Upplever att husbilar ofta är uppställda med för kort avstånd mellan bilarna. På campingplatser är det 4 meter som gäller. Finns det nationella regler? Vad kan vi i klubben göra, för att ”vi” skall hålla säkert avstånd mellan bilarna?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Den dagen då du vaknar i en övertänd husbil, då kanske du inte ens funderar över frågeställningen. Och visst, det är mycket farligare att köra omkring i en husbil. Det handlar väl om att minimera alla risker så gott det går och när det gäller brandrisken då är ju till och med så att det är gratis att flytta sig en bit från grannen. Bra va!Är brandrisken mer ett teoretiskt problem som vi hängt upp oss på och diskuterar i oändlighet eller är det ett verkligt problem som tar orimligt med liv varje år?
Den dagen då du vaknar i en övertänd husbil, då kanske du inte ens funderar över frågeställningen. Och visst, det är mycket farligare att köra omkring i en husbil. Det handlar väl om att minimera alla risker så gott det går och när det gäller brandrisken då är ju till och med så att det är gratis att flytta sig en bit från grannen. Bra va!
Är du intresserad av att minimera risken så långt som möjligt eller vill du bara ha reda på hur många husbilar som brunnit? Sen implicerar din fråga att om det brinner verkar det inte vara så farligt om bränder inte tar ett orimligt antal liv varje år. Hur många tycker du är rimligt, när det gäller att dö i husbilsbränder varje år? Bara så att vi förstår din frågeställning. Fast förmodligen är det väl fel uppfattat, jag tror förstås inte att du tycker att en enda ens ska skadas av en husbilsbrand. Ett enkelt sätt att minska den risken är att stå en bit ifrån närmsta bil. Eller hur?Men nu funderar jag ju över frågeställningen utan att det brinner... Det var ju lite det jag menade. Kom igen, försök igen
Visst så är det! Dvs helt och hållet upp till var och en. Huvudsaken att man är medveten om vilka beslut man tar.Bra under förutsättning att det inte kommer en ny husbil som parkerar för nära dig. Till slut lär du då få flytta från platsen helt och hållet eller acceptera att du får en granne lite närmare än du tycker är rätt.
//Michael, medlem
Ställplatsers regler och utformning varierar ju mycket både inom landet och i olika länder, själva har vi utomlands bara nyttjat ställplatser i Tyskland, Österrike, Italien, Slovenien och Kroatien och har upplevt de flesta variationer och priser. En sak kan man ju klart se att utvecklingen av ställplatser gått ganska snabbt i alla dessa länder precis som i Sverige sedan vi gav oss ut i ”Världen” med husbil år 1999. I alla länderna finns en massa olika regler uppsatta av ställplatsägarna som i mångt och mycket stämmer med våra inhemska, även avstånden och möjligheterna att ta fram solstolen. Som exempel kan man ju ta Mosel-och Ahrdalen som är fyllda med ställplatser och mycket få av dem är ju avsedda för enbart övernattning utan för att man skall kunna kombinera semester, övernattning och sightseeing.Rätta mig om jag har fel men på en ställplats, typ i Tyskland, är det inte meningen att möbler skall ställas ut, utan enbart att sova på., därför behövs inte 4 meters regel. Vi i Sverige har ju skapat en egen regel för ställplatser, typiskt svenskt.
Nu övertolkar du min frågeställning vilket var lite av poängen med hela mitt inlägg. Står vår oro och vår diskussion i frågan verkligen i rätt relation till den faktiska risken?Är du intresserad av att minimera risken så långt som möjligt eller vill du bara ha reda på hur många husbilar som brunnit? Sen implicerar din fråga att om det brinner verkar det inte vara så farligt om bränder inte tar ett orimligt antal liv varje år. Hur många tycker du är rimligt, när det gäller att dö i husbilsbränder varje år? Bara så att vi förstår din frågeställning. Fast förmodligen är det väl fel uppfattat, jag tror förstås inte att du tycker att en enda ens ska skadas av en husbilsbrand. Ett enkelt sätt att minska den risken är att stå en bit ifrån närmsta bil. Eller hur?
Det blir ju lite som att fråga om ett snöres längd är rätt eller borde vara längre eller kortare.Nu övertolkar du min frågeställning vilket var lite av poängen med hela mitt inlägg. Står vår oro och vår diskussion i frågan verkligen i rätt relation till den faktiska risken?
Det blir ju lite som att fråga om ett snöres längd är rätt eller borde vara längre eller kortare.
