Upplever att husbilar ofta är uppställda med för kort avstånd mellan bilarna. På campingplatser är det 4 meter som gäller. Finns det nationella regler? Vad kan vi i klubben göra, för att ”vi” skall hålla säkert avstånd mellan bilarna?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Finns tydligen igen organisation att möta, det vet ju du som kassör i HBK.Intressant. Vilka ska vi ställa krav mot?
Nej du är säkert inte ensam om din uppfattning, men vi måste skilja på trivselavstånd och säkerhetsavstånd. Jag fick uppfattningen att du menade ett säkert avstånd ur säkerhetssynpunkt i inlägg nr 1. Ur trivselsynpunkt är väl ett avstånd på 2-3m acceptabelt och där någonstans ligger väl även ett acceptabelt säkerhetsavstånd ur brandsynpunkt om vi enbart använder dem för kortare vistelser. Sedan är ju frågan om ställplatsägaren tillåter att vi ställer ut bord, stolar, markis mm, jag har i år även sett uppsatta uppblåsbara förtält på ställplatser och då ska man kanske fundera över vad som är meningen med en ställplats.Finns tydligen igen organisation att möta, det vet ju du som kassör i HBK.
Min tanke är att vi kan försöka hjälpas åt att öka kraven. Till exempel med att skriva i recensionen av en ställplats " Fint markerade platser med plats för markisen, bordet eller ....... På detta sätt kan man påverka andra att tycka till och på det viset öka "trivselutrymmet". Är tydligen ensam om min uppfattning och lägger ned.
Statil, verkar som att du har synpunkter om "avstånd" på hemmaplan och bryr dig inte om resten av Europa? Vi har varit med om att Campingar och ställplatser har 4 meter markeringar (både hemma och inom EU), men det är inte många.Upplever att husbilar ofta är uppställda med för kort avstånd mellan bilarna. På campingplatser är det 4 meter som gäller. Finns det nationella regler? Vad kan vi i klubben göra, för att ”vi” skall hålla säkert avstånd mellan bilarna?
Fotochop, kanske?
Båtar står i vattnet, husbilar på "torra" land...Intressant att detta är så het potatis bland oss bilfolk, i gästhamnar knökar vi gladerligen ihop oss långsides i många rader och går över varandras däck för att komma till/från bryggan. Är husbilar brandfarligare än båtar? Har själv ingenting emot att stå trångt på en ställplats eller parkering över natten. Vill jag ha plats omkring bilen väljer jag en camping eller fricampar.
Jag tror att detta med avstånd mellan fordonen kommer med f.d husvagnsfolk som häckat på campingar med denna "regel"
husbils-/båt-folk är ofta av annan åsikt.
Här kommer min uppfattning:Det blir lätt lite rörigt i dessa trådar då vi talar om olika ting,
"Parkera"
"Ställa upp"
"Campa"
m.m.
Att diskutera alla dessa i samma tråd är en konstart
Om vi ser på brand p gr av gasol så är båtarna farligare. Gasol är tyngre än luft och fyller båten vid läckage. Husbilarna har öppningar i golv och runt gasolflaskor där gasolen kan rinna ut.Intressant att detta är så het potatis bland oss bilfolk, i gästhamnar knökar vi gladerligen ihop oss långsides i många rader och går över varandras däck för att komma till/från bryggan. Är husbilar brandfarligare än båtar? Har själv ingenting emot att stå trångt på en ställplats eller parkering över natten. Vill jag ha plats omkring bilen väljer jag en camping eller fricampar.
Fast dettar väl ett husbilsforum?Intressant att detta är så het potatis bland oss bilfolk, i gästhamnar knökar vi gladerligen ihop oss långsides i många rader och går över varandras däck för att komma till/från bryggan. Är husbilar brandfarligare än båtar? Har själv ingenting emot att stå trångt på en ställplats eller parkering över natten. Vill jag ha plats omkring bilen väljer jag en camping eller fricampar.