• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avtappningskran/färskvatten

LGT45

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
5048
Medlemskap
2024
På min Adria är det en inte alltför avancerad lösning för att tömma färskvattentanken. Lossa ryggdynan, lyfta på sitsdynan, skruva av tanklocket
och sen stoppa ner handen i vattnet och lossa bottenpluggen. Det känns stenålder !
Är det någon som har en enkel lösning på detta, med en utvändigt placerad kran,
typ den som finns för gråvattnet !

Tacksam för tips !

Leif T.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Avtappningskran/färskvatten

Hej
Ingen lösning, men det är nog för att allt vatten ska rinna ur tanken ,så det inte blit några liter kvar.Risken för bakterier i vattnet som står kvar i tanken skulle med all säkerhet öka. Och risk för magsjuka.
Det är min teori annars vet jag inte varför det är så.
/vidhem.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Avtappningskran/färskvatten

Hej!
Jo det låter äckligt att behöva se att tanken är brun invändigt vid varje tömning!
Mvh.


På min Adria är det en inte alltför avancerad lösning för att tömma färskvattentanken. Lossa ryggdynan, lyfta på sitsdynan, skruva av tanklocket
och sen stoppa ner handen i vattnet och lossa bottenpluggen. Det känns stenålder !
Är det någon som har en enkel lösning på detta, med en utvändigt placerad kran,
typ den som finns för gråvattnet !

Tacksam för tips !

Leif T.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Avtappningskran/färskvatten

På min Adria är det en inte alltför avancerad lösning för att tömma färskvattentanken. Lossa ryggdynan, lyfta på sitsdynan, skruva av tanklocket
och sen stoppa ner handen i vattnet och lossa bottenpluggen. Det känns stenålder !
Är det någon som har en enkel lösning på detta, med en utvändigt placerad kran,
typ den som finns för gråvattnet !

Tacksam för tips !

Leif T.

hej leif,,töm vattnet via pannan,,tryck ner ventilen så tömmer du via pumpen,,allt vatten lämnar systemet i o med lägsta punkt,,glöm inte att dra upp ventilen när du skall fylla,,i annat fall skall de finnas en kran under sätet bredvid tanken,, såg att ämnet har nåra veckor bakom sej men annars de bästa sättet enligt min mening,,
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Avtappningskran/färskvatten

Har en kran i ett grytskåp för att tömma med en vridkran men det tar lång tid ca 30 minuter om den är full 110 liter så jag brukar skynda på med att göra som du gör.
 
Toppen