Men kära nån, går det inte att ha två tankar i huvudet samtidigt? Två problem tar du upp, bara för att trafiken är farligare gör väl ändå inte faran för brand ofarlig? Och vad har det med eget utrymme att göra? Kör du utan säkerhetsbälte också?Är inte detta lite typiskt svenskt, om det nu är så att detta har med brandrisken att göra, vilket jag betvivlar, utan snarare att man vill ha sitt eget
utrymme och använder brandrisken som ett skäl till att skapa detta? Annars verkar det ju vara så att man skyddar sig från en risk som knappt
finns, medan man tar stora risker för att ta sig dit? Kanske bättre att utöva husbilslivet i den egna trädgården, då undviker man ju den stora faran, trafiken?
Men kära nån, går det inte att ha två tankar i huvudet samtidigt? Två problem tar du upp, bara för att trafiken är farligare gör väl ändå inte faran för brand ofarlig? Och vad har det med eget utrymme att göra? Kör du utan säkerhetsbälte också?
Ja du gör förstås som du vill antingen du stannar hemma eller åker till nån camping. Men jag förstår att du tycker det är läskigt i trafiken. Hoppas det inte händer dig nåt iallafall. Men det där med hur riskminimering funkar och att en risk inte försvinner för att en annan är större, det tror jag vi får ta och diskutera en annan gång.Jo, jag kan ha två tankar igång samtidigt, men du verkar inte kunna förstå att två saker hänger ihop, så jag försöker förklara på ett enkelt sätt!
1. För att ta dig till en ställplats som inte är där du bor, måste du ge dej ut med husbilen i trafiken och utsätta dej för de faror som det innebär!
2. Farorna i trafiken är oändligt mycket större än risken för brand på en ställplats eller camping med icke utmärkta platser.
3. Lösningen på detta problem är förmodligen att stanna hemma, eller ta in på en camping med utmärkta platser, om det inte är värt den minimala
risken att stå på ställplats.
Ja du gör förstås som du vill antingen du stannar hemma eller åker till nån camping. Men jag förstår att du tycker det är läskigt i trafiken. Hoppas det inte händer dig nåt iallafall. Men det där med hur riskminimering funkar och att en risk inte försvinner för att en annan är större, det tror jag vi får ta och diskutera en annan gång.
en fransman kom och ställde sig 40 cm från oss,fick inte upp garageluckan,bläDet är husbilsåkaren som helt är ansvarig för hur den ställer upp sin husbil. Det bör då göras säkert ur alla synpunkter; brand-, trafik-, inbrottssäkert mm.
På nationell nivå är det Räddningstjänstens som rekommenderar 4m, men det är ingen tvingande lag.
Kommunens räddningstjänst kan göra en tillsyn och beordra rättning på en parkerings-/ställ-/campingplats.
På privat mark är det markägaren som bestämmer avstånd mellan fordonen.
HBK styrelse kan uppmana medlemmarna att tänka efter hur man ställer upp sin husbil. Däremot kan vi inte påverka utländska turister.
HBK medlemmar kan ansvarsfullt och i samförstånd parkera sina bilar klokt. Om man tycker att det inte går får man allt vackert köra från platsen. Ingen enskild person kan tvinga någon annan att flytta sig för att ge plats och utrymme.
Om vi nu strikt håller 4m avstånd på t ex parkeringsplatsen vid Ystad reningsverk och det kommer in en europeisk husbil på natten så kör den såklart in och ställer sig i det utrymmet. Förutsatt att det är ganska fullt i övrigt. Vi har ingen laglig eller moralisk rätt att köra iväg någon bara för att vi var först på plats. Om vi tycker det är för osäkert så enda vi kan göra är att köra därifrån.
Jag tror det är viktigt att ha ett hum om den faktiska storleksordningen på olika risker, det är lätt att överdriva de som är lätta att föreställa sej. Jag sparade en lista på olika risker i USA, från tiden när allt handlade om hur farligt det var med alla dessa islamistiska terrorister:Men kära nån, går det inte att ha två tankar i huvudet samtidigt? Två problem tar du upp, bara för att trafiken är farligare gör väl ändå inte faran för brand ofarlig? Och vad har det med eget utrymme att göra? Kör du utan säkerhetsbälte också?
Jovisst så där är det säkert. Sen finns det ju risker som är så där löjligt enkla att minska tex bara genom att ha lite längre avstånd till grannens husbil.Jag tror det är viktigt att ha ett hum om den faktiska storleksordningen på olika risker, det är lätt att överdriva de som är lätta att föreställa sej. Jag sparade en lista på olika risker i USA, från tiden när allt handlade om hur farligt det var med alla dessa islamistiska terrorister:
Visa bilaga 216443
Enjoy!
Det är väl lite där problemet ligger. Det är ju inte så där löjligt enkelt att minska den redan nästan obefintliga risken. Det kan vi ju läsa fler exempel på.Jovisst så där är det säkert. Sen finns det ju risker som är så där löjligt enkla att minska tex bara genom att ha lite längre avstånd till grannens husbil.