat med kedja på fiat som inte behöver bytas.:reindeer-icon:

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Jag har en Dethleff på Renault 150 - 2007 chassi med en 2,5 dci på 147 Hk.
Vad jag förstår så har denna motor en rem, men Renault har gått över till Kedja på senare modell 2008?

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Tack skall ni ha för bra kommentarer/information. Eftersom min nyinköpta bil är en 2007 uttagen 2008 så är det kanske bäst att investera i ett kamremsbyte redan nu så att jag vet vad jag har. Det svider i plånbokslädret när man just har lagt 500.000 på en bil och så måste man börja med tidsrelaterad service utan att ens ha använt bilen. Säljaren hävdar att jag kan köra till 2013 då tidsgränsen enligt bilens instruktionsbok uppnås, men efter alla länkar på detta forum om osäkerhet med kamremmar så vågar jag inte ta chansen att vänta till 2013. Där fick jag lång näsa!

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2026

Hei Goldfinger.

Jeg ville sendt en mail til Fiat og oppgi Chassisnummer og forespurt der. Om det er produksjonsdato på chassis eller 1.g registert som gjelder for driftstiden på reim.

Da vil du få korrekt svar, samtidig skriftlig bekreftelse om det er nødvendig.

:santa-4-icon:

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Tack RUSKEN, jag skall göra enligt ditt förslag eftersom bilen har försäkring som innefattar motorhaveri upp till 8000mil så kan ett skriftligt dokument från Renault vara viktigt att ha. denna motor är samma i RENAULT Master, Opel Movano samt NISSAN. Alla tre motorerna och drivlina är tydligen OPEL.

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2026

Opps.... trodde det var Fiat jeg :) Da gjør du en henvendelse til Renault, det passer bedre :D

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Man vet ju inte heller om remmen legat på fabrikens lager nåt år innan den monterats, så jag skulle nog göra bytet direkt. Det ska ju ändå göras ganska snart.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Tack skall ni ha för bra kommentarer/information. Eftersom min nyinköpta bil är en 2007 uttagen 2008 så är det kanske bäst att investera i ett kamremsbyte redan nu så att jag vet vad jag har. Det svider i plånbokslädret när man just har lagt 500.000 på en bil och så måste man börja med tidsrelaterad service utan att ens ha använt bilen. Säljaren hävdar att jag kan köra till 2013 då tidsgränsen enligt bilens instruktionsbok uppnås, men efter alla länkar på detta forum om osäkerhet med kamremmar så vågar jag inte ta chansen att vänta till 2013. Där fick jag lång näsa!
Hej Goldfinger, förstår att du blir osäker om du tar till dig ALLA RÅD!
Mitt enkla råd är följ Renaults servicebok/organisation och ingenting annat det är ändå det som gäller, Renault kan sina egna produkter bättre än andra!

Servicebok och verkstadsmanualer tillkommer efter bla motorkonstruktion, specifikationer inkl omfattande tester. I samband med detta utvecklas ,erforderliga krav på service, i det här fallet kamremsbytesintervall.
Renault, liksom alla andra likvärdiga tillverkare, vet naturligtvis bättre än utomstående vad de gör och varför, de är dessutom måna om såväl sina produkters funktion som sina kunder!

Kamremsservice/tillsyn från fordonets ibruktagande liksom ev garantier, mm. Obs att inte bara kamremmen byts utan oftast även flera samhörande funktionsprylar som spännare, andra ev remmar ...

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Hej Goldfinger, förstår att du blir osäker om du tar till dig ALLA RÅD!
Mitt enkla råd är följ Renaults servicebok/organisation och ingenting annat det är ändå det som gäller, Renault kan sina egna produkter bättre än andra!

Servicebok och verkstadsmanualer tillkommer efter bla motorkonstruktion, specifikationer inkl omfattande tester. I samband med detta utvecklas ,erforderliga krav på service, i det här fallet kamremsbytesintervall.
Renault, liksom alla andra likvärdiga tillverkare, vet naturligtvis bättre än utomstående vad de gör och varför, de är dessutom måna om såväl sina produkters funktion som sina kunder!

Kamremsservice/tillsyn från fordonets ibruktagande liksom ev garantier, mm. Obs att inte bara kamremmen byts utan oftast även flera samhörande funktionsprylar som spännare, andra ev remmar ...

Fast grejen här var väl att säljaren hävdar att den räknas som 2008 trots att det är en 2007 som är UTTAGEN 2008, vilket JAG inte tror stämmer. Har alltså inget med Renaults serviceintervaller i sig att göra, utan när det ska räknas från. Detta skulle ju bli viktigt om remmen gick av innan vare sig tid eller miltal passerats och det skulle bli en fråga för försäkringsbolaget.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Datum för 1:a registrering/med utleverans till kund = dvs den dag då fordonet tagits i bruk första ggn och garanti inkl service börjat löpa = det är såvitt jag kan se solklart och har inget att göra med vad "någon ex säljaren räknar som uttaget" ... !

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

På den tiden OOB var generalagent för FIAT frågade jag deras serviceavd vad som gällde med tider för kamremmsbytet. Fick det här svaret:

>Hej !
>
>Det stämmer.
>Alla serviceintervaller gäller från fordonet tas i bruk.

Bytte min nästan på dagen fyra år efter uttagen bil årsmodell -07 (enl serviceinstruktion). Fordonet tiillverkat dec -06. Kamremmen såg ut som den var nyuppackad från kartongen. Inga sprickor om man böjde den kraftigt. Den hade säkert hållit ett år till men nu är det gjort. Det finns för övrigt två uppgifter på när den ska bytas. Det har belysts tidigare i detta forum.

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Hej på er igen,
Jag har nu jagat relevanta företag, organisationer och personer utöver alla er hjälpsamma och kunniga husbilsägare och slutligen fått svar på mina frågor angående intervaller för kamremsbyte och "Bäst före datum". Enligt Renault representanten i Sverige och till slut en mycket hjälpsam verkstadschef på en Renaultverkstad så gäller följande för min motor som är en Renault/OPEL/NISSAN/ 2,5dci, 107 kW, 147hk och årsmodell 2007.
Byte efter 160.000km eller 6 år. 6 år skall räknas från bilens årsmodell i mitt fall 2007. När det gäller årsmodellen så tar man ingen hänsyn till vilken månad bilen är producerad, vilket naturligtvis kan ge osäkerhet på nästan 1 år beroende på om bilen är producerad i början eller slutet på året. Detta är dock inget som ger problem med försäkringsbolaget så länge det är "rätt" år.

I mitt fall kan jag nu lugnt vänta tills 2013 eftersom försäkringsbolaget får stå för större delen av kostnaderna om något händer före dess.
Tack för alla goda råd och tips som framkommit i denna fråga"

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Hej igen,
Jag har nu fått svar från pålitliga källor angående mina frågor, nämligen techlineavdelningen hos Renault Nordic AB och försäkringsbolaget IF.
De svar jag har fått är relaterade till min bil årsmodell 2007, men man kan kanske(eller kanske inte ) utgå från att detta gäller också alla andra tillverkare och försäkringsbolag.
Försäkringsbolaget ser första registreringsdatum som start för deras 8 år motorskadeförsäkring, under förutsättning att av tillverkaren stipulerade serviceintervaller är utförda.
Tillverkaren (Renault) säger att leveransdatum (registreringsdatum) gäller som starttid för kamremsbyte efter 16.000 mil eller 6 år. För övriga remmar till aggregat(generator m.m) gäller 12.000 mil eller 6 år.
Härunder kan ni läsa svaret från Renault Nordic AB:

Det svar jag har fått från våran Techlineavdelning gällande din bil EDU110. Man ser på tiden 6 år eller 16.000 mil från bilens leveransdatum 25/6 2008. När det kommer till byte av aggregaten ser man från 6 år eller 12.000 mil. Hoppas svaren ska vara till hjälp. Det är bara att höra av dig om du har fler frågor.
Med vänlig hälsning Anna Henriks Renault Nordic AB Kundservice Sverige

Tack för alla goda råd och tips som framkommit i denna fråga, nu vet jag vad som gäller.

Senast ändrad:
B

Bengt & Gunni

Guest

Hej! Vi har samma motor i vår bil 2,5 dci 147hk 2007.I serviceboken står att kamremmen ska bytas efter 12000 mil eller 5 år.Så jag undrar var uppgifterna om 16000 mil eller 6 år kommer ifrån.Vi hade tänkt att byta rem i år,men det vore ju skönt att få vänta ett år.Om service intervallet är ändrat eller så.

// Bengt

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Hej Bengt, som jag skrivit i mitt senaste inlägg så kommer informationen från Renault Nordic AB, som är generalagent för Renault i Sverige. Kanske du har läst service insrtuktionen lite för fort, då det finns 2 olika uppgifter
1. Alla dieselmodeller utan partikelfilter 120000km eller 5 år
2. Renault Traffic & Master utan partikelfilter 160000 km eller 6 år.

Kontrollera dina uppgifter igen!

B

Bengt & Gunni

Guest

I min servicebok står inget om modeller med eller utan partikelfilter.Vi har partikelfilter,men jag kan inte förstå vad detta skulle ha för inverkan på bytesintervallen.Verkar som vi inte har samma servicebok.Vi har bara en sida i serviceboken som behandlar kamremsbyte och där står tydligt Byte av kamrem och rullar(utom motor 3,5 V6 och Master 3.0 dci)12000 mil eller 5 år.Frågan är ju intressant så jag får väl kontakta Renault Nordic AB för att klara ut vad som gäller i mitt fall.

// Bengt

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Hej Bengt, jag har bifogat två filer där jag har scannat den serviceboken jag har. den innehåller också uppgift för motor med partikelfilter och det gäller samma kilometertal och tidsintervall. Hoppas att filerna går att öppna.

Bilagor

• 2,5dCi mit parikelfilter.jpg.jpg
    2,5dCi mit parikelfilter.jpg.jpg
    890,7 KB · Visningar: 55
  • 2,5dCi ohne partikelfilter.jpg.jpg
    2,5dCi ohne partikelfilter.jpg.jpg
    777,6 KB · Visningar: 34
Toppen